جنایات جنگی (جون)

بتاریخ اول ماه جون ۲۰۱۷ میلادی اشغالگران خارجی در منطقهء فرغامیر ولسوالی جرم ولایت بدخشان بر ساحات مسکونی بمباری کردند که منجر به زخمی شدن ۲ تن از هموطنان ملکی و تخریب دها منزل مسکونی گردید. بتاریخ ۱ جون عساکر داخلی بر قریهء زدران ولسوالی چهاردره ولایت قندوز چاپه زدند که ۱۰ از باشندگان ملکی […]

بتاریخ اول ماه جون ۲۰۱۷ میلادی اشغالگران خارجی در منطقهء فرغامیر ولسوالی جرم ولایت بدخشان بر ساحات مسکونی بمباری کردند که منجر به زخمی شدن ۲ تن از هموطنان ملکی و تخریب دها منزل مسکونی گردید.

بتاریخ ۱ جون عساکر داخلی بر قریهء زدران ولسوالی چهاردره ولایت قندوز چاپه زدند که ۱۰ از باشندگان ملکی را دستگیر  و زندانی کردند.

بتاریخ ۳ جون در نتیجهء فیر و انداخت های هاوان از سوی عساکر داخلی که بر منطقهء احمد خیل ولسوالی جلریز ولایت میدان وردگ اصابت کرد، ۲ کودک شهید و ۳ زن و ۲ کودک زخمی شدند.

بتاریخ ۴ جون عساکر داخلی بر بازار صبری ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار انداخت های ثقیله کردند که یک دوکاندار همراه با فرزند خوردسالش شهید و ۲ تن از دوکانداران دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۵ جون در منطقهء قروقسای ولسوالی پشتونکوت ولایت فاریاب در حمله عساکر داخلی ۵ تن از هموطنان ملکی شهید شدند.

بتاریخ ۷ جون در منطقهء مملی ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار ملیشه های اربکی یک فرد ملکی را شهید کردند.

بتاریخ ۹ جون پولیس محلی در منطقهء پل ولسوالی فراه رود ولایت فراه یک شاگرد مدرسه را شهید و یکتن دیگر را زخمی کردند.

بتاریخ ۱۰ جون باشندگان محلی دره سیدان ولسوالی گیزاب ولایت دایکندی به رسانه ها خبر دادند که ملیشه های اربکی بر یک دختر خردسال ۹ ساله تجاوز کرده و پس از آن او را به شهادت رسانده اند.

بتاریخ ۱۱  جون نیروهای اشغالگر بر منطقهء کامه ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار چاپه زدند و در کوره خشت پزی ۳ تن از کارگران کوره هریک بنام های زیرگل (پدر) شرافت و زاهد (فرزندانش) را به شهادت رسانده و یک کودک را زخمی کردند.

بتاریخ ۱۲ جون در مربوطات ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار بر قطار نیروهای اشغالگران یک ماین کنار سرک انفجار نمود که نظامیان اشغالگر در انتقام آن یک پدر همراه با دو فرزندش خوردسالش که سنین آنها بین ۸ تا ۱۰ سال بود را هدف قرار داده و شهید کردند. این رویداد را عطاءالله سخنگوی والی ننگرهار نیز تائید کرده است.

بتاریخ ۱۴ جون در منطقهء زرین خیل از مربوطات شیخ آباد ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردک در فیر و انداخت های عساکر محلی یک فرد ملکی بنام غلام حضرت  و دو دختر یک باشندهء ملکی شهید شدند و یک فرزندش زخمی شد.

بتاریخ ۱۵ جون عساکر محلی در قریهء کتب ولسوالی جلگه ولایت میدان وردک یک کودک دوازه ساله بنام حامد نعیم را شهید کردند.

بتاریخ ۱۶ جون در پل سوخته کابل یک کراچی وان بخاطر عدام پرداخت پول ناقانون را به شدت لت و کوب کرد که در اثر همان لت و کوب به شهادت رسید.

بتاریخ ۱۶ جون در منطقهء تازی رباط ولسوالی شاه جوی ولایت زابل اربکی ها یک دریور موتر را به اتهام رابطه با طالبان شهید کرد و سه تن افراد ملکی را دستگیر و زندانی کرد.

بتاریخ ۱۷ جون عساکر اسپیشل فورس داخلی در منطقهء پودینی ولسوالی خاکریز ولایت قندهار در هنگام چاپه سه تن از باشندگان ملکی را شهید کردند.

بتاریخ ۱۸ جون در منطقهء سیاه چوب ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار نیروهای اشغالگر به همکاری عساکر داخلی در هنگام چاپه یک محصل و ۶ تن از باشندگان ملکی که در یک فارم مرغداری کار می کردند، را شهید کردند و ۵ تن را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ ۲۱ در منطقهء سوراو شوراو از مربوطات مرکز ولایت فراه دو تن از دریورهای موتر که از پرداخت پول به پولیس شاهراه امتناع کردند، را شهید ساختند، مردم محل و باشندگان ملکی در عکس العمل به این حادثه شاهراه فراه را بر روی ترافیک مسدود کردند و خواهان محاکمه و مجازات قاتلین شدند.

بتاریخ ۲۳ جون اشغالگران خارجی با همکاری عساکر داخلی در منطقه سره بغل ولسوالی میوند ولایت قندهار چاپه زدند که در جریان آن ۲ فرد ملکی را به شهادت رساندند و ۳ تن دیگر را زخمی کردند.

بتاریخ ۲۹ جون نیروهای اشغالگر خارجی و عساکر داخلی در ساحه سیاه چوب ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار بر خانه های باشندگان ملکی چاپه زدند، در هنگام چاپه دروازه های خانه ها را با بمب منفجر کردند و اجناس قیمتی و پول نقد را دزدیدند، انها همچنین ۳ تن از باشندگان ملکی را شهید کردند.

بتاریخ ۲۹ جون عساکر داخلی ۲ فرد ملکی بنام عبدالظاهر و عبدالواحد پسران نوراحمد را در منطقهء کاریز شیخان ولسوالی پشترود ولایت فراه شهید کردند.

بتاریخ ۳۰ جون در منطقهء زرغون شهر ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر عساکر داخلی در هنگام چاپه یک فرد ملکی را شهید و ۲ تن دیگر را زخمی کردند.

بتاریخ ۳۰ جون نیروهای اشغالگر خارجی و عساکر داخلی مشترکا بر منطقهء قوچی از مربوطات مرکز ولایت قندوز بر خانه های مردم ملکی چاپه زدند، دروازه های منازل را با بمب منفجر کردند و ۱۰ تن از هموطنان ملکی را دستگیر و با خود بردند.

مأخذها:[رادیوی بی بی سی،ازادی = ،افغان اسلامی اژانس ،پژواک = ویب سایت های خبریال، لراوبر= نن ټکی اسیا= و بینوا=]