مظالم قومندانان محلی از زبان مقامات رژیم

[حبیب الله هلال] مسوولان امنیتى رژیم کابل در ولایت بدخشان میگویند که قوماندانان محلى در ولسوالى کران و منجان، حاکمیت دارند و در یک هفتۀ اخیر، سه تن بشمول یک زن را به شکل بیرحمانه کشته اند. مل پاسوال غلام سخى غفورى قوماندان امنیۀ بدخشان، خود به رسانه ها گفت که: حدود ٧٠٠ الى ٨٠٠ […]

[حبیب الله هلال]

مسوولان امنیتى رژیم کابل در ولایت بدخشان میگویند که قوماندانان محلى در ولسوالى کران و منجان، حاکمیت دارند و در یک هفتۀ اخیر، سه تن بشمول یک زن را به شکل بیرحمانه کشته اند.

مل پاسوال غلام سخى غفورى قوماندان امنیۀ بدخشان، خود به رسانه ها گفت که: حدود ٧٠٠ الى ٨٠٠ نفرمسلح غیرقانونى، به قوماندانى عبدالملک (قومندان امنیه پیشین ولسوالی خاش بدخشان رژیم کابل) و قومندان محمد شریف دراین ولسوالى وجود دارند.

وى افزود این دو قوماندان که ازامکانات معدن لاجورد، خود راتمویل و تجهیزمى کنند، به شکل بیرحمانه بر مردم حاکمیت مى رانند و مردم از مظالم آنها به تنگ آمده اند.

غفورى علاوه کرد که دو روز قبل، محمد فهیم پسرخالۀ قوماندان شریف، توسط افرادمسلح ناشناس به قتل رسید و قوماندان شریف در پیوند به آن، چهار تن ملکی را دستگیر نمود و یکتن آنها به نام آدینه محمد را از ارتفاع دوصد مترى از کوه به دره پرتاب نمود و جان باخت.

به گفتۀ قوماندان امنیه، این قوماندان یکتن دیگر به نام شریف را شدیداً لت و کوب نموده که درحالت خیلى وخیم، نزد آنان درقید به سر مى برد.

وى علاوه کرد یک زن که سه هفته ازعروسى اش میگذشت، بر اثر فیر راکت بر منزل شان مجروح گردید و در کلینیک صحى ولسوالى، جان باخت. در این حمله راکتى که ناشى از دشمنى هاى شخصى و اختلافات ذات البینى بوده، یک مرد نیز جراحت برداشته است.

غفورى گفت: “ملیشه های اربکی و افراد قومندان عبدالملک در ولسوالی حکم میرانند و حاکمیت دولتى در این ولسوالى مطلقاً وجود ندارد و ولسوال و قوماندان امنیه به شکل نمایشى حضور دارند.”

سمونوال احمدشاه قوماندان امنیۀ ولسوالى کران و منجان در اعترافی گفته است که ٣٠ پولیس دارد و به هیچ صورتى نمى تواند با ٨٠٠ نفر مسلح غیرقانونى مقابله نمایند و قضایاى قتل که اخیراً صورت گرفته، آنها در این رابطه کارى کرده نمى توانند.

به گفتۀ وى، دوماه قبل وزیر دفاع، لوى درستیز قواى مسلح و والى بدخشان، به این ولسوالى آمدند و وى براى شان گفت که مجرم را تعقیب و دستگیر کرده نمى توانند و همین دو قوماندان محلى فیصله میکنند و آن را جامۀ عمل مى پوشانند.

قوماندان امنیۀ کران و منجان گفت: “ما مسوول امنیت مردم هستیم؛ اما با تاسف که در اثر حاکمیت قوماندانان محلى، کارى از دست ما ساخته نیست؛ اما کوشش میکنیم که عنقریب در تفاهم با مقام هاى مرکز (کابل) عملیاتى را به راه انداخته و این افراد مسلح غیرقانونى را خلع سلاح نموده و حاکمیت دولت را برگردانیم.”

امام محمد باشندۀ محل گفت تاوقتى که دولت، افرادمسلح را خلع سلاح نکند، امکان دارد که دراثر ظلم وفشار قوماندانان محلى، مردم به طالبان بپیوندند.

وى افزود: “زندگى مردم با مشقت سپرى میشود، مکاتب بسته اند و هر آنچه که این دوقوماندان محلى بخواهند، آنرا برمردم تحمیل مى نمایند وبا هرکسى که دشمنى دارند، دسیسه مى سازند و یا وى را مى کُشند.”

به گفتۀ امام محمد، شیوه حکومتدارى قوماندانان محلى مردم را خسته ساخته و اگر خلع سلاح نشوند، عاقبت بدترى درقبال خواهد داشت.

مردم محل میگویند که این دوقوماندان درتفاهم باهم، حالا نیز برمعدن لاجورد کران و منجان حاکمیت دارند و عواید آن را به جیب مى زنند.

این درحالى است که مقام هاى محلى، درتابستان سال گذشته گفته بودندکه عواید معدن لاجورد کران ومنجان، روزانه میلیون ها افغانى بوده و این عواید در کمتر از یکسال گذشته، به بیش از یک و نیم میلیارد افغانى مى رسید که تمام عواید، به جاى اینکه به خزانه دولت برود، به جیب مخالفان مسلح و قوماندانان محلى به شمول عبدالملک رفته است.

اما عبدالملک که قوماندان سابق جمعیت اسلامى  و قبل از تصرف معدن لاجورد، قوماندان امنیۀ ولسوالى خاش بدخشان بود، گفته است که دولت باید افراد وى را در عواید استخراج معدن لاجورد سهم بدهد؛ درغیر آن نمى گذارد که کنترول معدن را از دست بدهد.