جنایات جنگی (ماه سبتمبر)

در روز نخست ماه سبتمبر سال ۲۰۱۶ میلادی، شب هنگام عساکر داخلی بر منطقهء ملرغی مربوط مرکز ولایت قندوز انداخت ها و فیرهای هاوان انجام دادند که در نتیجهء ان چهار تن از باشندگان محل شهید شدند، بر اساس راپورهای رسانه ها مردم منطقه در عکس العمل به این رویداد مظاهره کردند، عاملین رویداد را […]

در روز نخست ماه سبتمبر سال ۲۰۱۶ میلادی، شب هنگام عساکر داخلی بر منطقهء ملرغی مربوط مرکز ولایت قندوز انداخت ها و فیرهای هاوان انجام دادند که در نتیجهء ان چهار تن از باشندگان محل شهید شدند، بر اساس راپورهای رسانه ها مردم منطقه در عکس العمل به این رویداد مظاهره کردند، عاملین رویداد را محکوم و خواستار محاکمهء انان شدند. همچنین مردم خواهان توقف در فیرهای کورکورانه و انداخت های هاوان و توپخانه ای از سوی نیروهای اردو و اربکی شدند.

 

بتاریخ دوم سبتمبر در بازار ولسوالی چهلگزی ولایت فاریاب عساکر داخلی بر گروهی از مردمان ملکی فیر کردند که منجر به شهادت یکتن و زخمی شدن دو تن دیگر گردید.

 

بتاریخ چهارم سبتمبر شب هنگام ملیشه های اربکی خانه های مردم در قریهء فیروز ولسوالی خاص ارزگان ولایت ارزگان را غارت کرده، دوکانهایشان را آتش زده و دو کودک را ربودند.

 

بتاریخ پنجم سبتمبر اربکی ها در مربوطات مرکز ولایت سرپل بر روی سرک عمومی سه تن از مردم ملکی را از موتر پیاده کرده و بعداً آنها را به شهاد رساندند.

بتاریخ هفتم سبتمبر عساکر داخلی در قریهء عبدالله خان وردک در ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز در هنگام چاپه شبانه مردم را لت و کوب کرده و یکتن را به شهادت رسانده و یکتن دیگر را زخمی کردند.

 

بتاریخ هفتم سبتمبر در منطقه جوی بیگم ولسوالی امام صاحب ولایت قندوز در نتیجهء فیر و انداخت هاوان عساکر داخلی   سه کودک به شهادت رسیدند.

 

بتاریخ هشتم سبتمبر در منطقهء پمپ کلاچیان در ساحه گورتیپه از مربوطات مرکز ولایت قندوز عساکر داخلی و اشغالگران خارجی بر خانه های مردم چاپه انداختند ، مردم را شکنجه و لت و کوب کرد و ۵ تن از باشندگان منطقه را دستگیر و با خود بردند.

 

بتاریخ یازدهم سبتمبر در منطقه بدیع آباد از مربوطات مهتر لام مرکز ولایت لغمان در حمله هاوان عساکر داخلی یک خانم و یک مرد به شهادت رسیدند.

 

بتاریخ یازدهم سبتمبر در ساحه میر غوندی ولسوالی حصارک ولایت ننگرهار در نتیجه انداخت های توپخانه ای عساکر داخلی یک کودک به شهادت رسیده و ۴ تن دیگر زخمی شدند.

 

بتاریخ چهاردهم سبتمبر در منطقه آقتاش از مربوطات ولسوالی خان آباد ولایت قندوز عساکر داخلی به همکاری اشغالگران خارجی بر منطقه چاپه زدند که بعد از تلاشی منازل، ۱۱ تن از باشندگان را دستگیر کرده با خود بردند.

 

بتاریخ پانزدهم سبتمبر در قریه  شالی خیل ولسوالی مقر ولایت غزنی ملیشه های اربکی در هنگام چاپه بر قریه دو تن از مدرسین مدرسه بنام قاری عصمت الله و محمد را به شهادت رساندند.

 

بتاریخ شانزدهم سبتمبر در ساحه خاورین پل منطقه نهرسراج ولسوالی گرشک ولایت هلمند نیروهای اشغالگر به همکاری عساکر داخلی بر ساحه چاپه زدند و بعد از تلاشی منازل شش تن از باشندگان محل را دستگیر کرده و زندانی کردند همچنین یک موتر و سه موترسایکل ملکی را نیز حریق کردند.

 

بتاریخ هجدهم سبتمبر در ساحه صبر ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار اشغالگران به همکاری عساکر داخلی بر خانه های مردم چاپه زدند ، خانه ها را تلاشی کرده، مردم را لت و کوب کردند و دو تن را دستگیر و با خود به محل نامعلومی بردند.

 

بتاریخ نوزدهم سبتمبر در کنات و زیارت مربوط شهر ترینکوت مرکز ولایت اروزگان در نتیجهء حملات توپخانه ای عساکر داخلی ۷ تن زن و کودک زخمی شدند.

بتاریخ نوزدهم سبتمبر در ساحه کوترخانی مربوط شهر ترینکوت ولایت اروزگان نیز عساکر داخلی محلات مسکونی را هدف فیر هاوان قرار دادند که در نتیجه یک کودک و یک مرد شهید گردیده و یک کودک دیگر زخمی گردید.

 

بتاریخ بیستم سبتمبر اشغالگران و عساکر داخلی در جریان عملیات شبانه بر قریه صوفی زمان ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز چاپه زدند . دروازه های خانه ها را با بمب منفجر کرده، مردم را شکنجه و لت وکوب کردند، اجناس قیمتی و پول انان را دزدیده و ۲۳ تن از باشندگان را دستگیر و با خود بردند.

 

بتاریخ بیست و یکم سبتمبر  در قریهء سربند ولسوالی شیندند ولایت هرات در هنگام چاپه عساکر داخلی اجناس قیمتی و پول نقد را از خانه های مردمی دزدی کرده و همچنین ۲ تن از باشندگان را شیهد و ۲ تن دیگر را زخمی کردند.

 

بتاریخ بیست و دوم سبتمبر در ساحه عیدگاه ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز بر خانه های مردم چاپه انداختند و یک فرد ملکی را شهید و ۵ تن دیگر را دستگیر و زندانی کردند.

 

بتاریخ بیست و دوم سبتمبر در نتیجه انداخت های توپخانه ای عساکر داخلی در ساحه سوچ ولسوالی جرم ولایت بدخشان دو زن و دو مرد شهید گردیده و دو کودک زخمی شدند.

 

بتاریخ بیست و سوم سبتمبر در بمباران عساکر داخلی بر ساحه سملانو و دولرگ ولسوالی شیندند ولایت هرات دو زن شهید گردیده و دو کودک زخمی شدند.

 

بتاریخ بیست و سوم سبتمبر در جریان بمباری ساحات مسکونی از سوی اشغالگران بر منطقهء قرلقو ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز دو تن از باشندگان ملکی به شهادت رسیدند.

 

بتاریخ بیست و سوم سبتمبر در نتیجهء عملیات شبانه اشغالگران خارجی بر منطقهء پتانیو ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز، در هنگام تلاشی منازل مردم را لت و کوب کرده و ۲۰ تن از هموطنان را دستگیر و با خود بردند.

 

بتاریخ بیست و چهارم سبتمبر ملیشه های اربکی یک پدر و فرزندش بنام های قربان و خال مراد را در ساحه بلوچ ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب به شهادت رساندند.

 

بتاریخ بیست و ششم سبتمبر در جریان حملات توپخانه ای عساکر داخلی بر ساحه بازار محمد جان در ولسوالی جغتو ولایت میدان وردگ دو فرد ملکی زخمی شدند.

 

بتاریخ بیست و ششم سبتمبر عساکر داخلی در منطقه مستوفی ولسوالی شلگر ولایت غزنی بر ساحات مسکونی انداخت های توپخانه ای انجام دادند که در این حملات ۲ کودک شهید و یک فرد ملکی دیگر زخمی گردید.

 

بتاریخ بیست و هشتم سبتمبر در بمباران هیلی کوپترهای عساکر داخلی در ساحه نهرصافی ولسوالی چهاردره ولایت قندوز یک فرد ملکی شهید و بشمول یک دختر ۳ تن دیگر زخمی شدند.

 

بتاریخ بیست و هشتم سبتمبر در جریان حملات هوایی عساکر داخلی بر منطقهء قرلقو ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز بشمول زنان و کودکان ۸ تن از افراد ملکی شهید و یک تعدد دیگر زخمی شدند.

 

بتاریخ بیست و هشتم سبتمبر آژانس خبرگزاری پژواک خبر داد که در جریان حملهء درون  (طیاره بدون پیلوت) اشغالگران خارجی بر بازار شدل در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار ۲۷ تن از هموطنان شهید و زخمی شدند. که در این میان ۱۳ تن شهید گردیده و ۱۴ تن دیگر زخمی دشند. سخنگوی والی ولایت ننگرهار عطاء الله خوگیانی پذیرفته است که در این حمله مردمان ملکی هدف قرار گرفته اند. او افزوده است که حمله بر منزل یکتن از کارکنان صحت عامه صورت گرفته است که تازه از حج بازگشته بود و به این مناسبت در خانه اش افراد زیادی برای دید و بازدیدش امده بودند.

 

بتاریخ بیست و نهم سبتمبر در مناطق بوری و شاکاریز ولسوالی شاه ولیکوت ولایت قندهار اشغالگران بر موتر پیک آپ مسافرین ملکی که از سوی قندهار به طرف ولسوالی نیش در حرکت بودند ، حمله کردند که تمام سرنشینان موتر بشمول یک کودک، یک زن و بشمول موتروان همه سرنشینان ان به شهادت رسیدند.

 

مأخذ ها :[رادیوی بی بی سی ،ازادی = ،افغان اسلامی اژانس ،پژواک = وبیب سایت های خبریال،لراوبر= ،نن ټکی اسیا= وبینوا=]