زندگی‌ و کارنامه های جهادی شهید مولوی محمد نسیم مشفق – تقبله الله –

یاسر ماهر شهید مولوی محمد نسیم مشفق فرزند الحاج محمد جسیم در سال ۱۳۵۳ هجری شمسی در قریه عبدی بای مرکز ولایت پروان در یک خانواده متدین چشم به جهان گشود، او تعلیمات ابتدایی خویش را نزد امام مسجد قریه (مرحوم مولوی محمد مستقیم) آغاز نمود. شهید مشفق – تقبله الله – هنوز خوردسال و […]

یاسر ماهر

شهید مولوی محمد نسیم مشفق فرزند الحاج محمد جسیم در سال ۱۳۵۳ هجری شمسی در قریه عبدی بای مرکز ولایت پروان در یک خانواده متدین چشم به جهان گشود، او تعلیمات ابتدایی خویش را نزد امام مسجد قریه (مرحوم مولوی محمد مستقیم) آغاز نمود.

شهید مشفق – تقبله الله – هنوز خوردسال و مصروف فراگیری علوم دینی بود که کشور ما مورد تهاجم قشون سرخ شوروی قرار گرفته و آرامش مردم ما برهم خورد، خانواده شهید مشفق – تقبله الله – در سال ۱۳۶۲ هجری شمسی به کشور پاکستان مهاجر شد. شهید مشفق – تقبله الله – سلسله تعلم را در دیار هجرت در دارالعلوم ربانیه (شیدو، نوشهره) دوام داد. او زمانی که مشغول درسخوانی بود، در حالیکه هنوز سن ۱۷ سالگی را تکمیل نکرده بود، شوق و علاقه جهاد در قلبش به جوش آمده و به همکاری مجاهدین عرب عازم ولایت خوست شده و در جبهه جهادی الحاج مولوی جلال الدین حقانی – رحمه الله – در برابر قوای متجاوز شوروی و رژیم کمونیستی نجیب به جهاد مسلحانه پرداخت. او بعد از مدتی در یکی از عملیات های شهر خوست از ناحیه دست زخم براشته و غرض معالجه به شهر پشاور انتقال داده شد.

شهید مولوی محمد نسیم بعد از صحت یابی دوباره به دارالعلوم ربانیه رفته و تا سرنگونی رژیم دست نشانده نجیب مصروف فراگیری علوم دینی بود. او پس از فتح کابل به دست مجاهدین و به وجود آمدن  حکومت موقت به سرپرستی صبغت ‌الله مجددی دوباره به وطن عودت نموده و در مدرسه صادقیه، عبدی بای تا آغاز تحریک اسلامی طالبان به رهبری امیرالمؤمنین ملا محمد عمر مجاهد – رحمه الله – نزد شیخ الحدیث مولوی درود گل به فراگیری علوم قرآنی و نبوی – صلی الله علیه و سلم – ادامه داد.

شهید مشفق – تقبله الله – بعد از آغاز تحریک اسلامی طالبان، شامل این کاروان نجات بخش شده، همراه با یکتن از رفقایش (قاری صاحب احسان الله بریال) عازم چهارآسیاب، کابل شده و به مبارزه علیه شر و فساد پرداخت. او دران جا بار دیگر زخم برداشت و غرض تداوی به کشور پاکستان انتقال داده شد. شهید مشفق صاحب پس از صحتیابی دوباره به درس های خود دوام داد و مدت شش ماه در دارالعلوم احیاء العلوم، پشاور درس خواند. هرگاه درس های سال تکمیل شد، او به ولایت میدان وردک رفت و در فتح شهر کابل به دست طالبان نیز حضور داشت.

شهید مشفق – تقبله الله – پس از فتح کابل، شامل قطعه نظامی به سرپرستی شهید قاری احمدالله، وزیر امور داخله امارت اسلامی، بوده و در فتح شهر چاریکار، مرکز ولایت پروان نقش عمده ای را ایفا نمود. او در یکی از قریه های مرکز پروان در یک کمین دشمن سومین بار جراحت برداشت.

خدمات و مسئولیت ها در زمان حاکمیت امارت اسلامی :  

شهید مشفق – تقبله الله – در زمان حاکمیت امارت اسلامی به اساس ظرفیت و توانایی که الله متعال برایش اعطا کرده بود، از طرف شهید قاری احمد الله – تقبله الله – در بخش های مختلف کشور به حیث قومندان قطعه نظامی و قومندان جنگ در ولایات بامیان، کاپیسا، کندز، تخار و پروان گماشته شد. او همواره خطوط مقدم جنگ را پاسبانی و نگه داری می نمود و در همین جریان بار دیگر در قندوز شدیدا مجروح شد. ایشان در سه سال اخیر حاکمیت امارت اسلامی به حیث مسئول استخبارات ولایت تخار ایفای وظیفه نمود و از مسؤلین پردستآورد در عرصه استخباراتی شناخته می شد.

خدمات و مسؤلیت ها در جهاد و مقاومت کنونی :

شهید مشفق – تقبله الله – بعد از عقب نشینی امارت اسلامی و اشغال کشور توسط آمریکایی ‌ها، سلسله ناتمام درس های دینی خود را دوباره آغاز نمود و در سال ۲۰۰۶ دوره صغری را نزد شیخ الحدیث مولوی نجم الدین در منطقه مردان، پاکستان خواند. او پس از تکمیل دوره صغری، با عزم و اراده جهاد مسلحانه در برابر اشغالگران آمریکایی، به ولایت پروان رفت. ناگفته نباید گذاشت که در آن زمان نام بردن از طالب و جهاد در مقابل آمریکایی‌ ها در ولایت پروان کاری بود بسا مشکل. هزاران نظامی آمریکا و ناتو در پایگاه نظامی بگرام حضور داشتند و تبلیغات زهراگین دشمن از سوی یک کانال رادیویی از داخل آن بزرگ ترین پایگاه اشغالگران در کشور، افکار عامه را تخریب می کرد.

شهید مشفق – تقبله الله – اولین کسی بود که جهاد مسلحانه را به همکاری قاری صاحب بریال، شهید مولوی عبدالبشیر عاصم، شهید مولوی سیدالرحیم، شهید قاری محمد نبی نوری – تقبلهم الله – و چند تن از مجاهدین مخلص دیگر در ولایت پروان و ساحاتی از ولایت کاپیسا شروع و عملیات های چریکی و انداخت موشک های«BM1»  را بالای میدان هوایی بگرام آغاز نمودند، که لله الحمد همان سلسله با گذشت زمان رونق بیشتر گرفت و تا اکنون دوام دارد.

ایشان دران زمان یک عملیات مهم استشهادی را که در آن ۲۰ تن از مجاهدین فدایی شرکت داشتند بالای میدان هوایی بگرام رهبری کردند. مجاهدین فدایی توانستند خود را به داخل محوطه پایگاه نظامی بگرام رسانده و ده ها عسکر و افسر آمریکایی را به قتل برسانند.

شهید مشفق «تقبله الله» بعد از چند سال کوشش و تلاش های پیهم توانست تعداد زیادی از علما و جوانان را در ولایت پروان منسجم ساخته و جبهه ای را در برابر اشغالگران آمریکایی تشکیل و تنظیم کند، ایشان تا سال ۱۳۹۴ هجری ضمن اینکه به رهبری و انسجام رفقای خویش در پروان مشغول بود با کمیسیون استخبارات امارت اسلامی نیز همکاری داشت، و همچنان چندین بار از طرف کمیسیون نظامی امارت اسلامی به حیث عضو هیئت بررسی اوضاع جهادی به ولایات مختلف فرستاده شد. او در همین دوران در سال ۱۳۹۵ هجری دوره حدیث را نزد شیخ الحدیث مولوی نقیب الله صاحب در سردار کالونی به پایه اکمال رساند.

شهید مشفق – تقبله الله – در سال ۱۳۹۴ هجری شمسی از طرف مقام رهبری امارت اسلامی به حیث مسؤل جهادی/والی ولایت پروان گماشته شد. او مدت دو سال و چند ماه این وظیفه را به نحوه احسن به پیش برد و در این مدت به دستاوردهای عمده ای دست یافت، که می توان از اجرای عملیات تکتیکی استشهادی در داخل میدان هوایی بگرام که منجر به کشته شدن ده ها سرباز آمریکایی شد، و فتح دره فندقستان (سیاگرد، غوربند) که شخصا آن جنگ را رهبری می نمود، به عنوان نمونه یاد کرد.

ایشان بعد از انجام دادن دو سال و چند ماه مسئولیت جهادی در ولایت پروان، در اواخر سال ۱۳۹۶ هجری شمسی به حیث مسؤل عمومی نظامی ولایت کاپیسا تعیین شدند.

شهادت :

بالاخره شهید مولوی محمد نسیم مشفق – تقبله الله – بعد از چند ماه مسئولیت جهادی در ولایت کاپیسا، در اول ماه اسد سال ۱۳۹۷ در منطقه بدراب ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا در یک چاپه مشترک نیروهای آمریکایی و داخلی به اثر بمباردمان طیارات جام شهادت را نوشیده جان را به جان آفرین تسلیم نمود، و به بزرگ ترین آرزویش که همانا شهادت بود متوصل شد، از ایشان دو فرزند و پنج دختر بجا مانده است – رحمه الله –

الله متعال زحمات، تکالیف و خدمات جهادی ایشان را به درگاه خویش قبول نموده، و ما را نیز توفیق خدمت به دین، قرآن و سنت نصیب بگرداند. اللهم آمین یا رب العالمین.