روز تاریخیِ ۲۶ دلو

نویسنده: عمر قندهاری ۲۶ دلو، یادوارهٔ شکست و خروج ابرقدرت چند دهه قبل؛ قشون سرخ شوروی از افغانستان است. افغانستان همواره محل پیکار تنگاتنگ میان مدافعین این وطن با اشغالگرانی بوده که خواستند افغانستان را تحت سیطرهٔ خود قرار دهند و از این طریق منافع اقتصادی و سیاسی کلانی به دست بیاورند. افغانستان در سطح […]

نویسنده: عمر قندهاری

۲۶ دلو، یادوارهٔ شکست و خروج ابرقدرت چند دهه قبل؛ قشون سرخ شوروی از افغانستان است. افغانستان همواره محل پیکار تنگاتنگ میان مدافعین این وطن با اشغالگرانی بوده که خواستند افغانستان را تحت سیطرهٔ خود قرار دهند و از این طریق منافع اقتصادی و سیاسی کلانی به دست بیاورند.

افغانستان در سطح آسیا دارای مرکزیت بوده و بسیاری از کشورها با اشغال آن می‌توانستند راه‌های طولانی تجارت و تسلط نظامی را کوتاه کنند، هم از منابع و ذخایر افغانستان استفاده کنند و هم به کشورهای دیگر حمله کنند و بر آنان تسلط کنند و از ملت افغان که به مردمی شجاع و سخت معروف‌ است، برای کشورگشایی خود استفاده کنند،‌ که با شجاعت ملت افغان و حس آزادی‌طلبی و قیام علیه ظلم و اشغال، نه تنها به اهداف خود نرسیدند؛ بلکه قوت و شوکت‌شان درنوردیده شد و به وسیله قربانی‌ها و تلاش‌های ملت افغان، کشورهای دیگر هم از شر قطب‌های منطقه و ابرقدرت‌های منطقه نفس راحتی کشیدند.

 

قشون سرخ شوروی که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰، از قوی‌ترین قدرت‌های منطقه محسوب می‌شد و توانسته بود بسیاری از کشورهای خاورمیانه و آسیا را تحت اشغال و سیطره خود قرار دهد و حاکمانی از جنس اهل منطقه اما با ذهنیت اشغالگران، به زور و با اکراه بر آن مناطق حاکم کند.

شوروی در پی کشورگشایی‌های خود افغانستان را هدف قرار داد و از این طریق خواست تا به آب‌های گرم برسد و مرکزیت قدرت را با فتح افغانستان به دست بیاورد و آن را حفظ کند اما ملت افغانستان، ده سال در برابر آنان جنگیدند و مرگ را بر زندگی با ذلت و زیربار اشغال‌گران ترجیح دادند، تا زمانی که توانستند آن‌ها را شکست دهند و قدرت پوشالی آن‌ها را در منطقه از بین ببرند.

روند بیرون رفتن نیروهای شوروی به‌تاریخ ۲۵ ثور ۱۳۶۶ از شهر جلال آباد آغاز شد و سر انجام با عبور جنرال بوریس گروموف، قوماندان فرقه‌ی چهلم اردوی شوروی از پل حیرتان در ۲۶ دلو ۱۳۶۶ رسماً اتحاد جماهیر شوروی به اشغال افغانستان خاتمه داد.

و بالاخره، شوروی با ذلت تمام افغانستان را ترک کرد و قوت و شوکتش برای همیشه زیر پا شد.

 

شکست قشون شوروی درسی برای ملت‌های جهان بود تا کشور خود را آزاد کرده و خود بر کشورشان حاکم شوند، که براثر آن بسیاری از کشورهای منطقه از اشغال شوروی آزاد شدند و شوروی برای همیشه پاشید.

همچنین این اقدام ملت غیور افغان، درس بزرگی برای اشغالگران است تا طمع کشورگشایی،‌آنها را به باتلاق‌های میدان جنگ با ملت‌های غیور نکشاند و شکست بزرگ و تاریخی در صفحات تاریخ برای

آنها نماند.