سوانح کوتاه شهید ملا سید یعقوب جان خطاب – تقبله الله

صدیقی جوزجانی شهید ملا سید یعقوب جان مشهور به خطاب تقبله الله فرزند ملا سید محمد یوسف حبیبی در سال ۱۳۷۸ هجری شمسی در قریهٔ سرچکان ولسوالی گرزیوان ولایت فاریاب در یک خانهٔ دین دوست، خداپرست و مجاهد پرور چشم به دنیای چند روزی گشود. شهید ملا سید یعقوب جان خطاب درس های ابتدایی را […]

صدیقی جوزجانی

شهید ملا سید یعقوب جان مشهور به خطاب تقبله الله فرزند ملا سید محمد یوسف حبیبی در سال ۱۳۷۸ هجری شمسی در قریهٔ سرچکان ولسوالی گرزیوان ولایت فاریاب در یک خانهٔ دین دوست، خداپرست و مجاهد پرور چشم به دنیای چند روزی گشود.

شهید ملا سید یعقوب جان خطاب درس های ابتدایی را نزد ملا امام مسجد قریه خواند و به سن ۹ نه سالگی شامل لیسهٔ امیر علی شیر نوایی در قریهٔ گردن ولسوالی قوشتپه جوزجان گردید. وی مکتب را تا صنف یازدهم خواند و در جریان خواندن مکتب به مدرسه نیز می رفت. اما در سن هفده (۱۷) سالگی خود را وقف فراگیری علوم دینی نمود و به قریه جرقدوق ولسوالی قوشتپه جوزجان سفر نموده دران جا نزد استاد مشفق مولوی صاحب مجاهد مظهری زانوی تلمذ نهاد.

شهید ملا سید یعقوب جان چون شوق و علاقه فراوان با سنگر جهاد و مبارزه با دشمنان خدا را در قلب داشت، با یاری پروردگار و کمال جذبه ایمانی کمر همت بست و به بر مبنای این فرمان پروردگار : کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَاْلُ وَهُوَ کُرْهُ لَّکُمْ،وَعَسٰٓی اَنْ تَکْرَهُوْ شَیْئًاوَّهُوَخَیْرُلَّکُمْ،وَعَسٰٓی اَنْ تُحِبُّوْ شَیْئًاوَّهُوَشَرٌّلَّکُمْ،وَاللهُ یَعْلَمُ وَاَنْتُمْ لَاْتَعْلَمُوْنَ – البقره ۲۱۶ – لبیک گفته به سن

نزده سالگی بخاطر اعلای کلمه الله، دفاع از هموطنان مظلوم و پاسداری از میهن، وارد عرصه جهاد مسلحانه شد.

وی به این هدف از ولسوالی قوشتپه جوزجان به ولسوالی شولگر ولایت بلخ رفت و با قلب پاک و عقیده صاف به کاروان مجاهدین پیوست و مدتی را در دشت و کوه های ولسوالی شولگر سپری نمود.

شهید ملا سید یعقوب خطاب جوان خوش اخلاق، با تقوی، راست منش و پرهیزگار بود. وی در صحنه غیرت مرد دلاور، در صحنه پیکار مرد فداکار و در صحنه مشکلات مرد شکیبا بود.

شهید خطاب پس از چند مدت فعالیت های جهادی، دوباره به منطقه خود برگشت و در قریه پدری خود شامل مدرسهٔ دارالعلوم جلالی شد و سلسله آموزشی اش را به پیش برد.

اما شوق مبارزه و عشق شهادت که در رگ های او موج می زد، او را بار دیگر به سوی خود کشاند و این بار به ولسوالی کشنده ولایت بلخ سفر نمود و دران جا به خدمات جهادی اش دوام داد.

شهید ملا سید یعقوب در یک رویارویی با نیروهای اجیر بر اصابت گلولهٔ دشمن، از ناحیه سر زخمی شد و قطرات خونش در راستای جهاد فی سبیل الله قربانی شد.

وی در چندین درگیری ها و عملیات ها اشتراک نمود و شامل تشکیلات مجاهدین شده بود. اما سرانجام در جریان یک جنگ در ولسوالی شولگر در حالی که برای کمک مجاهدین می رفت با گزمه اردوی اجیر مواجه شد و بجای تسلیمی مقابله را ترجیح داد و بالاخره با چهار تن از همسنگرانش در بین قریهٔ چرخاب و پل برق ولسوالی شولگر روز یکشنبه ۱۲ عقرب ۱۳۹۸ به خیل شهدا پیوست و به لقای خالق حقیقی شتافت. نَحْسبُهُمْ کَذَالِکْ وَاللهُ حَسِیبُهُ.

الله رب العزت شهادتش را به درگاه خود قبول بفرماید و در روز محشر در زمرهٔ شهدای بدر و اُحد محشور بگرداند.