فارغ از قومیت‌ها، برای افغانستان اسلامی

سهیل مبارز امارت اسلامی افغانستان در واقع نظام و حکومت افغان شمولی‌ست که سعی دارد تا عدالت، دادخواهی و امنیت را برای ملت افغانستان رقم بزند. شاید بعضی‌ها امارت اسلامی افغانستان را برچسب تبعیض و شدت بزنند و شاید هم قصد دارند بخاطر منافع خود، مردم افغانستان را درگیر جنگ‌های قومی و مذهبی بکنند، اما […]

سهیل مبارز

امارت اسلامی افغانستان در واقع نظام و حکومت افغان شمولی‌ست که سعی دارد تا عدالت، دادخواهی و امنیت را برای ملت افغانستان رقم بزند.

شاید بعضی‌ها امارت اسلامی افغانستان را برچسب تبعیض و شدت بزنند و شاید هم قصد دارند بخاطر منافع خود، مردم افغانستان را درگیر جنگ‌های قومی و مذهبی بکنند، اما آن‌چه که امارت اسلامی افغانستان از آن فرسخ‌ها بدور است و هیچ‌گونه نسبتی با آن ندارد و برای همگان مساله‌ای مسلم است، عدم تبعیض قومی و مذهبی‌‌ست که در اندیشه و افکار والای امارت اسلامی افغانستان هیچ‌گونه جایگاهی ندارد.

در افغانستان قومیت‌های مختلف با نظریات مختلف فقهی وجود دارند، اما آن‌چه که مطرح است، آبادی افغانستان، زیر پرچم و سایهٔ حکومت اسلامی می‌باشد و در این مسیر هر کسی گام بر دارد، مطمئنا امارت اسلامی افغانستان از او استقبال خواهد کرد. إن‌شاءالله

این مطلب را به سادگی می‌توان در کلمات بزرگان و اندیشمندان امارت اسلامی، در مواقف و عملکردهای عالمانه و بزرگ‌منشانهٔ این اندیشه به‌وضوح دریافت کرده و دید.

شخصیت اول امارت اسلامی افغانستان، حضرت امیرالمومنین شیخ‌الحدیث هبه‌الله آخندزاده قبل از هرکسی این مطلب را با شفافیت تمام اعلام کرده و از تمام ملت افغان جهت آبادی افغانستان، دعوت به همکاری کردند.

پیام دیگر ایشان این بود که این حکومت فراتر از قومیت‌ها قدم گذاشته و افغان‌شمول خواهد بود.

حضرت حفظه‌الله فرمودند: کشور ما پس از به دست آوردن استقلال، نیاز مبرم به بازسازی و آبادی دارد. بیائید همه با اخلاص در آبادی دوباره‌ی کشور سهم بگیریم، تا یک کشور مرفه و آباد زیر چتر قیام نظام شرعی داشته باشیم. باید برای این هدف از منافع شخصی و جاه‌طلبی بگذریم، ارزش‌های اسلامی و منافع ملی را معیار قرار داده و از راه عفو، گذشت و ترحم بر همدیگر، ملت قوی و متحد شویم.

ما به همه ملت خود اطمینان می‌دهیم که پس از پایان اشغال؛ چنان نظام افغان‌شمول اسلامی به میان خواهد آمد که تمام اقشار کشور به مبنای اهلیت و استعداد خود در آن جا ‌داشته و بر حقوق هیچ یکی تجاوز نشود. ان‌شاء‌الله

بر افغان‌های ایستاده در جانب مقابل یکبار دیگر صدا می‌کنم که دیگر هیچگونه تلاشی برای دوام جنگ نکنند، این کشور خانه مشترک همه افغان‌هاست، ما و شما باید بر احکام اسلامی گردهم آمده و از اختلافات و هر گونه تعصبات خودداری نمائیم. آغوش امارت اسلامی به روی همه افغان‌ها باز است، به آنانی که در گذشته در صف مخالف ما بودند دست عفو و هم‌دلی را دراز می‌نمائیم، و آن‌ها را به همراهی در راه حق دعوت می‌دهیم.

جناب مولوی امیرخان متقی حفظه‌الله؛ یکی از مقامات بلندپایهٔ امارت اسلامی و مسئول دعوت و ارشاد، در چند روز اخیر، سفری داشتند به یکی از مناطق شیعه‌نشین افغانستان که در این سفر توضیحاتی را با حضور مردم شیعه، در رابطه با اندیشهٔ امارت اسلامی افغانستان نسبت به قومیت‌ها و مذاهب  ایراد فرمودند، در این بیانیه به خوبی برایم ملموس بود که امارت اسلامی سعی دارد تا از تمامی ملت افغانستان در آبادی این کشور کار بگیرد و همهٔ آنها را با یک دید نظر کرده و بسوی آبادانی افغانستان گام‌زن شود، دیدی که همه را افغان می‌بیند و حکومتی که افغان‌شمول است.

ایشان فرموده بودند (خطاب به اهل تشیع منطقه): ما می‌خواهیم شما مردم هم آباد باشید و تماما مردم افغانستان، زیر چتر یک حکومت قوی، افغان‌شمول و مرکزی باشند. وطن ما ترقی بکند و بچه‌های مردم تعلیم حاصل بکنند و وطن خود را آباد بکنند، و این چه وقتی می‌شود، زمانی که ما اتحاد داشته باشیم.

کلمات جناب امیرخان متقی صاحب، تمامی ملت افغانستان را، فارغ از تمامی قومیت‌ها و مذاهب فقهی مخاطب قرار داده و پیام دعوت به اتحاد و انسجام را برای آحاد ملت افغانستان، جهت آبادی کشور را می‌رساند.(کلام ایشان تمام شد.)

این اتحاد در واقع در صورتی می‌آید که همه خود را افغان و فرزند امارت اسلامی بدانند.

چندی پیش، پس از آنکه ویدیویی از مترجمان نیروهای آمریکایی و اضطراب‌شان نسبت به ماندن در افغانستان منتشر شده بود، باری دیگر امارت اسلامی افغانستان، بدون آن‌که هیچ‌گونه حس انتقام‌جویی را در سر داشته باشد، یا در کلماتش حس بکنیم، ندا سر داده و به شرط توبه، آنها را بخشید. اما نکته اینجا نیست، بلکه نکته این‌جاست که امارت اسلامی افغانستان نه‌تنها آنها را، بلکه تمام کسانی را که در صف دولت بوده و داری توانایی و تخصصی هستند دعوت داده و با آغوش باز از آنها خواست تا از این استعداد خود در راه آبادی کشورشان افغانستان، استفاده کنند و در این سرزمین بمانند.

آری! امارت اسلامی افغانستان، حکومتی اسلامی، یعنی حکومتی که فارغ از تمام قومیت‌ها، برای افغانستانی اسلامی می‌کوشد و سعی دارد تا همه افغان‌ها در آن سهم داشته و برای آبادانی‌اش استعدادهای‌شان را بکار گیرند.