زندگان جاوید : بخش ۲۳

مرتب: حبیبی سمنگانی شهید حاجی داملا محمد سرور ظریف – تقبله الله -: دنیا محل امتحان الهی است. الله متعال به شمول انسان مخلوقات زیادی را خلق نموده است. مکلفیت و ماموریت انسان اینست که طبق احکامات الهی زندگی خود را به پیش ببرد، تا اینکه بتواند رضایت الله متعال را به دست آورد. با […]

مرتب: حبیبی سمنگانی

شهید حاجی داملا محمد سرور ظریف – تقبله الله -:

دنیا محل امتحان الهی است. الله متعال به شمول انسان مخلوقات زیادی را خلق نموده است. مکلفیت و ماموریت انسان اینست که طبق احکامات الهی زندگی خود را به پیش ببرد، تا اینکه بتواند رضایت الله متعال را به دست آورد. با توجه به احادیث نبوی – صلی الله علیه و آله و سلم – بهترین انسان ها کسانی اند که با مخلوقات خداوند رفتار خوب داشته باشند. رسول الله – صلی الله علیه و آله و سلم – می فرماید : الخلق عیال الله فاحب الخلق الی الله من احسن الی عیاله. مردم به منزله خانواده الله متعال هستند. درمیان مردم محبوبتر کسی است که با مردم نیکی کند. کسیکه ما امروز زندگی نامه اش را می خوانیم از انسان های خوشبختی است که الله متعال صفات خوبی برایش ارزانی داشته است. شهید حاجی داملا سرور – تقبله الله – از جمله کسانی بود که هیچکس از او خاطره بدی ندارد. اعضای خانواده، همسنگران، مسئولان، مجاهدین، رفقای مدرسه، دوستان سفر و همه از او به خوبی یاد می کنند.

شهید حاجی داملا سرور فرزند خلیفه بهاؤلدین قل در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی مصادف با ۱۹۶۳ میلادی در یک خانواده متدین و مجاهد پرور در قریه قره غویلی ولسوالی المار ولایت فاریاب دیده به دنیای فانی گشود. نامبرده تعلیمات ابتدایی خود را در منطقه پدری اش شروع نمود و سپس دو سال نزد داملا صاحب عبدالباقی در قریه سرفلیک ولسوالی المار و ۶ ماه در منطقه چغاتک این ولسوالی نزد مولوی صاحب عبدالعزیز درس خواند.

سپس برای فراگیری علوم بیشتر عازم کشور ایران شد و چند مدت در شهر مشهد آن کشور به تحصیلات خود دوام داد. پس از برگشت به کشور چند مدتی در منطقه خود مشغول امامت بود، که تحریک اسلامی طالبان آغاز شد. او به صف طالبان پیوست و در اثنای غدر جنرال عبدالملک در ولایت جوزجان اسیر شد. پس از رهایی به ولایت هرات رفت و دران جا چند مدتی دوشادوش طالبان به مبارزه دوام داد. هرگاه طالبان دوباره ولایات شمال را فتح نمودند، شهید ظریف به فاریاب رفت و به حیث مسئول امر بالمعروف و نهی عن المنکر ولسوالی آلمار مقرر شد. او مدت چهار سال این وظیفه را به نحوه احسن انجام داد و در عین حال ناظم مدرسه مرکزی ولسوالی المار نیز بود.

شهید حاجی داملا سرور خدمات ارزنده و بیاد ماندنی را در تحریک سابق طالبان انجام داد و پس از عقب نشینی طالبان بر اثر تهاجم وحشیانه امریکا و ناتو به کشور ایران مهاجر شد و تقریبا دوسال در آنجا بود. بعدا به وطن برگشت و با مجاهدین یکجا شد. سپس چند مدتی مصروف خدمات جهادی بود که در منطقه تیزنابه ولسوالی غورماچ ولایت بادغیس در یک چاپه اشغالگران امریکایی زخمی شد و چند مدت در محبس شهر میمنه بندی ماند. اما او به وساطت محاسین سفیدان آزاد شد و به حیث ملا امام در منطقه خدمت می نمود. وی برای ادای فریضه حج عازم کشور عربستان سعودی شد در آنجا تقریبا ۳ سال زندگی نمود. سپس دوباره از سعودی به وطن آمد و چون جذبات ایمانی و احساس پاک شهید حاجی داملا سرور تقبله الله اجازه نداد که حاکمیت ظالمانه اشغالگران خارجی بر کشور اسلامی افغانستان را نادیده گرفته به زندگی عادی خود ادامه بدهد، همان بود که در سال ۱۳۹۰ به صفوف مجاهدین جان نثار امارت اسلامی پیوست و رسما به مبارزه مسلحانه آغاز کرد. وی بعد از شهادت ملاصدالدرین مهدی تقبله الله چند مدت سرپرست دلگی شهید مهدی بود و مدت یک سال به حیث معاون ولسوال در ولسوالی المار و ۵ سال به حیث ولسوالی نظامی در این ولسوالی و یک سال بحیث ولسوالی نظامی در ولسوالی خیبر ایفای وظیفه نمود و در مناطق مختلف این ولایت در عملیات ها و تشکیلات نظامی اشتراک نمودند. در این اواخر اشغاگران امریکایی و مزدوران داخلی شان چندین مرتبه بالای منطقه قره غویلی عملیات گسترده ای براه انداختند، اما با مقاومت شدید مجاهدین روبرو شدند و هر بار با شکست ذلت بار مواجه شده منطقه را ترک کردند، سپس دشمن مشترک بالای مرکز شهید حاجی داملا صاحب از زمین و هوا هجوم آوردند. اما به نصرت الله متعال پوز آن ها بخاک مالیده شد و جواب دندان شکن برای شان داده شد و ۴ عسکر آمریکایی و ۶ عسکر کماندوهای اجیر به قتل رسیدند و تعدادی هم مجروح شدند و دیگر دشمن جرئت عملیات را بالای منطقه قره غویلی را فراموش کردند.

باالاخره این مرد راه حق و حقیقت و اسطورهء سنگرهای جهاد و شهادت، و سمبول تقوی، صداقت و اخلاص حاجی داملا سرور تقبله الله شام روز چهارشنبه بتاریخ ۲۰ سنبله ۱۳۹۸ هش در منطقهء شمس عرب ولسوالی المار ولایت فاریاب در اثر حمله طیاره بی پیلوت اشغالگران آمریکایی همراه با ۴ تن از مجاهدین به سن ۵۶ سالگی به شهادت رسیدند.

از شهید حاجی داملا سرور تقبله الله ۲ پسر و۳ دختر بجا ماند. پسر کلان ایشان عبدالعزیز بحیث سرپرست رفقای جهادی شهید حاجی صاحب تعیین شدند.

شهید حیات الله عمیر و شهید شراف الدین صهیب «تقبلهما الله» :

شهید حیات الله عمیر فرزند غلام سرور و شهید شراف الدین صهیب فرزند عبدالسلام این دو مجاهد، که از لحاظ سن هم چندان فرقی نداشتند، بیشتر  زندگی خود را باهم گذراندن و همانند دو برادر باهم زندگی می کردند.

ایشان در قریه گرم آب ولسوالی دولینه ولایت غور در خانواده های متدین و مجاهد پرور چشم به جهان گشودند.

این هر دو شهید دروس ابتدای شان را نزد ملا امام مسجد آغاز کردند و بعد از مدتی هر دو به عزم درس و تعلم به ولایت هرات سفر کردند و مدت یک سال در آنجا درس خواندند.

ایشان پس از برگشت به خانه، با جهاد شوق و علاقه خاصی پیدا کردند و از آنجایی که جهاد فریضهٔ مقدس و مهم بود، هر دو با عزم راسخ وارد میدان جهاد شدند.

عمیر و صهیب، که دارای اخلاق پسندیده و چهره های نورانی بودند، از دلاوری و شجاعت فوق العاده ای نیز برخورددار بودند و در هر نبرد و معرکه ممتاز معرفی می شدند و در فتوحات بیشتر مناطق غور حضور داشتند، به خصوص در فتح ولسوالی تیوره نیز سهم داشتند.

ایشان دوشادوش یکدیگر چنان از عشق و علاقه جهاد و شهادت سرشار بودند، که گویا دیگر شغل و کاری نداشتند. گاهی در هلمند، گاهی در هرات و بیشتر زمان در غور مشغول جهاد و مبارزه می بودند.

عمیر در سال ۱۳۹۸ شمسی مسئول کمربند زرتلی مربوط فیروزکوه تعیین شد و شهید صهیب هم با او همکاری می نمود و هر دویشان خدمات ارزشمندی انجام دادند.

صهیب و عمیر که هر دو مشتاق لیلای شهادت بودند، بالاخره به آرمان والای خود رسیدند. ایشان به تاریخ ۷ ماه حمل ۱۳۹۹ شمسی در حالی که از هرات به طرف خانه در سفر بودند، در قریه تیدهء ولسوالی شهرک ولایت غور در حمله کمین از سوی دشمن بزدل جام شیرین شهادت را نوشیدند و به لقای همیشگی محبوب حقیقی شتافتند. نحسبهم کذالک والله حسیبهم.

(با سپاس از میر احمد شعیب که جزئیات سوانح شهید عمیر و صهیب را تهیه نمودند).

شهید داملا صبغت الله صداقت تقبله الله:

شهید داملا صبغت الله صداقت فرزند حاجی غلام نبی به تاریخ ۱ جدی ۱۳۷۳ در قریه تراغلی عربیه ولسوالی قوش تپه ولایت جوزجان در یک خانواده دیندار چشم به جهان هست و بود گشود.

آثار سعادت مندی او از ایام طفولیت نمایان بود. پدر گرامی اش او را برای آراسته شدن به تعلیمات دینی به مسجد و مدرسه فرستاد. وی مدت ده سال به فراگیری علوم قرآنی و نبوی پرداخت و از فیوضات اسانید مستفیض شد.

سپس چون داملا صداقت وحشت و ستم گری استثمارگران و دست نشاندهان آن را به چشم خود مشاهده می نمود، به هدف غلبه کلمهء حق و آزادی خاک اسلام از چنگال کافران مهاجم، به صف حق پرست امارت اسلامی پیوست و دوشادوش مجاهدین راه حق و به خصوص تحت قیادت شهید قومندان داملا احسان الله طاهری به جهاد و مبارزه پرداخت.

پس از شهادت داملا احسان الله، داملا صداقت گروه مجاهدین را در قریه آبایی اش سرپرستی می نمود و مدت نه سال در هر گونه شرایط سخت و دشوار و به ویژه در جهاد برای نابودی فتنه داعش با کمال شجاعت و شهامت رزمید.

وی بالاخره در حالی که از ولایت غور به سوی منطقه خود در حال سفر بود، به تاریخ ۲۹ سنبله ۱۳۹۹ در قریه آهنگرا بر اثر تصادم موترشان با ماین جاسازی شده، به مقام رفیع شهادت نائل گردید. جسد شهید به منطقه پدری اش انتقال داده شد و دراج جا سپرد خاک گردید. تقبله الله

(با سپاس از داملا روض الدین صابری که جزئیات سوانح شهید را فراهم نمودند).

با سپاس از مجله حقیقت