جنایت جنگی آمریکایی ها (مُشت نمونه خروار)

محکمهء بین المللی جنایات جنگی در تحقیق تازه و بی سابقه ای اعلام کرده است که قوتهای نظامی امریکایی و کارکنان استخبارات این کشور سی آی ای با شکجنه کردن زندانیان افغان مرتکب جنایت جنگی شده‌اند. در تازه‌ ترین گزارشی که از دفتر سارنوالی این محکمه نشر شده و بسیاری از رسانه ها انرا بازنشر […]

محکمهء بین المللی جنایات جنگی در تحقیق تازه و بی سابقه ای اعلام کرده است که قوتهای نظامی امریکایی و کارکنان استخبارات این کشور سی آی ای با شکجنه کردن زندانیان افغان مرتکب جنایت جنگی شده‌اند.

در تازه‌ ترین گزارشی که از دفتر سارنوالی این محکمه نشر شده و بسیاری از رسانه ها انرا بازنشر کرده اند آمده است: حداقل ۶۱ زندانی در افغانستان بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ میلادی توسط نیروهای امریکا، شکنجه شده‌اند.
همچنان در این گزارش آمده است که کارکنان اداره مرکزی استخبارات امریکا سی آی ای ۲۷ زندانی را در بین همین سال‌ها مورد شکنجه قرار داده‌اند.

سارنوالان محکمه بین المللی جرایم می گویند به زودی در مورد این که برای باز کردن یک تحقیق کامل در افغانستان اجازه بگیرند و یا نه، تصمیم خواهند گرفت.

این در حالیست که بارها گزارش شده‌است که امریکا در چندین نقطه افغانستان زندان‌های مخفی و خصوصی ایجاد کرده اند.

قایل ذکر است که علی الرغم اینکه کشور امریکا عضو محکمه بین المللی جرایم نیست اما آمریکایی های این کشور می‌توانند در صورت ارتکاب جرم در کشوری که عضو این محکمه است محاکمه شوند. افغانستان عضویت محکمه بین المللی جرایم را دارد.

چندی قبل وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرده بود که آنعده از نظامیان امریکایی که در خاک افغانستان مرتکب جنایت جنگی شده‌اند هیچ‌وقت مورد محاکمه قرار نگرفته‌اند. و افغانستان باید انها را در داخل این کشور محاکمه کند.

هرچند تا هنوز محکمهء رسمی بین المللی در مورد جنایات جنگی که در طول سال‌های جنگ و بعد از آن حضور نیروهای خارجی در این کشور آمار جنایات در این کشور بررسی نشده‌است.

البته در این گزارش تنها به چند نمونهء محدود از جنایات جنگی اشغالگران آمریکایی آنهم در مورد محبوسین و زندانیان بیگناه اشاره شده است، آمریکایی ها در جریان یک و نیم دهه اشغال و تجاوز تاکنون دها هزار تن از هموطنان مظلوم و بی دفاع بشمول مردان، سالخورگان، کودکان و زنان رر دستگیر و زندانی کرده اند که تعدادی در جریان زندان و تحت شکنجه به شهادت رسیده اند. محکمه بین المللی برای سرپوش گذاشتن بر تمام جنایات و اعاده‌ی حیثیت از دست رفته این نهاد بین المللی با نشر یک گزارش مختصر و ناچیز در تلاش است تا هم جنایات چندین ساله اشغالگران را نادیده گرفته و هم خودشان را مسئول و ناظر اوضاع جلوه دهند.

قابل ذکر است که دستگیری و زندانی کردن افغان های بیگناه یگانه جنایت اشغالگران خصوصا آمریکا نیست، بلکه در این مدت اشغالگران در جریان انجام حملات و عملیات‌ها و همچنین یورش های شبانه و بمباران‌های کورکورانه دها هزار تن را شهید و زخمی کرده اند، که تمام این کشتار به عمد و آگاهانه انجام شده و جزء جنایات جنگی محسوب می شوند که نمونهء اخیر ان کشتار سی و پنج تن از مردم ملکی در منطقهء بوز قندهاری ولایت قندوز می باشد.

حبیب‌الله هلال