جنایات جنگی ماه جنوری سال ۲۰۱۵ میلادی

بتاریخ چهارم ماه جنوری سال ۲۰۱۵ میلادی در منطقهء کوره تاج مربوط مرکز ولایت کاپیسا خانهء سه تن از باشندگان منطقه بنام های میرزا محمد، آغاگل و برادر آغا گل از سوی وکیل پارلمان ( حبیب افغان) سوزانده شد. بتاریخ ششم جنوری در منطقهء شوریک ولسوالی مانوگی ولایت کنـــــــــر در حملهء درون( بی پیلوت) اشغالگران […]

بتاریخ چهارم ماه جنوری سال ۲۰۱۵ میلادی در منطقهء کوره تاج مربوط مرکز ولایت کاپیسا خانهء سه تن از باشندگان منطقه بنام های میرزا محمد، آغاگل و برادر آغا گل از سوی وکیل پارلمان ( حبیب افغان) سوزانده شد.

بتاریخ ششم جنوری در منطقهء شوریک ولسوالی مانوگی ولایت کنـــــــــر در حملهء درون( بی پیلوت) اشغالگران خارجی دو تن از افراد ملکی (سلطان سید و پسرش) به شهادت رسیدند.

بتاریخ ششم جنوری در منطقهء کاریز شغزو در ولسوالی نوزاد ولایت هلمند مرمی هاوان عساکر اجیر داخلی بر خانهء محمد صادق اکا اصابت نمود که در نتیجهء انفجار آن یک کودک شهید و سه زن و یک کودک دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ششم جنوری در ساحهء خلج ولسوالی گیزاب ولایت دایکندی در فیرهای مرمی های هاوان از سوی عساکر اجیر داخلی یک دختر یازده ساله به شهادت رسید.

 

بتاریخ نهم جنوری اشغالگران خارجی به همکاری اجیران داخلی در مناطق زمرخیل ، مورگی ، لند خیل، لتی قلعه و قلعهء شور لالا حمله کردند، در این حمله  و چاپه اشغالگران دو فرد ملکی را شهید نموده و سه صد تن را دستگیر کردند، بعد از جملهء افراد دستگیر شده ، پنجاه تن از جوانان را با خود برده و زندانی کردند، و دیگران را بعد از شکنجه و لت و کوب آزاد کردند، طبق گفته های شاهدان عینی نیروهای مشترک در هنگام تلاشی خانه ها اجناس قیمتی  و پول نقد را نیز دزدیده و برده اند.

 

بتاریخ دهم جنوری اربکی ها در قریهء بلو خیل در نزدیکی شهر شرنه مرکز ولایت پکتیکا یک فرد ملکی را شهید کردند.

بتاریخ دوازدهم جنوری در مربوطات ولسوالی صبری ولایت خوست عساکر داخلی در فیر مرمی های هاوان سه دختر نوجوان را زخمی کردند.

بتاریخ دوازدهم جنوری باشندگان ولسوالی گرزوان ولایت فاریاب از رفتار نادرست و زشت اربکی ها شکایت کردند، مردم میگفتند که ملیشه های اربکی در ساحات مختلف ولسوالی مردم بیگناه را کشته، شکنجه و لت می کنند و اموالشان را دزدی می کنند، آنها از حکومت میخواستند که یا باید آنان را از شر اربکی ها نجات دهند و یا بر علیه آنان قیام خواهند کرد.

 

بتاریخ چهاردهم جنوری در قریهء غبرگون ولسوالی شلگر ولایت غزنی ملیشه های اربکی یک کودک یازده ساله بنام فدامحمد ولد خیال محمد را از خانه اش بیرون کرده و در جلو مسجد قریه به شهادت رساندند.

بتاریخ شانزدهم جنوری در ساحهء سیاو  ولسوالی حصارک ولایت ننگرهار ملیشه های منفور اربکی یک فرد ملکی را به شهادت رساندند.

بتاریخ هفدهم جنوری در حملهء بی پیلوت طیارهء اشغالگران خارجی در ساحهء چنگور ولسوالی لعل پور ولایت ننگرهار سه فرد ملکی به شهادت رسیدند.

 

بتاریخ هفدهم جنوری در ساحهء مارو ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار در فیر مرمی های هاوان عساکر داخلی سه فرد ملکی زخمی شدند.

بتاریخ هجدهم  جنوری در بازار ولسوالی یحی خیل ولایت پکتیکا اربکی ها یک دکاندار بنام شهاب الدین ولد جلا الدین را در دوکان خود به شهادت رساندند.

بتاریخ نوزدهم جنوری در ساحهء میرزاخیل وزیر ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار نیروهای اشغالگر بمبار کردند، در این بمباران اشغالگران دو زن ، یک کودک و مرد به شهادت رسیدند.

 

بتاریخ بیست و ششم جنوری در ساحهء گورتیپه ولسوالی خواجه غار ولایت تخار عساکر داخلی در هنگام عملیات یک فرد ملکی را شهید و یکتن دیگر را زخمی کردند.

بتاریخ بیست و ششم جنوری در ساحهء مسکین آباد ولسوالی شیندند ولایت هرات عساکر محلی یک هموطن ملکی را شهید کردند.

 

بتاریخ بیست و ششم جنوری در ساحات حصار شاهی، قلعهء باند، تتنگ عساکر داخلی یکصد و پنجاه تن از هموطنان بشمول ریش سفیدان و جوانان را تا عصر در یک حولی زندانی کردند و بعد از آن لت و کوب کردند، همچنین عساکر از خانه ها و اشخاص پول نقد، زیورات و اجناس قیمتی را دزدیده و از منطقه خارج شدند.

 

بتاریخ بیست و هشتم جنوری در منطقهء خواجه خدر اوشیوان ولسوالی بالا بلوک ولایت فراه عساکر داخلی در فیر و حملات توپخانه ای ده تن از هموطنان ملکی زخمی شدند.

بتاریخ سی و یکم جنوری در منطقهء قابل بای ولایت کابل عساکر پولیس حملات و فیرهای مستقیم بر مظاهره کنندگان که بر ضد گستاخی مجلهء چارلی ابدو فرانسه تظاهرات کرده بودند، انجام دادند که در نتیجه سه تن از مظاهره کنندگان شهید و سه تن دیگر زخمی شدند.

 

بتاریخ سی و یکم جنوری در قریهء علم خیل ولسوالی شلگر ولایت غزنی اربکی ها بر خانهء یکی از باشندگان قریهء مذکور بنام غلام سخی چاپه انداختند، و در هنگام تلاشی زیان مالی برایشان وارد کردند و در آخر برادر کوچکتر او بنام عبدالله را از خانه بیرون کرده و شهید نمودند.

مأخذها :[رادیوی بی بی سی ، ازادی = ،افغان اسلامی اژانس ،پژواک ،خبریال  و ویب سایت های  لراوبر= ،نن ټکی اسیا= و بینوا=]