رمضان

فضیلت ماه مبارک رمضان!

رمضان در میان دیگر ماه‌ها از فضیلت و جایگاه خاصی برخوردار است و در آیات و احادیث متعددی فضیلت آن بیان و ابلاغ گردیده است. مصنفین در کتب خویش باب، فصل و عناوین خاصی را در بیان فضیلت و مسائل روزه و ماه مبارک رمضان گنجانده‌اند، و در آن آیات و احادیث معتبر نبوی را […]

رمضان در میان دیگر ماه‌ها از فضیلت و جایگاه خاصی برخوردار است و در آیات و احادیث متعددی فضیلت آن بیان و ابلاغ گردیده است. مصنفین در کتب خویش باب، فصل و عناوین خاصی را در بیان فضیلت و مسائل روزه و ماه مبارک رمضان گنجانده‌اند، و در آن آیات و احادیث معتبر نبوی را نقل نموده و مسلمانان را برای استقبال خوب از رمضان ترغیب نموده‌اند، و آن را فرصت طلایی برای مسلمانان عنوان کرده‌اند، تا با طاعات و عبادات خویش، غفران و رضامندی الله متعال را کسب نمایند.

 

رمضان فرصت مهمی برای انجام عبادات می‌باشد؛ زیرا هر فرض هفتاد برابر خود، و سنت‌ها به اندازهٔ فرض‌ها، ثواب دارند. رمضان ماه ایثار، فداکاری و غلبه بر نفش و شیطان است. اجر و پاداش روزه، چنان زیاد و گران‌بها می‌باشد که ثواب آن را ذات خداوند متعال، خود با دستان بلاکیفش می‌نویسد.

 

در این ماه بابرکت، دروازهٔ رحمت‌های الهی باز می‌شود و دروازه‌های دوزخ بسته شده و شیاطین نیز به زنجیر کشیده می‌شوند.

 

بنابراین، باید از این ماه مبارک استقبال نموده، هم‌دردی با فقراء و مساکین را فراموش نکنیم؛ چون‌که هر عمل نیک‌مان، چندین برابر آن ثواب و اجر دارد. در این ماه ثروت‌مندان نیز مانند فقراء و مستمندان شکم‌های‌شان گرسنه است، تا طعم سختی فقر و غربت را درک کرده، تقوی و ترس الهی در وجود آن‌ها پیدا شود. به وجودآمدن خوف الهی در قلب‌های انسان‌ها، یکی از حکمت‌های روزه می‌باشد.

 

اصحاب کرام -رضی‌الله‌عنهم- با آمدن رمضان خوشحال شده و با رفتن آن ناراحت می‌شدند؛ چون برکات ماه رمضان را نمی‌توان در دیگر ماها پیدا کرد. حتی در روایات آمده است که اصحاب کرام با رفتن این ماه مبارک، به گریه در می‌آمدند.

 

رمضان فرصت خوبی‌ست، برای صیقل‌کردن گناهانی که در سایر ماه‌ها، از روی سهو، خطا و یا عمد، مرتکب آن شده‌ایم.