زندگی و کارنامه های شهید ملا محمد حقیار – تقبله الله –

مولوی زعیم ولادت : شهید ملا محمد حقیار – تقبله الله – فرزند شهید جلال الدین – تقبله الله – در سال ۱۳۶۷ هجری شمسی مصادف با ۱۹۸۹میلادی در قریه بردیز ولسوالی چهارسده ولایت غور در یک خانواده متدین و علم پرور دیده به جهان گشود. پدر او شهید جلال الدین در سال ۱۳۹۲ هجری […]

مولوی زعیم

ولادت :

شهید ملا محمد حقیار – تقبله الله – فرزند شهید جلال الدین – تقبله الله – در سال ۱۳۶۷ هجری شمسی مصادف با ۱۹۸۹میلادی در قریه بردیز ولسوالی چهارسده ولایت غور در یک خانواده متدین و علم پرور دیده به جهان گشود. پدر او شهید جلال الدین در سال ۱۳۹۲ هجری شمسی در قریه بردیز به دست اربکی ها اسیر و سپس بسیار به ظلم و وحشت به شهادت رسانیده شد.

آموزش :

شهید حقیار – رحمه الله – در سن ۷ سالگی به رهنمایی پدر گرامی اش برای تعلیمات ابتدایی دینی به مسجد قریه می رفت. چون از خوردسالی علایم دانش، ذکاوت و بصیرت در چهره وی نمایان بود، او بر علاوه از پدر گرامی اش، مورد تربیه وپرورش خاص استادان خود نیز قرار گرفت. او در سن ۱۱ سالگی برای فراگیری علوم عصری به مرکز ولایت غور رفت و شامل لیسه سلطان علاء الدین شد و مدت ۳ سال دران جا درس خواند. سپس در سال ۱۳۸۲هجری شمسی برای فراگیری علوم دینی با مولوی صاحب رحمانی به پشاور، پاکستان سفر کرد و مدت ۶ سال در مدرسه فاروقیه و مظهر العلوم سلسله درسخوانی اش را دوام داد.

جهاد و مبارزه :

شهید حقیار زمانی که هنوز مشغول فراگیری علوم دینی بود، به سن  ۲۱ سالگی به حیث جوان با شهامت به هدف دفاع از دین و میهن راه جهاد و مبارزه در برابر اشغالگران و مزدوران آنان را انتخاب نمود. او در سال ۱۳۸۸ هجری شمسی در ولسوالی بغران ولایت هلمند به مجاهدین پیوست و مدت ۳ ماه دران جا خدمت نمود. سپس در سال ۱۳۹۰ با چند تن رفقای فداکار خود جهاد و مبارزه را در مناطق ولسوالی چهارسده ولایت غور علیه حامیان اشغالگران آغاز نمودند و در مدت کم مناطق زیادی را از وجود دشمن پاکسازی کردند. او از جمله مجاهدین انگشت شماری بود که اولین مرتبه جهاد کنونی را در ولسوالی چهارسده بنیاد گذاشت. شجاعت و قهرمانی او در بین مجاهدین مشهور بود. او چندین قومندان های مهم و افراد کلیدی دشمن را در ولایت غور ضمن عملیات های چریکی به کیفر کردار رسانید.

شهید حقیار در سال ۱۳۹۳ از معسکر خالد ابن ولید – رضی الله عنه – دروس نظامی را تکمیل نموده و در بخش استعمال اسلحه، تمرینات نظامی و تاکتیک های جنگی مهارت خاصی یافته بود. هرگاه درس های معسکر را تمام نمود، از سوی مسئولین به حیث استاد معسکر در ولایت غور تعیین شد. شجاعت و دلاوری شهید حقیار در بین مجاهدین چنان مشهور بود که هرگاه مجاهدین دیگر ولایات، برای عملیات بر مراکز و ولسوالی ها از مجاهدین غور کمک می خواستند، از طرف مسئولین ولایت غور شهید حقیار با چند تن رفقای فداکارش انتخاب می شد. به طور نمونه ؛ او در سال ۱۳۹۳هجری شمسی در عملیاتی که ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل فتح شد سهم فعال داشت و همچنان در سال ۱۳۹۳ در فتح ولسوالی گرزیوان ولایت فاریاب اشتراک داشت.

ملا سجاد، رفیق نزدیکی شهید حقیار می گوید : شهید حقیار مجاهد شجاع، با اخلاص و باتقوی بود. او با رفقا و همسنگران خود بسیار مهربان بود و هر کار دشوار را خودش انجام می داد و در اثنای تهاجم و تعرض بر مراکز و پوسته های دشمن از دیگران پیشگام می بود.

شهادت :

هرگاه به تاریخ ۱۵ ثور ۱۳۹۸مرکز ولسوالی چهارسده فتح شد، شهید محمد حقیار مسئول ولسوالی چهارسده تعین شد، او در درگیری های خط های مهم جنگ نقش کلیدی را به پیش می برد، دشمن بعد از سقوط گمرک چهارسده، یک مرکز و قرارگاه در منطقه منگ ولسوالی چهارسده ایجاد کرد. او همیشه بر قرارگاه دشمن در منگ عملیات انجام می داد و ماین های جاسازی شده دشمن را خنثی می کرد. شهید حقیار به تاریخ ۱۳۹۸/۵/۲۵ به قصد عملیات علیه قرارگاه حامیان اشغالگران با تعدادی از مجاهدین مخلص طرف منطقه منگ ولسوالی چهارسده حرکت نمودند، اما حامیان اشغالگران چون در اطراف قرارگاه خود ماین ها را جاسازی کرده بودند، شهید حقیار در اثر انفجار یکی ازان ماین ها به درجه عالی شهادت نائل گردید. انا لله و انا الیه راجعون.