جنایات جنگی (فبروری)

بتاریخ نخست ماه فبروری سال ۲۰۱۷ میلادی در بازار ولسوالی صبری عساکر داخلی یک کودک خردسال را در دوکانش شهید کردند و عمویش را زخمی نمودند. بتاریخ ۲ فبروری در منطقهء چمتلی ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار نظامیان اشغالگر به همکاری عساکر داخلی بر خانه های مردم در ساحهء مذکور چاپه زدند که در هنگام تلاشی […]

بتاریخ نخست ماه فبروری سال ۲۰۱۷ میلادی در بازار ولسوالی صبری عساکر داخلی یک کودک خردسال را در دوکانش شهید کردند و عمویش را زخمی نمودند.

بتاریخ ۲ فبروری در منطقهء چمتلی ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار نظامیان اشغالگر به همکاری عساکر داخلی بر خانه های مردم در ساحهء مذکور چاپه زدند که در هنگام تلاشی منازل، مردم را لت و کوب و شکنجه کردند و ۷ تن را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ ۲ فبروری تلویزیون شمشاد خبر داد که عساکر پولیس سرحدی در منطقهء تندی ولسوالی برمل ولایت پکتیکا یک پسر بچه ۱۶ ساله را شهید کردند.

بتاریخ ۵ فبروری در جریان بمباران طیارات اشغالگران در منطقهء دولت زی ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار یک فرد ملکی شهید گردید.

بتاریخ ۶ فبروری در نتیجهء انداخت هاوان از سوی عساکر داخلی در منطقهء میدانی ولسوالی الینگار ولایت لغمان ۳ تن از باشندگان ملکی شهید و ۴ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۹ فبروری در جریان بمباران هوایی اشغالگران در نزدیکی بازار ولسوالی سنگین ولایت هلمند، تلفات سنگینی به باشندگان ملکی وارد گردید که بیشتر از ۲۶ تن از هموطنان ملکی که شامل زنان و کودکان می شوند شهید گردیده و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند. همچنین یک مسجد و باب حولی نیز تخریب گردیده است، اشغالگران و مزدوارن داخلی آنها از تلفات ملکی انکار کردند اما بعدها مشخص شد که زیان سنگینی به تلفات ملکی وارد کرده اند.

بتاریخ ۱۱ فبروری نیز نیروهای اشغالگر خارجی بر منطقهء شیلی پر حاجی امین اکا در ولسوالی سنگین ولایت هلمند بمباری کردند که ۵ تن افراد ملکی شهید و ۸ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۱۲ فبروری نیروهای هوایی رژیم دست نشانده بر ساحهء شالی ناوه در ولسوالی خاص ارزگان ولایت ارزگان بر باشندگان ملکی بمباری کردند که ۵ تن از هموطنان ملکی زخمی شدند.

بتاریخ ۱۶ فبروری در نتیجهء فیر توپچی عساکر داخلی در منطقهء گورزاد ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب یک ریش سفید ۷۵ ساله شهید و یک فرد ملکی دیگر زخمی شد.

بتاریخ ۱۹ فبروری نظامیان اشغالگر و عساکر داخلی بر منطقهء هاشم خیل ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار چاپه زدند که در جریان یورش به داخل خانه ها دروازه ها را شکستانده و باشندگان را لت و کوب کردند و اجناس قیمتی و پول نقد را دزدیده اند، انها همچنین یک فرد ملکی بنام سید عارف را شهید کرده و ۶ تن از تبلیغی ها که در مسجد بودند را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ ۲۰ فبروری در انداخت های توپچی عساکر داخلی در منطقهء نیکنام ولسوالی زرمت ولایت پکتیا یک کودک به شهادت رسیده و ۴ تن بشمول کودکان و زنان زخمی شدند.

 

بتاریخ ۲۱ فبروری ملیشه های اربکی در ولسوالی سنگچاریک ولایت سرپل یک فرد ملکی را شهید و یکتن دیگر را زخمی کردند.

بتاریخ ۲۲ فبروری عساکر داخلی در منطقهء مرکزی ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز در جریان انداخت توپ دیسی ۱۰ تن از باشندگان ملکی را شهید و زخمی کردند.

بتاریخ ۲۲ فبروری اشغالگران خارجی در ساحهء بتیخیل ولسوالی نوبهار ولایت زابل ۴ تن از افراد ملکی را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ ۲۲ فبروری اشغالگران با همکاری عساکر داخلی بر باشندگان ملکی در مربوطات ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار چاپه زدند، ۲ تن از افراد ملکی را زخمی و ۳ تن دیگر را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ ۲۲ فبروری در نتیجهء انداخت  و فیرهای مرمی هاوان نیروهای حکومتی که بر خانه ای در قریهء حسین خیل ولسوالی آله سازی ولایت کاپیسا اصابت کرد، بشمول یک عروس ۳ تن از زنان خانواده شهید و یکتن دیگر زخمی گردید.

 

بتاریخ ۲۳ فبروری عساکر داخلی در بازار ولسوالی فراه رود ولایت فراه ۶ دوکان و ۲ باغ را تخریب کردند.

بتاریخ ۲۴ فبروری اربکی ها در قریهء خدوخیل ولسوالی آب بند ولایت غزنی یک فرد ملکی بنام فیض الله فرزند سارنوال محمد سرور را به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۴ فبروری در مربوطات مرکز ولایت قندوز در منطقهء لوی کنم نیروهای اشغالگر و عساکر داخلی بر ساحه چاپه زدند و در هنگام چاپه فیر و انداخت انجام دادند که ۴ زن زخمی شدند.

بتاریخ ۲۵ فبروری در ساحات چبرمه و امین اباد از مربوطات مرکز ولایت قندوز اشغالگران با همکاری عساکر اسپیشل فورس داخلی بر منطقه چاپه زدند، دروازه های خانه ها را با بمب منفجر کردند و تعداد زیادی از باشندگان را لت و کوب نموده و دو تن را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ ۲۵ فبروری  در نتیجهء انداخت مرمی های هاوان از سوی عساکر داخلی که بر لیسهء مولوی حبیب الرحمن در ساحهء بسرام از مربوطات مهترلام مرکز ولایت لغمان اصابت کرد، ۲ متعلم مکتب شهید و بشمول یک معلم ۷ تن از متعلمین زخمی شدند. مردم در اعتراض و نکوهش واقعه مذکور به شکل اعتراض به دفتر والی رفته و اجساد را جلو دفتر والی بردند و خواهان دستگیری و محاکمهء عاملین رویداد شدند.

بتاریخ ۲۵ فبروی اشغالگران خارجی و عساکر داخلی در ساحهء کنکرک ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار بر منطقه چاپه زدند و یکتعداد از باشندگان ملکی را لت و کوب کرده و ۲ تن را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ ۲۶ فبروری در نتیجهء بمباران هوایی نیروهای حکومتی بر قریهء پچک در نزدیکی بازار گرگ ولسوالی خاک افغان ولایت زابل ۲ تن از هموطنان ملکی به شهادت رسیدند.

بتاریخ ۲۶ فبروری نیروهای اشغالگر و عساکر داخلی مشترکاً بر منطقهء بزقندهاری در مربوطات مرکز ولایت قندوز چاپه زدند که در جریان چاپه یک ملا امام مسجد را شهید کرده و یکتعداد از باشندگان منطقه را دستگیر کردند.

مأخذها:[رادیویی بی بی سی،ازادی = ،افغان اسلامی اژانس ،پژواک = ویب سایت های ،خبریال ،لراوبر= ،نن ټکی اسیا=وبینوا=]