افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۰ میلادی

احمد فارسی ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد. ——————————– ماه اگست سال ۲۰۲۰ شامل رویدادهایی […]

احمد فارسی

ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد.

——————————–

ماه اگست سال ۲۰۲۰ شامل رویدادهایی مهمی بود. در این ماه چندین پایگاه دشمن بشمول یک ولسوالی در تصرف مجاهدین در آمد. تعدادی از افراد دشمن نیز به صف مجاهدین پیوستند. در میدان سیاسی نیز دست آوردهای نیکی در این ماه وجود داشت. تفاصیل رویدادها و دست آوردهای مهم این ماه را می توان تحت عناوین ذیل مطالعه کرد:

تلفات و خسارات اجیران داخلی:

در جریان عملیات مجاهدین بالای مراکز مهم تعداد زیادی از افراد دشمن بشمول قوماندان ها و کوماندوهای آنان کشته و زخمی شدند. بگونه مثال در رده های متوسط دشمن به روز یکشنبه ۲ اگست یکی از آمرین پولیس در ولایت کاپیسا توسط افراد خودش به قتل رسید. به روز جمعه ۱۴ اگست یک قوماندان اردوی اجیر همراه به سه تن از افراد خود در همین ولایت کشته شد. این روز شاهد کشته شدن یک قوماندان دیگر اردوی اجیر در ولایت نیمروز در پی حملات مجاهدین بود. به روز سه شنبه ۱۸ اگست قوماندان لوای دوم ولایت هلمند تاب زخم هایی را که چند روز قبل برداشته بود نیاورده و وفات کرد. به فردای آن آمر تربیت کوماندوها در ولایت غزنی کشته شد. در همین روز مدیر امنیت مرکز ولایت ارزگان و به روز شنبه ۲۲ اگست یک دگروال ادارهء اجیر در کابل کشته شدند.

  تلفات و آزار و اذیت ملکی:

وحشت و درندگی اجیران داخلی و باداران خارجی شان بر مردم مظلوم در جریان این ماه نیز جریان داشت که طی آن دهها تن از هموطنان بیگناه ما کشته و زخمی شدند و تعداد دیگری از آنان خانه و جایداد خودرا از دست دادند که تفاصیل این رویدادها را در راپور منتشرهء صفحه انترنتی امارت اسلامی میتوان مطالعه کرد.

اما در اینجا تنها به نوع دیگری از وحشت این درندگان که حمله بر مدارس و مساجد است اشاره می کنیم. به روز چهارشنبه ۲۶ اگست یک مدرسه در ولایت بغلان مورد هجوم هوایی عساکر اجیر کابل قرار گفت که طی آن ده تن از حافظان قرآن کریم به شهادت رسیدند. به تعقیب آن به روز شنبه ۲۹ اگست طیاره های اشغالگران امریکایی یک مسجد را در ولسوالی سید آباد ولایت وردک بمبارد کرده و آنرا شهید ساختند. و به روز دوشنبه ۳۱ اگست یک مسجد دیگر در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب توسط نیروهای اجیر داخلی مورد حملات هوایی قرار گرفته و به شهادت رسید.

پیوستن به صف مجاهدین:

سلسله پیوستن به صف مجاهدین همچنان ادامه دارد و به روز پنجشنبه ۲۰ اگست امارت اسلامی اعلان کرد که ماه گذشته ۸۸۳ تن از عساکر ادارهء اجیر به صف مجاهدین پیوستند. به روز دوشنبه ۱۰ اگست ۹ عسکر اجیر در ولایت غزنی و به فردای آن ۱۵ عسکر دیگر در ولایت لغمان به مجاهدین تسلیم شدند. روز جمعه ۱۴ اگست شاهد تسلیمی ۲۴ تن از عساکر اجیر در ولایت بغلان بود.

به روز سه شنبه ۱۸ اگست ۷۲ تن از عساکر ادارهء اجیر در ولایت بلخ و پکتیا به صف مجاهدین پیوستند. به روز شنبه ۲۲ اگست ۱۵ تن از عساکر دشمن در ولایت پکتیا و ۲۰ تن دیگر در ولایت لغمان به مجاهدین پیوستند. به روز دوشنبه ۲۴ اگست بشمول یک قوماندان ۶ تن مسلح در کندز به مجاهدین پیوستند. به روز جمعه ۲۸ اگست ۱۵ تن از عساکر دولت اجیر در ولایت بغلان و به روز دوشنبه ۳۱ اگست ۷۳ تن از عساکر اجیر در ولایت بلخ به مجاهدین پیوستند.

تعداد دقیق افراد پیوسته به صفوف امارت اسلامی را می توان در راپورهای مستقل کمیسیون جلب و جذب امارت اسلامی مطالعه کرد.

تبادلهء اسیران:

ادارهء اجیر کابل بخاطر رهایی زندانیان متباقی امارت اسلامی لویهء جرگه را دایر کرد. این جرگه که به روز جمعه ۷ اگست آغاز شد با نشر اعلامیه به روز یکشنبه ۹ اگست خاتمه یافت. در اعلامیه فیصله صورت گرفت که ۴۰۰ تن زندانیان باقیماندهء مجاهدین باید رها گردند. امارت اسلامی قبلا نیز برگزاری این جرگه را نا مشروع و بی قانون خوانده بود. اعضای اشتراک کننده در این جرگه گفتند که این جرگه نمایشی بود و فیصلهء رهایی زندانیان مجاهدین قبلا توسط امریکایی ها اتخاذ و به ادارهء کابل ابلاغ گردیده بود.

به روز دوشنبه ۱۰ اگست اشرف غنی فرمان رهایی این اسیران را امضاء کرد و در عین حال استرالیا از امریکا خواست اجازه ندهد طالبانی را که باعث کشته شدن عساکر اشغالگر استراالیایی گردیده بودند از زندان رها شوند. به تعقیب آن به روز یکشنبه ۱۶ اگست فرانسه نیز مخالفت خودرا با رهایی مجاهدینی اظهار کرد که در قتل عساکر اشغالگر فرانسوی شامل بودند.  به تعقیب این نگرانی ها ادارهء اجیر کابل یکبار دیگر با وجود فیصله جرگه و امضای فرمان رهایی زندانیان به بهانه جویی آغاز کرد. اتمر گفت که برای رهایی این زندانیان باید اجماع بین المللی صورت گیرد و اشرف غنی گفت که رهایی این زندانیان باعث می شود که مواد مخدر به اروپا برسد، اتهامی که دنیا را به تعجب در آورد.

به روز پنجشنبه ۲۰ اگست امارت اسلامی از امریکا خواست تا ادارهء کابل را متوجه گستاخی ها و پیامد های آن نماید که در نتیجه ادارهء اجیر کابل حاضر به رهایی این زندانیان گردید.

عملیات الفتح:

به روز شنبه ۸ اگست کندک نظم عامهء ولایت غزنی مورد حملات شدید مجاهدین قرار گرفت که طی آن تعداد زیادی از و پرسونل و افراد دشمن کشته و زخمی شدند. به روز دوشنبه ۱۷ اگست مجاهدین امارت اسلامی توانستند بعد از جنگ شدید ولسوالی مرغاب ولایت غور را تصرف کنند. به روز دوشنبه ۲۴ اگست مرکز ولسوالی ده یک ولایت غزنی مورد هجوم شدید مجاهدین قرار گرفت. در همین روز عساکر اجیر یک قرارگاه مهم خودرا در ولایت کندز به مجاهدین رها کرده و خود فرار کردند. به فردای آن مرکز نیروهای کوماندوی دشمن در ولایت بلخ مورد هجوم مجاهدین قرار گرفت که طی آن تعداد زیادی از کوماندوهای دشمن کشته و زخمی شدند.

خروج نیروهای اشغالگر:

به روز سه شنبه ۴ اگست، دونالد ترامپ یکبار دیگر اعلان کرد که هر چی زودتر تعداد نیروهای خود در افغانستان را به ۴۰۰۰ تن کاهش می دهد. از سوی دیگر به روز یکشنبه ۱۶ اگست مطبوعات از ارسال عساکر جدید ارمنستان به افغانستان خبر دادند اما به روز دوشنبه ۱۷ اگست امریکا ۲۰۰ تن از عساکر خودرا از افغانستان خارج کرد.