مروری بر زندگانی شهید ابویوسف ملا ادریس تقبله الله/بخش دوم

شاه‌کاری‌های بزرگ جهادی: شهید ابویوسف با مسئولیت رسمی علاقه‌ای خاصی نداشت؛ علاوه بر رهبریت گروه خویش، چند مدت من‌حیث کفیل ولسوال نظامی ولسوالی اندر، معاون والی ولایت غزنی و چند سال مسئولیت نظامی قطعه‌‌ی ولایت غزنی را برعهده داشت. وی در اکثر عملیات‌های جهادی مانند فتح اول ولسوالی رسیدان، فتح ولسوالی واغز، اندر، گیرو، خواجه […]

شاه‌کاری‌های بزرگ جهادی:
شهید ابویوسف با مسئولیت رسمی علاقه‌ای خاصی نداشت؛ علاوه بر رهبریت گروه خویش، چند مدت من‌حیث کفیل ولسوال نظامی ولسوالی اندر، معاون والی ولایت غزنی و چند سال مسئولیت نظامی قطعه‌‌ی ولایت غزنی را برعهده داشت.

وی در اکثر عملیات‌های جهادی مانند فتح اول ولسوالی رسیدان، فتح ولسوالی واغز، اندر، گیرو، خواجه عمری، جغتو (دوبار) ده‌یک و خوگیان، عملاً شرکت داشت. پروژه اربکیسم که به نام خیزش مردمی آغاز گردید، مرکز مهم آن در ولایت غزنی ولسوالی‌های مقر و اندر بود. شهید ابویوسف تقبله‌الله در از بین‌بردن این فتنه در همکاری مجاهدین نقش بسزایی داشت؛ دو بار تحت قیادت وی در مناطق گندهیر، صاحب خان و میرهزار، مراکز اربکی‌ها به خاک یکسان شدند.

همچنان پوسته‌های حبیب گودلو، قلعه گردیزی، قریه‌ی ملنگ و مناطق دیگر، نیز برداشته شده و قوماندان‌های زیادشان کشته شدند. بعد از عملیات‌ مذکور مرکز ولسوالی نیز از عساکر اجیر دشمن گرفته و فتح شد.

ولسوالی مقر نیز یکی از مراکز مهم اربکی‌ها به شمار می‌رفت که بالآخره شهید ابویوسف در ۲۵ رمضان به آنجا تشریف برده و تا فرا رسیدن عید سعید فطر تمام آن مناطق را از وجود دشمنان تصفیه نموده و عید را نیز در همانجا گذراند.

یکی از شاهکاری‌های وی شکست زندان غزنی بود؛ خودشان شخصاً ترصد از آنجا را آغاز نمود، تمام معلومات را بدست آورد و پلان خود را مخفیانه با الحاج پیرآغا که مسئول قطعه‌های چند ولایت بود، شریک ساخت.
والی آن ولایت مولوی محمد قاسم می‌گوید: نقشه چنین بود که بایست ده تن فدایان و سه‌صد تن مجاهدین باتجربه، آماده شوند ‌که از آن جمله ده تن فدایان و حدود چهل تن از افراد شهید ابویوسف از این راز آگاه شده بودند. راهنمایی‌های ویژه‌ی به آنان داده شد و وظیفه‌ای آنان حمله کردن و در نتیجه إخراج نمودن زندانیان بود. این عملیات پیروزمندانه که ۴۵۰ زندانیان در آن آزاد شدند توسط شهید ابویوسف رهبری می‌شد و خودش نیز بخاطر آزاد کردن زندانیان عملاً سهیم شده بو.

عملیات مهم دیگری که شهید ابویوسف تقبله‌الله در آن نقش بارز داشت حمله بر شهر غزنی می‌باشد، او از چهار اطراف شهر، شب و روز ترصد و در هنگام جنگ نیز طرف غربی شهر را رهبری می‌کرد که در نتیجه، قوماندانی امنیه، کندک موی مبارک، حوزهٔ چهارم، قرارگاه خشک و ده‌ها پوسته‌ای دیگر فتح و به دشمن تلفات سنگینی وارد کرد. بعد از آن دشمن لشکر بزرگی داخل شهر جابه‌جا نمود و این خود علامه‌ای ترس بود.

شهید ابویوسف تقبله‌الله و سایر مجاهدین چند مدت به سوی قره‌باغ رفتند و در آنجا بعد از انجام عملیات، بخاطر فریب دشمن به سوی ولسوالی جاغوری رفته و بر آنجا عملیات را آغاز نمودند، این در حالی‌ست که تا این مدت در این ولسوالی عملیات جهادی انجام داده نشده بود، در آنجا نیز کمربند پولیس محلی را شکستانده، بازار انگور و ساحات بیشتر ولسوالی را تحت کنترول خود درآوردند. در این جنگ تلفات سنگینی بر دشمن وارد شده و دو تن از قوماندانان محلی بنام (حیدر) و (حبیب) نیز به قتل رسیدند.

فعالیت اخیر و مهم شهید ابویوسف تقبله الله عملیات وی در مقابل داعش بود؛ هرگاه داعشی‌ها در سمت جنوبی ولایت ننگرهار و در نقاط سپین‌غر جابه‌جا شده و به مقاومت خود در مقابل مجاهدین دوام دادند شهید ابویوسف تقبله‌الله با ۱۴۴ تن از مجاهدین خود نیز مانند سایر قطعات نظامی ولایات به سوی ننگرهار حرکت کرد.

در این جنگ به شهید ابویوسف تقبله‌الله سمت شمال ولسوالی خوگیانو، ساحه‌ای زاوه سپرده شد که بعد از آن سنگر بغدادی را که بنام مرکز داعش مشهور بود، با ساحه‌ای تنگی‌وزیر کاملاً تصفیه نمود. آنها راه ورودی این منطقه را با ماین فرش کرده بودند اما بازهم با وجود خطرات فراوان، مجاهدین این منطقه (تنگی‌وزیر) را فتح کردند. روحیه‌ی داعش پس از این کار کاملاً از بین رفته و تاب مقاومت را از دست دادند.

شهادت:
یکی از دوستان وی بنام مولوی مظهری حکایت می‌کند که بعد از فتح این ساحه (تنگی‌وزیر) شهید ابویوسف تقبله‌الله با یک‌تن از بزرگان امارت اسلامی، به‌ نام (شهید) مولوی محمد داوود مزمل جلسه داشت، سخت باران می‌بارید که او ناگهان از جای خود برخاسته و گفت که من می‌روم تا برای جلسه جای بهتری دریابم.

سپس به سوی مسجدی رفته و داخل شد که چند لحظه بعد انفجار قوی صورت گرفت و بر اثر آن انفجار سقف مسجد پایین افتاده و ابویوسف ملا ادریس تقبله‌الله با یک تن مجاهد به نام ابوبکر زیر سقف مسجد به مقام بلند شهادت نایل گردیدند.
انا لله و انا الیه راجعون.

جانشین وی مولوی ابودجانه می‌گوید که شهید ابویوسف تقبله‌الله برای وی قبلاً خوابی بیان نموده بود که او در ولسوالی خوگیانو در منطقه‌ی کوهی به شهادت می‌رسد؛ من فکر می‌کردم که ولسوالی خوگیانو ولایت غزنی خواهد باشد اما نخیر، آن ولسوالی خوگیانوی ولایت ننگرهار بود.

پایان:
آنه‌ا چشم بیدارگر و مفکوره‌های تیزهوش این امت بودند، رحلت انان دنیا به این معنی نیست که یک فرد بود و رفت، بلکه آنها دارای عقل‌های بیدار و قوی و بهترین آرزوها و امیدها می‌باشند که با رحلت آنان، تمام این موارد را امت از دست می‌دهد.
شهید ابویوسف ملا ادریس تقبله‌الله یکی از نمونه‌های بزرگ آن بود که با رحلت وی قیمت‌ترین چیزها را از دست دادیم!!!