رمضان

رمضان؛ ماه پیروزی‌ها و فتوحات

این ماه، ماه جوش‌وخروش مسلمانان نیز به شمار می‌رفت. مسلمانان در این ماه مبارک، با وجود این‌که روزه بودند، به مصاف دشمن می‌رفتند و پیروزمندانه از میدان نبرد برمی‌گشتند. برای اثبات این گفته، همین بس که اولین جنگ سرنوشت‌ساز مسلمانان با کفار، در همین ماه مبارک رخ داد و با پیروزی مسلمانان پایان یافت

ماه مبارک رمضان، نزد مسلمانان از جایگاه ویژه‌ای برخودار بوده و از بدو ظهور دین مبین اسلام، همواره مورد احترام تمامی مسلمانان بوده و خواهد بود؛ اما در سال‌ها و دوران طلایی اسلام، ماه مبارک رمضان فقط در نخوردن و تراویح و… خلاصه نمی‌شد؛ بلکه این ماه، ماه جوش‌وخروش مسلمانان نیز به شمار می‌رفت. مسلمانان در این ماه مبارک، با وجود این‌که روزه بودند، به مصاف دشمن می‌رفتند و پیروزمندانه از میدان نبرد برمی‌گشتند. برای اثبات این گفته، همین بس که اولین جنگ سرنوشت‌ساز مسلمانان با کفار، در همین ماه مبارک رخ داد و با پیروزی مسلمانان پایان یافت.

چندتا از مهم‌ترین نبردهای پیروزمندانهٔ مسلمانان که در ماه مبارک رمضان رخ داده‌اند، به شرح ذیل می‌باشند:

۱. غزوهٔ بدر؛

این نبرد مبارک که در ۱۷ رمضان سال دوم هجری به وقوع پیوست، اولین حماسهٔ مسلمانان بود که خداوند در آن، حق و باطل را از هم تفکیک کرده و آن را برای جهانیان نمایان نمود، و به خاطر همین، خداوند متعال از این غزوه، به نام «یوم‌الفرقان» یاد کرده است. تعداد کفار مبارز در این جنگ، بالای هزارنفر بود، در حالی‌که مسلمانان فقط ۳۱۳ نفر بودند. سرانجام این نبرد با پیروزی مسلمانان خاتمه یافت و هفتاد نفر از کفار قریش اسیر گشته و هفتاد تن دیگرشان کشته شدند. رسول خدا -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- همهٔ بدریان را به آمرزش گناهان‌شان مژده دادند و از آن پس اهل بدر، مورد احترام تمامی مسلمانان قرار گرفتند.

۲. غزوهٔ فتح مکه؛

جنگ مذکور، یکی از مهم‌ترین نبردهای مسلمانان با کفار مکه بود، که در بیستم رمضان سال هشتم هجری رخ داد. نظر به افزایش مسلمانان در این سال، پس از این‌که مشرکین پیمان‌شان را مسلمانان شکستند، حضرت رسول اکرم -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- در رأس ۱۰ هزار جنگجوی صحابی، عازم مکه شده و کل شهر مکه را تحت تصرف خود درآورد. از آن‌جایی که رسول خدا -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- برای امان‌گرفتن مشرکین سهولت‌های زیادی قرار داده بود، تعداد اندکی از مشرکین مکه کشته شدند، و بقیه با امان‌گرفتن، جان‌شان را نجات دادند. هنگام ورود مسلمانان به شهر مکه، اطراف کعبه، ۳۶۰ بت وجود داشت که پیامبر خدا -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- با چوبی که در دست داشت، آن‌ها را می‌زد و فرمود: «حق آمد و باطل زایل گشت» و در آخر دستور داد تا همهٔ بت‌ها نابود گردند.

۳. فتح اندلس؛

در اوج پیروزی‌های مسلمانان که فتوحات‌شان تا دوردست‌ها رسیده بود، اندلس نیز به قلمرو مسلمانان افزوده شد. سپه‌سالار و فرماندهٔ این فتح بزرگ، طارق بن زیاد بود؛ کسی که با فتح اندلس آوازه‌اش به آسمان‌ها رسید و کسی نیست که وی را نشناسد. طارق بن زیاد در ماه رجب سال ۹۲ ه‍.ق، برای توسعهٔ قلمرو جهان اسلام، سوار بر اسب شده و وارد مسیر مبارک جهاد گشت؛ اما این بار، لشکر مسلمانان به فرماندهی طارق بن زیاد، هدف خیلی دوری را زیر نظر خود داشتند و قصدشان این بود که دعوت اسلام را به آن سوی دریاها؛ یعنی به اروپا برسانند؛ اروپایی که در آن زمان، بدترین روزهای خود را سپری می‌کرد.

سرانجام طارق بن زیاد، با تلاش‌های فراوان، در بیست‌وهشتم ماه مبارک رمضان، موفق شد تا اندلس را از زیر ظلم و بی‌عدالتی حاکمانش نجات داده و آن را به قلمرو جهان اسلام اضافه کند. این پیروزی باشکوه، باعث حضور بیش از ۸۰۰ سالِ مسلمانان در آن دیار گشت.

۴. نبرد حطین؛

نبرد حطین یکی از افتخارات مسلمانان به شمار می‌رود؛ جنگی که با گذشت چندین قرن، هنوز بر سر زبان‌ها بوده و همه از او و از فرماندهٔ جان‌برکفش سخن می‌گویند. نبرد حطین، جنگ سرنوشت‌سازی بود که سلطان صلاح‌الدین ایوبی در آن موفق شد که قدس را از اشغال صلیبیان نجات داده و باری‌دیگر آن را به مسلمانان ببخشد. این جنگ مقدس، در بیست‌وششم رمضان سال ۵۸۴ ه‍.ق، رخ داد و با پیروزی مسلمانان خاتمه یافت.

در دوران طلایی جهان اسلام، فتوحات و پیروزی‌های زیادی در ماه مبارک رمضان رخ داده است که این نوشتهٔ مختصر، گنجایش آن‌ها را ندارد.