مشک را با کافور بیامیز

بلال حقیار ماه رمضان در پهلوی اینکه ماه امساک و منع شدن از خوردن، نوشیدن و مقاربت با همسر می باشد، نیز ماه عبادت، کرنش، تواضع و فروتنی به رب العلمین است. این ماه طوریکه در قرآن کریم وصف شده، از جمله بهترین اوقات برای تقرب و نزدیکی به رب آسمان ها و زمین است. […]

بلال حقیار

ماه رمضان در پهلوی اینکه ماه امساک و منع شدن از خوردن، نوشیدن و مقاربت با همسر می باشد، نیز ماه عبادت، کرنش، تواضع و فروتنی به رب العلمین است. این ماه طوریکه در قرآن کریم وصف شده، از جمله بهترین اوقات برای تقرب و نزدیکی به رب آسمان ها و زمین است. این ماهی است که انسان اگر تلاش کند می تواند به پله های بلند تزکیه قدم گذاشته و به بلندای احسان، اخلاص و خداترسی برسد.

روی سخنم درین نوشتار به طور ویژه به مجاهدین سنگردار است، کسانی که سلاح به شانه نموده اند، تا علیه اشغالگران و کسانی که نظام اسلامی را منهدم ساختند و به جای آن یک ادارۀ فاسد را تحت رهبری چند مفسد ساختند مبارزه کنند، و عهد نموده اند تا برپایی نظام اسلامی و از میان رفتن ظالمان قرار نگیرند و تفنگ از شانه پایان نکنند و دارند همیشه زمزمه می کنند که:

أخی! إننی ما سئمت الکفاح = و لا أنا أقیت عنی السلاح
و إن طوقتنی جیوشُ الظلام = فإنی على ثقه … بالصباح

ترجمه : برادرم! من از جنگ خسته و فرومانده نشده ام و نه سلاحم را از شانه پایین انداخته ام. و اگر لشکرهای تاریکی مرا در محاصره بگیرند، باز هم اعتمادم بر روشنی صبح می باشد یعنی نا امید نیستم و از جهادم دست بردار نمی شوم.

روی سخنم به فرزندان راستین امت اسلامی است، کسانیکه نزده سال می شود که بدون خستگی و ماندگی به راه جهاد ادامه داده اند و با توکل به رب لایزال با دست و جیب خالی اما با دل های سرشار از ایمان و عزم های فولادین به مسیر خویش ادامه میدهند، مسیری که با خارها مفروش است و از دو طرف حریفان و دشمنان سنگ می اندازند و در نیمه های آن منافقین کمین کرده اند تا بر دلهای قافله داران شبیخون زنند و لشکر را تار و مار کنند.

برادران مجاهدم! ماه رمضان ماه عبادت است، آنرا غنیمت شمرده در پهلوی قتال و جهاد به ذکر الله تعالی، تلاوت قرآن کریم، نمازهای نافله، توبه و تضرع به الله عزوجل بپردازید. در حدیثی از رسول الله صلی الله علیه وسلم در فضیلت ذکر چنین آمده است: ألا أنبئکم بخیر أعمالکم وأزکاها عند ملیککم، وأرفعها فی درجاتکم، وخیر لکم من إنفاق الذهب والوَرِق، وخیر لکم من أن تلقوا عدوکم فتضربوا أعناقهم ویضربوا أعناقکم، قالوا: بلى. قال: ذکر الله عز وجل – [روایت ترمذی] ترجمه : آیا شما را به بهترین عمل و پاکترین آن نزد پروردگار تان، و با ارزش ترین آن،  عملی که از صدقه دادن طلا و نقره بهتر است و نیز از رو به رو شدن با دشمن که گردن شما را بزند و شما گردن های آنرا بزنید بهتر است، خبر ندهم ؟ اصحاب گفتند: آری. خبر مان بده. رسول الله صلی الله علیه وسلم گفت : آن عمل (بزرگ و پر ارزش) ذکر الله تعالی می باشد.

در حدیثی دیگر چنین آمده است : ما عمل آدمی عملاً أنجى له من عذاب الله من ذکر الله قالوا: ولا الجهاد فی سبیل الله؟ قال: ولا الجهاد؛ إلا أن تضرب بسیفک حتى ینقطع….[طبرانی] ترجمه: هیچ عمل انسان (از روی ثواب و پاداش) به مانند ذکر و یاد الله تعالی نیست، و ذکر نسبت به همه اعمال در رهایی و خلاصی انسان از عذاب الله تعالی قویتر است. اصحاب پرسیدند: حتی از جهاد هم؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم گفت: آری. مگر اینکه با شمشیرت به دشمن بکوبی تا بشکند.

این دو حدیث در باب فضیلت ذکر و یاد الله تعالی منحیث مشت نمونه خروار می باشد و کافیست که بدانیم، الله عزوجل می فرماید: «وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ». و یاد الله تعالی (نسبت به همه اعمال) بزرگتر است. پس چه بهتر است که در ماه مبارک رمضان مشک را با کافور بیامیزی و آنرا خوب بیامیزی تا بوی خوشش سبب رهایی و نجاتت از عذاب الله تعالی و دخول بهشت گردد. رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید : کلمتان خفیفتان على اللسان، ثقیلتان فی المیزان، حبیبتان إلى الرحمن: سبحان الله وبحمده، سبحان الله العظیم [متفق علیه] ، پس چه بهتر است که زبان های خود را همیشه با این دو کلمۀ زیبا تر بسازیم و زمزمه کنیم: سبحان الله وبحمده، سبحان الله العظیم.

وقتی روزه دار هستیم زبان مان باید از غیبت، نمامی، دروغ، مزاح، تمسخر و دیگر افعال زشت بند باشد و الا روزه برای مان سودی ندارد جز تشنگی و گرسنگی یی که کشیدیم، پس چه بهتر است به این توصیه رسول الله صلی الله علیه وسلم که به یکی از اصحاب کردند عمل کنیم، شخصی از رسول الله پرسید ای رسول خدا احکام اسلام خیلی زیاد شده، برایم چیزی نشان بده که به آن چنگ بزنم. رسول الله برایش گفت: لا یزالُ لسانُک رطبًا من ذکرِ اللهِ [ترمذی] ترجمه : زبانت را همیشه به یاد الله تعالی تر داشته باش. یعنی همیشه ذکر و یاد الله عزوجل را بکن.

در پایان سخنان خود را به این قول رسول الله صلی الله علیه وسلم پایان میدهم که می فرماید : سبَق المُفرِّدونَ سبَق المُفرِّدونَ، قالوا : یا رسولَ اللهِ ما المُفرِّدونَ ؟ قال : الذَّاکرونَ اللهَ کثیرًا والذَّاکراتُ [ابن حبان] ترجمه: مفردون به مقصد رسیدند. اصحاب پرسیدند: ای رسول خدا مفردون کی ها هستند؟ رسول الله فرمود: مردان و زنانِ که بسیار ذکر و یاد الله تعالی را می کنند. از الله عزوجل می خواهیم ما را توفیق اعمال نیک نصیب گرداند و از مکر و حیله های شیطان های انسی و جنی و از شر شبکه های اجتماعی (فیسبوک، تویتر، انستاگرام و…) نجات دهد! آمین! الهم آمین!