کشتار و ویرانی وسیع در ولایت بغلان

از مدت سه هفته بدینسو حکومت مشترک کابل عملیاتی را در ولایت بغلان راه اندازی کرده است، در همان روزهای نخستین عملیات مردم و باشندگان منطقه شکایت کردند که نیروها و عساکر دولتی قصداً مناطق مسکونی را هدف سلاح های ثقیله قرار می دهند که در نتیجه تلفات سنگینی به مردمان ملکی و باشندگان محل […]

از مدت سه هفته بدینسو حکومت مشترک کابل عملیاتی را در ولایت بغلان راه اندازی کرده است، در همان روزهای نخستین عملیات مردم و باشندگان منطقه شکایت کردند که نیروها و عساکر دولتی قصداً مناطق مسکونی را هدف سلاح های ثقیله قرار می دهند که در نتیجه تلفات سنگینی به مردمان ملکی و باشندگان محل وارد شده است.

در کنار این تلفات و خسارات، یکی از پایه های برقی که از ازبکستان تا کابل امتداد دارد در منطقه تخریب گردید و در نتیجه برق پایتخت برای چندین روز قطع بود، اگرچه حکومت طالبان را به تخریب پایهء برق متهم می کنند اما باشندگان منطقه آشکارا گفتند که نیروهای حکومتی این پایهء برق را تخریب کردند.

امروز در پایتخت کابل تعدادی از بزرگان قومی بغلان، فعالان مدنی و نویسندگان در یک گردهم آیی در مورد عملیات جاری رژیم کابل و تلفات و خسارات وارد معلومات ارائه کردند، بنا بر گفته های آنان:” در جریان عملیات نیروهای حکومتی تاکنون ۱۲۵ تن از باشندگان منطقه به شهادت رسده که ۴۰ تن از آنان زنان و کودکان میباشند و بیشتر از ۶۵۰ تن از هموطنان ملکی زخمی شده اند”.

طبق گفته های بزرگان قومی؛ نیروها و عساکر حکومتی قصداً خانه ها، باغات و مزارع مردم و باشندگان را هدف قرار میدهند که گویا مخالفین مسلح در آنجا پناه می گیرند.

آنها می افزایند که:” تاکنون بیش از ۱۷ هزار خانواده مجبور به ترک منطقه و مهاجرت شده اند که بیجا شدن در چنین سرمای زمستان و همزمان با برف باری ها مشکلات و پرابلم های آنان را چندین برابر کرده است”.

فعالان مدنی با صراحت کامل بیان داشتند که :” بحران انسانی و مشکلات جاری در نتیجهء حملات و بمباران نیروهای حکومتی به میان آمده است و نیروهای حکومتی باید هرچه عاجلتر به عملیات خود در منطقه و در سطح ولایت خاتمه دهد”.

همچنین بزرگان قومی تصاویر و عکس های ویرانی ها و تخریب خانه ها، مساجد و ساحات مسکونی را به حاضرین و رسانه ها نشان دادند.

در پایان نشست شرکت کنندگان از حکومت خواستند که جلو خودسری های عساکر اردو و پولیس را گرفته و عملیات خود در ولایت بغلان را متوقف کنند.

 

قابل یاداوری است که این عملیات ها تحت قیادت اشرف غنی در حالی به کشتار و ویرانی وسیع مردمی می انجامد که خودش در زمان کار زار انتخاباتی وعده داده بود که در دوران ریاست جمهوری اش چنان خدمات عام المنفعه و بازسازی را در کشور انجام خواهد داد که نه در گذشته و نه هم در آینده مثالی برای آن یافت شود، او فریاد زنان میگفت که در شهرهای مختلف کشور پارک های صنعتی ایجاد کرده و بندهای آب و برق را اعمار و ترمیم خواهد کرد، زراعت را انکشاف داده و پروژه های کلان اقتصادی را آغاز و عملی خواهد کرد.

تعدادی از افراد ساده لوح نیزفکر می کردند که این مغز متفکر براستی نیز چنین و چنان خواهد کرد، اما این حکومت دو سره نسبت به رژیم مفسد پیشین خود بیشتر از پیش در فساد، اختلاس، چپاول و غارت ، ویران و خرابی و از بین رفتن اقتصاد و سرمایه های ملی غرق بوده و مشکلات و پرابلم های مردم و هموطنان را بیشتر از پیش کرده است.

اکنون که تقریباً دو سال از تحمیل حاکمیت مفکر غرب می گذرد نه اینکه ذره ای بهبودی در زندگی مردم و در عرصه های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی مردم رونما نشده است بلکه بیشتر از پیش شده است.

علاوه بر اینها از وقتیکه اشرف غنی به ارگ راه یافته است، توهین به مقدسات و شعایر اسلامی به اشاره و اجازهء ارگ نشینان اجرائ می شود و اشغالگران عملاً اجازهء کشتار و بمباران و یورش های شبانه را دریافت کرده اند که تمام اینها نه اینکه آرامش را بهبود نبخشیده است بلکه حقانیت چهرهء رژیم مفسد و تحمیلی کابل را بر همگان آشکار کرده است. اکنون که مردم به مجاهدین مراجعه می کنند، حکومت نیز انتقام را از مردمان ملکی  و هموطنان بیدفاع می گیرد که واقعهء جاری ولایت بغلان نمونه و مثال عینی آن است.