امارت شناسی/بخش بیستم

ادامهٔ مذاکرات با فرا رسیدن سال ۲۰۱۹ میلادی، روند مذاکرات که بی نتیجه معلـوم مـی‌شـد دوباره آغاز گردید و دور چهارم مذاکرات در ماه جنـوری برگزار شد. در بیانیهٔ رسمی امارت اسلامی آمده بود: مشکل اشغال افغانستان، مشکل ملت آزاده و مسلمان ما است و هرطور و در هرکجایی که بخواهیم آن را حل کنیم […]

ادامهٔ مذاکرات

با فرا رسیدن سال ۲۰۱۹ میلادی، روند مذاکرات که بی نتیجه معلـوم مـی‌شـد دوباره آغاز گردید و دور چهارم مذاکرات در ماه جنـوری برگزار شد. در بیانیهٔ رسمی امارت اسلامی آمده بود: مشکل اشغال افغانستان، مشکل ملت آزاده و مسلمان ما است و هرطور و در هرکجایی که بخواهیم آن را حل کنیم ایـن حـق مـا است. این مشکل نه با فشار و تاکتیک کسی حل می‌شود و نه هم فشار قابل قبول است. در ۱۲ فبروری، یک تیم مذاکره کنندهٔ جدید چهارده نفره توسط زعـیـم امـارت اسلامی به رهبری ملا عبدالغنی برادر معرفی شـد. مـلا بـرادر آخوند و اعضای تیم مذاکره کننده به قطر سفر کردند و دور پنجم مذاکره با آمریکایی‌ها را آغاز کردند. زلمی خلیل زاد در ٢۵ فبوری برای اولین بار در دوحه بـا مـلا عبدالغنی برادر معاون امارت اسلامی دیدار کرد. مذاکرات این مرحله شانزده روز به طول انجامید. دستور کار این دور مذاکرات دربارهٔ خروج نیروهای خارجی از افغانستان و قضایای عـدم تهدید از افغانستان و اطمینان در این زمینه بود.

ششمین دور مذاکرات از اول ماه می ۲۰۱۹ میلادی میان نمایندگان امارت اسلامی و مقامات آمریکایی در قطر آغاز شد که نه روز بـه طـول انجامید و در ۹ می پایان یافت.

 

این دور مذاکرات در زمانی صورت گرفت که حدود ۳۲۰۰ نفر که در لویه جرگه مشورتی صلح در کابل گرد هم آمده بودند در مورد صلح با امارت اسلامی به رایزنی مشغول بودند. پس از این گفت‌وگوها، سیاست مداران کشورهای مختلف از جمله وزیر امور خارجه اندونزیا، نمایندگان خاص آلمان و اتحادیه اروپا با ملا عبدالغنی بردار دیدار کردند. خلیل زاد بـه کـابـل و سایر کشورهای منطقـه سـفـر کـرد و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به کابل آمد.

دور هفتم مذاکرات از ۳۰ جون ۲۰۱۹ میلادی در دوحـه آغـاز شـد و چند روز ادامه یافت. در این دور از مذاکرات، هر دو طرف در مورد پیشرفت بیشتر صحبت کردند. نماینده آمریکا آقای خلیل زاد در گفت وگو با رسانه ها گفت که مذاکرات به پایان رسیده است و در این دور از مذاکرات بیش از هر زمان دیگری پیشرفت صـورت گرفته است.

در ۱۰ جولای، نشست مشترک آمریکا، چین، روسیه و پاکستان در پکن برگزار شد و حمایت خود را از پروسه مذاکرات قطر اعلام کردند. ترامپ در دیدار بـا عمـران خان وزیر اعظم پاکستان در ۲۲ جولای گفت: من می‌توانم برای حل نمـودن معضلهٔ افغانستان در ده روز ۱۰ میلیون نفر را بکشم و افغانستان را از نقشهٔ جهـان محـو کنم؛ اما این کار را نمی‌کنم.

همـه طـرف‌هـا بـه سخنان او واکنش شدید نشان دادند. امارت اسلامی در بیانیه‌ای شدید اللحن اشغالگران شکست‌خورده مثـل چنگیز، انگلیس و شـوروی سابق را به یاد ترامپ آورد و توضیح داد که افغانستان قبرستان امپراتوری‌ها است.

 

دور هشتم مذاکرات از سوم اگست ۲۰۱۹ میلادی آغاز شد و پس از نه روز در ۲۱ اگست به پایان رسید و چند روز پس از انتشار این خبر، خلیل‌زاد بـه هند و اروپا سفر کرد و ملا عبدالغنی برادر در جریان مذاکرات به ازبکستان رفت. رئیس هیئت مذاکره کننده از طرف امارت، شیرمحمد عباس استانکزی بود. در همان روزها، خلیل‌زاد در توئیتی از حمله به یک مرکز نظامی در ناحیه ششم شهر کابـل خـبر داد و آن را کشتارجمعی خواند. ذبیح الله مجاهد در واکنش به آن، بمباران، عملیات‌های شبانه، چاپه‌ها و حملات طیارات بدون سرنشین آمریکایی را به رخ خلیل‌زاد کشید. گفت‌وگوها تمام شد و گفته می‌شد که در موارد زیادی بحـث بـه پایان رسیده و هر دو طرف به توافق خیلی نزدیک شده اند.