جنایات جنگی (مئ)

بتاریخ نخست ماه می سال ۲۰۱۶ میلادی در منطقهء دوکان آدم خان ولسوالی خان آباد ولایت قندوز عساکر داخلی به همکاری نظامیان آمریکایی در جریان عملیات شبانه بر منازل مسکونی مردمان ملکی چاپه زدند و در جریان تلاشی منازل اجناس قیمتی و پول نقد را غارت کرده و علاوه بر شکنجه و لت و کوب […]

بتاریخ نخست ماه می سال ۲۰۱۶ میلادی در منطقهء دوکان آدم خان ولسوالی خان آباد ولایت قندوز عساکر داخلی به همکاری نظامیان آمریکایی در جریان عملیات شبانه بر منازل مسکونی مردمان ملکی چاپه زدند و در جریان تلاشی منازل اجناس قیمتی و پول نقد را غارت کرده و علاوه بر شکنجه و لت و کوب مردم ، ۸ تن را دستگیر و با خود بردند.
بتاریخ سوم ماه می در منطقهء شنگ ولسوالی واشیر ولایت هلمند عساکر داخلی موترسایکل های عساکر داخلی را سوزانده و پول نقد را از آنان گرفتند، آنها همچنین دو فرد ملکی را دستگیر و با خود بردند.
بتاریخ سوم می در منطقهء زیر کوه ولسوالی شیندند ولایت هرات در نتیجهء حملات ثقیلهء عساکر داخلی یو کودک شهید و ۵ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۳ ماه می ملیشه های اربکی یک خانم را در منطقهء آدهء حاجی حیدرآکا در ولسوالی ناوه ولایت هلمند به شهادت رساندند.

بتاریخ ۴ ماه می در جریان حملات و فیرهای هاوان عساکر داخلی بر منطقهء تازی در ولسوالی شاجوی ولایت زابل سه کودک خردسال به شهادت رسیده و یکتن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۵ ماه می عساکر داخلی بر منطقهء دب خور ولسوالی میوند ولایت قندهار بر ساحات مسکونی حملات توپخانه ای انجام دادند که منجر به شهادت یک خانم و دو کودک گردید.

بتاریخ ۶ می در منطقهء کلانچه ولسوالی میوند ولایت قندهار تجاوزگران در حملهء درون دو فرد ملکی را به شهادت رساندند.

بتاریخ ۸ می در منطقهء منگ تیپه ولسوالی چهاردره ولسوالی قندوز نظامیان اشغالگر به همکاری عساکر داخلی در هنگام یورش و چاپه بر خانه های مردمان ملکی علاوه بر تلاشی و شکنجه باشندگان یو موی سفید را در بستر خواب به شهادت رساندند.

بتاریخ ۹ ماه می عساکر اشغالگر و نیروهای داخلی در منطقهء کشته دهزک ولسوالی دهراوود ولایت اروزگان در جریان عملیات شپانه یک زن زخمی و ۵ تن از باشندگان منطقه را دستگیر و زندانی کردند.

بتاریخ ۱۱ می در منطقهء ناصرو ولسوالی خاکریز ولایت قندهار عساکر داخلی بر منطقه چاپه زدند که در هنگام چاپه یک مسجد را منفجر کرده و ۶ تن از باشندگان منطقه را دستگیر و زندانی کردند.

بتاریخ ۱۲ می در قریهء خانجانخیل منطقهء خسرو ولسوالی نرخ ولایت میدان وردگ در حملات توپخانه ای عساکر داخلی ۳ کودک به شهادت رسیده و ۴ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۱۳ می عساکر داخلی در مربوطات ولسوالی شینکوت ولایت غور منازل مسکونی را بمباران کردند که منجر به تخریب دو منزل گردید که در نتیجه دو زن و یک مرد به شهادت رسیده و چندین تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۱۴ می در قریهء باغکی منطقهء السنگ ولسوالی چک ولایت میدان وردک در نتیجهء انداخت های هاوان عساکر داخلی دو زن شهید شدند.
بتاریخ ۱۶ می عساکر داخلی در قریهء کرچی ولسوالی بگرامی ولایت میدان وردک در هنگام چاپه یک فرد ملکی بنام شیرمحمد را از خانه اش بیرون کرده و به شهادت رساندند و سه فرزند او یک موی سفید دیگر را دستگیر و زندانی کردند. همچنین عساکر در قریهء عبدی بای مربوط مرکز چاریکار  یک کودک را دستگیر و زندانی کردند و در منطقهء خلا زی نیز ۷ تن از مردمان ملکی را دستگیر کردند.

بتاریخ ۱۶ می در منطقهء یخچال نهرسراج ولسوالی گرشک ولایت هلمند نیروهای اشغالگر به همکاری عساکر داخلی بر خانه های مردم در منطقه چاپه زدند ، موترهای مردم را سوزانده و هفت تن را زندانی کردند.

بتاریخ شانزدهم می در منطقهء سپنده از مربوطات مرکز ولایت غزنی در جریان فیرهای سلاح ثقیلهء عساکر داخلی که بر ساحات مسکونی اصابت کرده است یک زن شهید و یک کودک زخمی شده است.

بتاریخ ۱۷ می نظامیان اشغالگر و اجیران داخلی در منطقهء عمر خیل ولسوالی علی آباد ولایت قندوز بر مناطق مسکونی چاپه زدند که در جریان تلاشی خانه ها اموال مردم را غارت و تعدادی را شکنجه کرده و عده ای را نیز با خود بردند.
بتاریخ ۱۸ می در نتیجهء حملهء طیارهء بدون پیلوت اشغالگران مولوی فیض الرحمن ملا امام مسجد قریهء محمد غوث ولسوالی آب بند ولایت غزنی به شهادت رسید.
بتاریخ هجدهم ماه می عساکر داخلی در منطقهء امر خیل دندغوری در ولسوالی پلخمری ولایت بغلان بر خانه های مردمان ملکی چاپه زدند که بعد از تلاشی و لت و کوب مردم ۴ فرد ملکی را به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۹ می در منطقهء چور چهارراهی ولسوالی مارجه ولایت هلمند اشغالگران خارجی به همکاری اجیران داخلی بر خانه های مردم یورش بردند که بعد از تلاشی ملا امام مسجد را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ ۲۰ می عساکر اشغالگر و نیروهای داخلی در منطقهء لورکاریز ولسوالی واشیر ولایت هلمند مردم را بازداشت و شکنجه کردند و ۴ تن را با خود بردند.

بتاریخ بیستم ماه می در منطقهء بلاک اچکزوی ولسوالی مارجه ولایت هلمند در انداخت های سلاح ثقیلهء عساکر داخلی سه کودک خردسال به شهادت رسیدند.

بتاریخ بیستم ماه می در فیرهای توپچی عساکر داخلی در منطقهء زرتالی ولسوالی دهراوود ولایت اروزگان دو خانه تخریب گردید و زیان های مالی به مردم وارد شده و یک فرد ملکی بنام محمد نعیم نیز به شهادت رسید.

بتاریخ ۲۲ می در مربوطات ولسوالی نورگرام ولایت نورستان در نتیجهء فیر و انداخت های هاوان عساکر داخلی که بر ساحهء مسکونی در منطقه اصابت کرد دو زن و دو کودک زخمی شدند.

بتاریخ ۲۳ می ملیشه های خودسر اربکی در نزدیکی قریهء درهء افغانیه چهار قلعه ولسوالی نجربات ولایت کاپیسا بر موتر مسافران ملکی فیر کردند که در نتیجه موتروان شهید و سه مسافر ملکی زخمی شدند.

بتاریخ ۲۵ می  در ساحهء کاریز ختیز چنارتو ولسوالی شاه ولیکوت ولایت قندهار نظامیان اشغالگر به همکاری عساکر داخلی بر خانه های مردم چاپه زدند ، موتر و موترسایکل های مردم را سوزانده و یک فرد ملکی را شهید و دو تن دیگر را زخمی کردند.
بتاریخ ۲۶ می در مربوطات ولسوالی حصارک ولایت ننگرهار عساکر داخلی فیرهای هوایی کردند که منجر به زخمی شدند ۳ زن و ۲ کودک گردید.

بتاریخ ۲۸ می در منطقهء تریلی ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار اشغالگران خارجی و عساکر داخلی در عملیاتی مشترک بر خانه های مردم چاپه زدند که در نتیجه دو تن را دستگیر کرده و با خود بردند و یکتن را زخمی کردند.

بتاریخ ۳۰ می در جریان فیر و انداخت های هاوان از سوی عساکر داخلی بر قریه های خزانه دار خیل، کریم قلعه، سیدان و کدی در ولسوالی خوگیانی ولایت غزنی که منجر به زیان مالی به باشندگان منطقه گردید، علاوتا در این حملات ۲ زن شهید و دو زن و یک کودک زخمی گردیدند.

بتاریخ ۳۱ می در منطقهء حسن زوی ولسوالی شاولیکوت ولایت قندهار نیروهای اشغالگر و عساکر داخلی مشترکا بر منطقه چاپه زدند که علاوه بر حریق موتر و موترسایکل های مردم ، ۶ تن از باشندگان منطقه را دستگیر و با خود بردند.
ماخذها: { رادیوی بی بی سی، آزادی = آژانس اسلامی افغان، پژواک، خبریال و ویب سایت های لراوبر، نن تکی آسیا و بینوا}