نوجوان عبدالصبور، جوانی نیک صورت و نیک سیرت

من کدام صفات و کدام خاطرهء شهید عبدالصبور خالد رحمه الله را به یاد آورده و بیان کنم، شهید خالد رحمه الله که از لحاظ عمرش نوجوانی کم سن و سال بود، مگر صاحب چنان صفات عالی و شایسته بود که در بسیاری از شخصیات بزرگ دیده نشده است. با شهید خالد رحمه الله مدت […]

من کدام صفات و کدام خاطرهء شهید عبدالصبور خالد رحمه الله را به یاد آورده و بیان کنم، شهید خالد رحمه الله که از لحاظ عمرش نوجوانی کم سن و سال بود، مگر صاحب چنان صفات عالی و شایسته بود که در بسیاری از شخصیات بزرگ دیده نشده است.

با شهید خالد رحمه الله مدت بسیاری گذرانده ام، سیرت، صورت، اخلاق، راشه درشه، ملاقات، مزاج و سخنانش همه مطابق سنت نبوی بود، همیشه در مورد جهاد، مدرسه و درس صحبت می کرد.

وقتیکه بعضاً با شهید خالد رحمه الله ناراحتی پیدا می کردیم، با دیدن و رفتارش خفگان و ناراحتی را فراموش می کردیم، زیرا چهرهء خندان و رفتار و اخلاق نیکویش سبب میشد که همه چیز را از یاد ببریم.

 

شهید خالد رحمه الله یک جوان مجاهد و مستعد بود، از سنین نوجوانی که مکتب میخواند، با جهاد و سنگر نیز رابطه داشت، و شعر مینوشت و ترانه میسرود، که بسیاری را با صدای دلنشین و جذابش به سنگرهای جهاد تشویق کرد.

شهید خالد رحمه الله در دوران مکتب چندین بار در تگاب، میدان وردگ، ننگرهار و قندوز به همراه دیگر مجاهدین در جهاد شرکت کرده بود، یکروز تنها در یک جنگ با اشغالگران امریکایی در ولایت میدان وردک به تنهایی ۴ تن از اشغالگران آمریکایی را به هلاکت رسانده و ۵ تن دیگر را زخمی کرد.

شهید خالد که از مکتب با درجهء نخست و اول نمرگی فارغ شد، و قران عظیم الشان را نیز حفظ کرده بود، که تلاوت کلام الله با صدای زیبایش شیرینی خاصی داشت.

شهید خالد رحمه الله بعد از فراغت از مکتب و حفظ در معسکر عبیده بن جراح استاد انفجارات گردید، که شاگردان بسیاری را در این معسکر فارغ کرد، بعد از این معسکر در قندوز به دوستان خود تعلیمات نظامی میداد و در آنجا نیز بسیاری را تعلیم داده و آموزش داد.

محترم عبدالصبور خالد صاحب که در هر جا وقت می گذراند، دوستان و کسانی که با او نشست و برخواست داشتند از او به نیکی یاد می کرد و از رفتار و کردارش متاثر میشدند.

شهید خالد رحمه الله همچنین در سنگرهای جهاد و مبارزات نیز خدمات قابل قدری انجام داده و مورد تحسین و تقدیر مجاهدین قرار می گرفت. شهید خالد رحمه الله همیشه امید و تمنای شهادت می نمود، و خداوند متعال نیز این آروزیش را قبول کرد و در ولسوالی چهاردرهء ولایت قندوز در نتیجهء بمباران طیارهء بدون سرنشین نیروهای اشغالگر آمریکایی همراه با شش تن از دوستان  و همسنگران خود به مقام رفیع شهادت نائل گشت.

روحش شاد و یادش جاودانه باد.