جنایات جنگی (مارچ)

بتاریخ ۵ ماه مارچ سال ۲۰۲۰ میلادی عساکر حکومتی یک چوپان را در نزدیکی قریه چکه ولسوالی سنگ آتش ولایت بادغیس به شهادت رساندند. بتاریخ ۸ ماه مارچ در نتیجه فیر و انداخت های هاوان عساکر حکومتی که بر ساحات مسکونی در قریه عمرخیل مربوط حوزه دوم ولسوالی پلخمری ولایت بغلان اصابت کرد، منجر به […]

بتاریخ ۵ ماه مارچ سال ۲۰۲۰ میلادی عساکر حکومتی یک چوپان را در نزدیکی قریه چکه ولسوالی سنگ آتش ولایت بادغیس به شهادت رساندند.

بتاریخ ۸ ماه مارچ در نتیجه فیر و انداخت های هاوان عساکر حکومتی که بر ساحات مسکونی در قریه عمرخیل مربوط حوزه دوم ولسوالی پلخمری ولایت بغلان اصابت کرد، منجر به شهادت و زخمی شدن ۷ فرد ملکی گردید.

بتاریخ ۹ مارچ عساکر حکومتی در شهر شرنه مرکز ولایت پکتیکا یک محصل بنام محمد غوث ولد محمد عمر را دستگیر کرده و در نتیجه شکنجه به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۰ مارچ عساکر حکومتی ۲ فرد ملکی (یک پدر و فرزندش) را در منطقه زیری ولسوالی جانیخیل ولایت پکتیکا به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۰ مارچ عساکر محلی یک ریش سفید بنام عبدالظاهر اکا را در منطقه بالاخانوی نهرسراج ولسوالی گرشک ولایت هلمند به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۲ مارچ عساکر داخلی یک فرد ملکی را در منطقه قلعه ولی ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۵ مارچ در نتیجه فیر و انداخت هاوان عساکر داخلی که بر ساحات مسکونی در منطقه کهنه قلعه ولسوالی خان آباد ولایت قندوز اصابت کرد، منجر به زخمی شدن ۳ زن گردید.

بتاریخ ۱۵ مارچ عساکر حکومتی یک فرد ملکی را در منطقه پنج قلعه ولسوالی بگرام ولایت پروان به شهادت رسانده و پس از آن جسدش را آتش زدند.

بتاریخ ۱۵ مارچ عساکر محلی در منطقه ماتکی ولسوالی نادعلی ولایت هلمند دو کودک بنام های عبداللطیف و عبدالقهار (که پسران کاکا بودند) که به مدرسه می رفتند را به شهادت رساندند.

بتارریخ ۱۶ مارچ قومندان موزیگی در منطقه لمن ولسوالی برمل ولایت پکتیکا یک فرد ملکی بنام بوستان ولد میتاخان را به شهادت رساند.

بتاریخ ۱۶ مارچ در نتیجه انداخت هاوان عساکر داخلی بر منطقه غنیمو مربوط ولسوالی وردوج ولایت بدخشان یک برزگر شهید و پدرش زخمی شد.

بتاریخ ۱۷ مارچ قوای حکومتی ساحات توت مزار در ولسوالی خان آباد ولایت قندوز را بمباران و هدف فیر هاوان قرار دادند که در نتیجه ۱۰ تن از هموطنان ملکی شهید و ۲ زن زخمی شدند.

بتاریخ ۲۰ مارچ عساکر داخلی در منطقه چشمه دوزک ولسوالی مقر ولایت بادغیس ۲ تجار بنامهای تازه گل و عبدالرحمن را به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۱ مارچ طیارات حکومتی خانه یک فرد ملکی  بنام عبدالرشید در منطقه یکه توت ولسوالی امام صاحب ولایت قندوز را بمباران کردند که در نتیجه ۱۱ تن از اعضای این خانواده بشمول زنان و کودکان شهید و ۴ تن دیگر زخمی شدند. و همچنین به تعدادی از خانه ها و حویلی ها خسارات وارد گردید.

بتاریخ ۲۱ مارچ نیروهای حکومتی منطقه تاجیکی قشلاق مربوط ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز را بمباران کردند که در نتیجه ۴ تن از هموطنان ملکی به شهادت رسیدند.

بتاریخ ۲۱ مارچ در حملات توپخانه یی قوای حکومتی ۴ تن مرد و زن در منطقه بخاری قلعه مربوط ولسوالی المار ولایت فاریاب زخمی شدند.

بتاریخ ۲۳ مارچ در نتیجه انداخت هاوان قوای حکومتی یک چوپان در منطقه سالاب دره مربوط ولسوالی علیشنگ ولایت لغمان به شهادت رسیدند.

بتاریخ ۲۳ مارچ عساکر داخلی ساحات مسکونی در منطقه فیروزه مربوط ولسوالی دولت آباد ولایت فاریاب را هدف حملات توپخانه یی قرار دادند که در نتیجه یک حویلی تخریب گردیده، منجر به شهادت یک زن و زخمی شدن یک مرد گردید.

بتاریخ ۲۵ مارچ در فیر هاوان عساکر داخلی که بر ساحات مسکونی در بازار ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس اصابت کرد، یک فرد ملکی به شهادت رسید.

بتاریخ ۲۵ مارچ در منطقه عیسی خیل ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا عساکر دولتی یک موتر مسافرین ملکی را هدف قرار دادند که در نتیجه ۲ فرد ملکی شهید و یک کودک و مادرش زخمی شدند.

بتاریخ ۲۶ مارچ عساکر داخلی ۲ فرد ملکی را بر شاهراه عمومی کابل – قندهار در منطقه نوغی مربوط ولایت غزنی به شهادت رساندند. همچنین در منطقه گوریان نیز عساکر داخلی یک فرد ملکی بنام امیرمحمد را به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۹ مارچ عساکر داخلی یک کودک ده ساله را در منطقه بخاری قلعه ولسوالی المار ولایت فاریاب شهید کردند.

بتاریخ ۳۰ مارچ در انداخت های توپخانه یی قوای حکومتی که بر ساحات مسکونی در منطقه حاجی آباد ولسوالی علیشنگ ولایت لغمان اصابت کرد، منجر به شهادت یک زن شد.

بتاریخ ۳۰ مارچ در بمباران قوای هوایی حکومت بر منطقه رهین ولسوالی علیشنگ ولایت لغمان یک حویلی تخریب گردید و یک زن شهید وسه تن دیگر بشمول یک کودک و دو زن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۳۱ مارچ عساکر داخلی یک فرد ملکی بنام تورجان آکا را در منطقه شیوان ولسوالی بالابلوک ولایت فراه به شهادت رساندند.

بتاریخ ۳۱ مارچ دو زن در نتیجه انداخت هاوان عساکر داخلی بر منطقه محب خیل ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا شهید و زخمی شدند.

مأخذ:[رادیوی بی بی سی= آزادی، آژانس اسلامی افغان، پژواک= ویب سایت های تول افغان، لر و بر = نن تکی آسیا و بینوا]