نگاهی به زندگینامه شهید قهرمان “مولوی امرالله رهبر”

قافله های شهداء تولد و تعلیمات: شهید مولوی امرالله رهبر فرزند عبدالطیف در سال ۱۳۵۷ هجری خورشیدی در قریه بابوس مرکز ولایت لوگر در یک خانواده متدین چشم به این دنیای فانی گشود. تعلیمات ابتدائی خود را از ملا امام قریه خود آغاز نمود و سپس به جامعه عمری ولایت لوگر رفت و بعد از […]

قافله های شهداء

تولد و تعلیمات:
شهید مولوی امرالله رهبر فرزند عبدالطیف در سال ۱۳۵۷ هجری خورشیدی در قریه بابوس مرکز ولایت لوگر در یک خانواده متدین چشم به این دنیای فانی گشود.
تعلیمات ابتدائی خود را از ملا امام قریه خود آغاز نمود و سپس به جامعه عمری ولایت لوگر رفت و بعد از اختتام تعلیمات ابتدایی به نجم المدارس ولایت جلال آباد رفت و در مدرسه مشهور کابل مدرسه فاروقی به تحصیل خود ادامه داد و همچنان مولوی صاحب در مدارس مشهور کشور همسایه پاکستان درس خواند. بلاخره برای دستار بندی و دوره احادیث به مدرسه عبدالله ابن مسعود رضی الله عنه رفت و دروس حدیث را از عالم جید و بزرگ آن مدرسه شیخ الحدیث مولوی عبدالغنی صاحب به پایان رساند.
متأسفانه که در اخیرین ماه های درس خود زندانی شد و مراسم تجلیل دستار بندی وی نا تمام ماند.

شرکت در امارت اسلامی:

در اوایل تحریک مبارک طالبان که در سال ۱۳۷۳ هجری خورشیدی شروع شد شهید رهبر از نگاه سن و عمرش خورد سال بود، وقتیکه باغ جوانی وی سبز گردید با مصروفیت های علمی خود مبارزه علیه فساد و شر در کشور آغاز نمود، و در ولایات مختلف کشور در خدمت مردم وظیفه خود را ادامه داد تا که تحریک طالبان در نتیجه تجاوز صلیبی و اشغال افغانستان از بین رفت.

جهاد بر ضد امریکا:

وقتیکه اشغالگران صلیبی برای عملی نمودن الحاد و نظام کفری خود به کشور عزیز ما افغانستان تجاوز نمودند، نامبرده با رفقای مخلص خود در صف اول جهاد با توکل به الله متعال و ایمان داری کامل ایستاد، ایشان از خانه خود به حیث مرکز مجاهدین استفاده می نمود از این رو همیشه خانه وی زیر چاپه و تلاشی بود.
نامبرده بعد از یک مدت به حیث قومندان و سالار مجاهدین مقرر گردید، از اینکه رهبر شهید اخلاق خوب، لهجه نرم، پیشانی باز و صاحب سیرت و صورت نبوی بود از اینرو اندیوالا و رفیقای جهاد نیز محبت و عشق زیاد به او داشتند و باعث اخلاص و همدلی رفقایشان گشته بود. شجاع و فرمان بردار بود، و در مدت کم از جریان انجام عملیات های شدید بر دشمن، نزد امریکایها و اجیران افغانی مطلوب گردید و دشمن ترسناک همیشه در فکر دستگیری و شهادت او بودند.

قابل یاد آوری است که شهید رهبر در سلسله ایثار و قربانی خود در دوران اسارت خود، برادر محبوب خود مولوی کریم الله کامران را جانشین خود کرد، که مولوی کریم الله راه و مسیر برادر اسیر خود را تعقیب نمود و بر دشمن عملیات های سنگین و مرگبار انجام داد، که بعد از چند مدت در یک چاپه امریکایی های وحشی به شهادت رسید، که بعد از شهادت و تدفین وی همه لوگر شاهد کرامت شهادت او است.

زندانی شدن شهید رهبر:

یک ماه بعد از اختتام دوره تعلیمات دینی خود در ۱۴ ماه حمل سال ۱۳۸۷ هجری خورشیدی در سرحد ثمر خیل ولایت جلال آباد توسط غلام های اجیر گرفتار شد، سه سال در زندان بود که تکالیف و شکنجه های فراوانی را تحمل نمود آما تا آخر در مقابل شکنجه ها در نتیجه عزم و ایمان راسخ خود ایستاده گی کرد و در ۲۸ ماه حوت سال ۱۳۹۰ خورشیدی از زندان رهایی حاصل نمود.

شهادت:

نامبرده بعد از رهایی از اسارت په وظیفه قبلی خود یعنی جهاد مقدس ادامه داد تا جائیکه امریکایی ها دوباره در تلاش دستگیری و شهادتش برامدند. در سال ۲۰۱۴ میلادی با چاپه های مکرر اشغالگران چند بار هدف حملهء طیارهای بی سر نشین (درون) قرار گرفت اما جان سالم به سر برده و به نصرت الهی نجات می یافت.
شهید مولوی رهبر صاحب در سال ۲۰۱۴ میلادی در ۲۵ ماه اگست بارفیقش صالح محمد کاروان از طرف صلیبهای اشغالگر توسط طیاره بی سر نشین در یک حمله ناجوان مردانه هدف قرار گرفت و هر دو جام شهادت را نوشیدند.

روح شان شاد و یادش شان جاودانه باد.

فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر. الایه

شهادت المناک مولوی صاحب امرالله رهبر برای خانواده و رفقایش حادثه تازه ای نبود و نیست، قبلا نیز برادر کلان وی (عبدالحی سیف الله) در دوران جهاد مقدس علیه روس ها شهید شده بود ، و برادر خوردش که نام وی در بالا هم ذکر شده است. (مولوی کریم الله کامران) در چاپهء شب هنگام صلیبی های وحشی جام شهادت نوشید و به مقام رفیع شهادت نائل گشت. ان شاء الله در آینده سوانح زندگی و کارنامه های او نیز خواهد نشر شد.