مختصری از زندگی‌نامه شهید مولوی صفی الله صمیم

گردآورنده: طلحه مبارز بدخشانی شهید مولوی صفی الله صمیم فرزند غریب محمد در سال ۱۳۵۸ ه‍ ش در قریه خمبیل یفتل بالای ولایت بدخشان در یک خانواده دین دوست و مجاهد پرور چشم به جهان گشود. دروس ابتدائی را نزد ملا امام مسجد در زادگاهش فرا گرفت، و درسال ۱۳۷۳ ه‍ ش جهت فراگیری علوم […]

گردآورنده: طلحه مبارز بدخشانی

شهید مولوی صفی الله صمیم فرزند غریب محمد در سال ۱۳۵۸ ه‍ ش در قریه خمبیل یفتل بالای ولایت بدخشان در یک خانواده دین دوست و مجاهد پرور چشم به جهان گشود.
دروس ابتدائی را نزد ملا امام مسجد در زادگاهش فرا گرفت، و درسال ۱۳۷۳ ه‍ ش جهت فراگیری علوم دینی عازم کشور پاکستان گردید و مدت سه سال در آنجا مشغول درس خواندن بود و بعد از آن در سال ۱۳۷۶ ه‍ ش در مدرسه جهادی ولایت پکتیا مشغول درس شد و همچنان برای مبارزه با شروفساد به جهاد مسلحانه پرداخت و مدت یک سال را در آنجا سپری نمود.

پس از آن عازم ولایت کندهار گردید و در مدرسه جهادی آن ولایت زانوی تلمذ نهاد و به دروس خویش ادامه داد و بعد از آن در سال ۱۳۸۰ زمانی‌که نیروهای اشغالگر به افغانستان هجوم آوردند در ولایت سرپل مشغول جهاد و مبارزه بود که توسط نیروهای شرو فساد دستگیر و در زندان قلعه جنگی مدت چند وقت به حیث اسیر نگهداری می‌شد، و بعد از رهایی، مجددا وارد کشور پاکستان گردید، و به دروس خویش ادامه داد و در سال ۱۳۸۶ ه‍ ش در مدرسه محمدیه ماشوخیل دوره حدیث را به اکمال رسانیده و سند فراغت‌اش را از نزد شیخ الحدیث عبدالمالک حاصل نمود، و بعد از فراغت دوره حدیث وارد سرزمین اشغالی افغانستان گردید و جهاد مسلحانه و چریکی علیه نیروهای اشغالگر را شروع نموده و در سال ۱۳۹۰ ه‍ ش بنا بر لزوم دید بزرگان امارت اسلامی وارد ولایت بدخشان گردیده و جبهه نظامی‌اش را عملا در مرکز این ولایت در مقابل دولت دست نشانده آمریکا تاسیس نمود.

ایشان در سال ۱۳۹۵ ه‍ ش توسط نیروهای اجیر وقت در نوشابه زهر داده شد اما الحمد لله بر صمیم صاحب کدام تاثیر نکرد.
ایشان در مرکز ولایت بدخشان از خود کارنامه‌های شاهانه به جا گذاشت که به همه مجاهدین و ملت بدخشان پنهان نمی‌باشد‌.

بعد از سقوط نظام سابق و فتح مکمل افغانستان به اساس لزوم دید مقام رهبری امارت اسلامی افغانستان به حیث قوماندان امنیه ولایت بغلان ایفای وظیفه نمود که در جریان وظیفه خویش امنیت را در آن ولایت برقرار و اغتشاش‌گران را نیز سرکوب نمود.
سرانجام این فرماندهٔ نستوه و مجاهد قهرمان، روز پنجشنبه ۱۸ جوزا ۱۴۰۲ ه‍ ش ساعت ۱۱ قبل از ظهر در مسجد النبوی واقع شهر جدید فیض آباد ولایت بدخشان توسط حمله انتحاری خوارج جام شهادت را نوشید وبه جاودانگی پیوست.

انا لله و انا الیه راجعون