اثرات اطاعت در استحکام نظامی شرعی/بخش ششم و پایانی

رسالهٔ اطاعت، به امر عالی‌قدر امیرالمؤمنین وتاج رؤوس المسلمین شیخ هبه الله آخوندزاده حفظه الله ورعاه، توسط دارالافتای مرکزی جمع‌آوری و ترتیب شده بود. از این رو، تقریظی که عالی‌قدر امیرالمؤمنین حفظه الله بر این رساله نوشتند، را بخاطر اهمیت آن در پایان بخش‌های این رساله نشر کردیم. به امید استفاده بیشتر و تاثیر آن […]

رسالهٔ اطاعت، به امر عالی‌قدر امیرالمؤمنین وتاج رؤوس المسلمین شیخ هبه الله آخوندزاده حفظه الله ورعاه، توسط دارالافتای مرکزی جمع‌آوری و ترتیب شده بود.

از این رو، تقریظی که عالی‌قدر امیرالمؤمنین حفظه الله بر این رساله نوشتند، را بخاطر اهمیت آن در پایان بخش‌های این رساله نشر کردیم.

به امید استفاده بیشتر و تاثیر آن در اوساط جامعه افغانستان.

الحمد لله رب العالمین، والصلاه والسلام علی خیر خلقه محمد وعلى آله وأصحابه أجمعین، وبعد:

قال الله تبارک وتعالى: { یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ. [۵۹]

اطاعت چنان امر فطری است که بدون او هیچ کار زندگی به خوبی پیش نمی‌رود، خانواده، جامعه و یا یک نظام هم نمی‌تواند بدون اطاعت پیش برود، به همین خاطر اطاعت از پدر بر فرزند، اطاعت از همسر بر زن، و اطاعت از حاکم بر ملت، لازم است. اگر خدای ناکرده، در جامعه‌ای ملت از حاکم خود و مامورین از امیران خود اطاعت نکنند، آن جامعه با فروپاشی، اختلاف و سردرگمی مواجه است.

 

ما می‌بینیم زمانی که در جهان، مردم بی‌اطاعتی بزرگان خود را شروع کردند؛ در نتیجه‌اش خلافت‌های بزرگ نابود شدند. خلافت‌های اموی، عباسی و عثمانی، صدها سال حکومت کردند، هیچ یک از این خلافت‌ها از طرف دشمنان اسلام خراب نشدند؛ بلکه به خاطر بی‌اطاعتی و مخالفت رعیت و ملت خودشان سقوط کردند، که از سقوط دردناک خلافت عثمانی تا به حال در قلوب مسلمانان یک خاطره‌ی تلخ به جا مانده، و از آن روز به بعد، امت اسلامی نفس راحتی نکشید، و حالا هم ما همیش برای آه مسلمانان اشک حسرت می‌ریزیم.

 

چرا این‌طور شد، چطور و چه کسانی مسلمانان را به این باتلاق بزرگ ذلت کشاندند ؟ !

جواب این است که مسلمانان تنها از مخالفت و بی‌اطاعتی میان خود آن قدر ذلیل شدند، و به همین خاطر اسلام روی اطاعت زیاد تاکید کرده است.

 

رسول الله -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- می‌فرماید: «اسمعوا وأطیعوا، وإن استعمل علیکم عبد حبشی، کأن رأسه زبیبه».

ترجمه: حرف‌ها را گوش داده و از آن اطاعت کنید ، گرچه غلام حبشی بر شما (امیر) تعیین شود، گویا سرش همانند کشمش است.

در این رسالهٔ کوچک، اطاعت از امیر خود و در قبال آن مسؤولیت مردم و مجاهدین بیان شده، که چطور، در کدام حالات و کدام کارها از او اطاعت بکنند ؟

در آخر، دعا می‌کنیم الله -جل جلاله- این رساله را برای خوانندگان مفید قرار دهد و به برکت آن در جامعه ما مادهٔ اطاعت قوی شود و اطاعت امیران خود را به بهترین شکل بکنیم تا نظام اسلامی‌مان مستحکم و جامعهٔ‌مان از اختلافات و بی اطاعتی‌ها محفوظ بماند.

 

با احترام

رهبری امارت اسلامی

١۴۴۵/١/۵هـ ق