رمضان؛ ماه پیروزی‌هاى شکوهمند

سیف الله هروی ماه رمضان، ماه نزول قرآن فرا رسید، رمضان یاد آور حوادث مهمى است که در روزهای پر خیر و برکت این ماه اتفاق افتادند. هیچگاه ماه رمضان در تاریخ مسلمانان به روزه، خودسازی نفس، تلاوت قرآن و قیام اللیل خلاصه نشده است، بلکه علاوه بر آن ماه جهاد فی سبیل الله، اعلای […]

سیف الله هروی

ماه رمضان، ماه نزول قرآن فرا رسید، رمضان یاد آور حوادث مهمى است که در روزهای پر خیر و برکت این ماه اتفاق افتادند. هیچگاه ماه رمضان در تاریخ مسلمانان به روزه، خودسازی نفس، تلاوت قرآن و قیام اللیل خلاصه نشده است، بلکه علاوه بر آن ماه جهاد فی سبیل الله، اعلای کلمه الله و ماه پیروزی ‌های شکوهمند تاریخ اسلام بوده و ثمرهء بیشترین نبردهای مسلمانان در رمضان پیروزی بوده است.

درهفدهم رمضان سال دوم هجری اولین و سرنوشت‌سازترین نبرد تاریخ اسلام یعنی غزوه بدر اتفاق افتاد، نبردی که قرآن کریم از آن به یوم الفرقان یاد می‌کند، در بدر مسلمانان که تعدادشان ۳۱۳ نفر بود در مقابل ۹۵۰ تن مشرک که با تجهیزات جنگی برتر وارد کارزار شده بودند، با مدد و معیت الهی پیروز شدند.

در بیستم رمضان سال هشت هجری فتح مکه اتفاق افتاد، فتح عظیمى که ثمره زیبای آن دخول فوج گونه مردم در اسلام بود. پیامبر اسلام با انگیزه کمک به بنو خزاعه که قریش با نقض صلحنامه حدیبیه به آن‌ها خیانت کرده بودند، با لشکر ده هزار نفری راهی مکه شدند، شهر مکه همانطور که پیامبر (صلی الله علیه وسلم) می خواست به جز چند درگیری معمولی بدون خونریزی فتح شد.

در شانزدهم رمضان سال ۹۲ هجری محمدقاسم ثقفی سردار رشید خلافت امویان سپاه بت‌پرستان ایالت سند را در کنار رود سند درهم شکست، این نبرد هفت روز طول کشید، ولی در نهایت پیروزی از آن مسلمانان گشت و محمدقاسم به پیشروی ‌های خودش در ملتان و دیگر نقاط ادامه داد و به مرزهای کشمیر رسید و توانست در طول سه سال، ایالت سند را کاملا تسلیم خلافت اسلامی کند. انگیزه اصلی این قشون‌کشی امتناع حاکم سند از دستگیری دزدان دریایی که اقدام به غارت کشتی‌ حامل مسلمانان کرده بودند ذکرشده است.

همچنین در ۲۹ رمضان  سال ۹۲ هجری اندلس پس از هفت روز نبرد به فرماندهی طارق بن زیاد فتح گردید. اندلس بعدها به مرکزی از علم و تمدن تبدیل گردید و شعاع خورشید دانش برای اولین بار بر اروپای غوطه‌ور در اقیانوس جهل درخشیدن گرفت.

در ششم رمضان سال ۲۲۳ هجری معتصم خلیفه عباسی به‌منظور نجات بانویی مسلمان از چنگ رومی‌ها شهر مرزی عموریه را محاصره کرد و پس از هدم برج و باروی شهر، آن را به تصرف خود درآورد.

در بیست و چهارم رمضان سال ۶۵۸ هجری نبرد «عین جالوت» رخ داد، در این نبرد برای اولین بار ارتش مسلمانان به فرماندهی سیف‌الدین قطز و همکاری ظاهر بیبرس ارتش آهنین تاتاریان را در منطقه‌ای به نام عین جالوت شکست دادند.

در چهاردهم رمضان سال ۶۶۶ هجری ظاهر بیبرس شهر انطاکیه را فتح کرد. تعداد زیادی اسیر مسلمان پس از فتح این شهر آزاد شدند. حاکم انطاکیه یکی از بدترین حکام صلیبی به شمار می‌رفت که هنگام هجوم تاتاریان بر حلب، اقدام به حمله به شهرها و روستاهاى مرزى مسلمانان و غارت اموال شان می‌کرد.

در بیست و ششم رمضان سال ۹۲۷ هجری شهر بلگراد فتح شد. سلطان سلیمان قانونی به منظور انتقام خون سفیر عثمانی که توسط پادشاه مجارستان به قتل رسیده بود، یکی از فرماندهانش را با ارتش مجهزی به بلگراد فرستاد و سپس خودش نیز به این ازتش پیوست.  شهر بلگراد پس از تخلیه نیروهای نظامی به تصرف عثمانی‌ها درآمد.

در هر یک از این پیروزی‌های شکوهمند و سرنوشت‌ساز تاریخ اسلام که در ماه پر خیر و برکت رمضان اتفاق افتاده است، درس‌های فراوان و مهمی برای مسلمانان نهفته است، مهم ترین درس این حوادث  حفظ وحدت صف و یکپارچگی است زیرا بدون آن هیچ پیروزی در هیچ میدان نبردی حاصل نشده است و نخواهد شد.

همچنین این پیروزی‌ها که بیشتر آن پس از سلسله حوادث تلخ و جانکاه یا مشکلات و سختی ها جامعه مسلمان اتفاق افتاد، به تمام مسلمانان درس امید می بخشد که پایان شب سیه سفید است و به تعبیر قران کریم: به دنبال هر سختی آسانی، و اینکه پیام جاودان اسلام علی رغم توطئه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها دقیق دشمنان کینه توز و جنایت‌های هولناک شان تا قیامت باقى خواهد ماند.