جنایات جنگی (جولای)

  بتاریخ اول جولای بزرگان قومی ولسوالی پشتونکوت ولایت فاریاب به رسانه ها گفتند که جنرال دوستم تحت نام عملیات بر ضد طالبان ۷۰ تن از باشندگان ملکی بشمول زنان، کودکان، و سالخوردگان  را به شهادت رسانده و بیشتر از سه صد تن دیگر را بازداشت و زندانی کردند و خانه ها و منازل مردم […]

 

بتاریخ اول جولای بزرگان قومی ولسوالی پشتونکوت ولایت فاریاب به رسانه ها گفتند که جنرال دوستم تحت نام عملیات بر ضد طالبان ۷۰ تن از باشندگان ملکی بشمول زنان، کودکان، و سالخوردگان  را به شهادت رسانده و بیشتر از سه صد تن دیگر را بازداشت و زندانی کردند و خانه ها و منازل مردم را تخریب کردند.

بتاریخ سوم جولای یکی از بزرگان قومی ولایت سرپل در دیدار با انجینر محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه در کابل گفت که ملیشه ها و افراد مسلح مربوط جنرال دوستم معاون اول اشرف غنی خانه های آنها را آتش زده ، تخریب نموده و مردمان ملکی را به اتهام طالب بودن دستگیر و زندانی کرده اند، آنها به رسانه ها و مطبوعات پیشنهاد کردند که به منطقه بیایند و وضعیت اسفناک و خانه های ویران شدهء مردم در منطقه را خود مشاهده کنند.

بتاریخ پنجم جولای در منطقهء باغکی ولسوالی خاکریز ولایت قندهار در بمبار اشغالگران ۵ تن از باشندگان منطقه بشمول ۲ زن شهید و ۴ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ششم جولای( در روز نخست عید فطر) در منطقهء شمبوات ولسوالی نادرشاه کوت ولایت خوست عساکر محلی یک موتر سراچه که زنان را به شفاخانه انتقال میداد، را هدف قرار داده و زن بیمار به شهادت رسیده و فرزندش اسلام الدین زخمی گردید.

بتاریخ چهاردهم جولای در نزدیکی مرکز ولایت زابل (شهر قلات) عساکر داخلی بر ساحات مسکونی فیر هاوان کردند که ۷ تن اعضای یک خانواده شهید و زخمی شدند، در جملهء شهداء و زخمی ها دو کودک خردسال شهید شده و ۵ زن و کودک زخمی شدند.

بتاریخ چهاردهم جولای در قریهء سمن قلعه ولسوالی مقر ولایت غزنی ملیشه های اربکی یک طالب العلم پانزده ساله مدرسه بنام عطاء الله ولد خیال محمد را دستگیر، شکنجه و به شهادت رساندند.

بتاریخ چهاردهم جولای در منطقهء شهدای ریگ در مربوطات ولسوالی میوند ولایت قندهار نیروهای اشغالگر خارجی ۴ عراده موتر مسافرین ملکی را هدف قرار داده  که هر چهار موتر در حمله تخریب گردیده و ۲۰ تن از هموطنان ملکی به شهادت رسیدند. سخنگویان اشغالگران و رژیم دست نشانده مشترکاً با تائید حمله و رویداد گفته اند که سی تن از طالبان را کشته اند، اما باشندگان محل می گویند که تمام قربانیان حمله مذکور مردمان ملکی بودند.

بتاریخ شانزدهم جولای در منطقهء سنگانه در ساحهء وزیر ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار در حملات و فیرهای سلاح های ثقیلهء عساکر داخلی یک کودک و دو مرد به شهادت رسیده و دو فرد دیگر زخمی شدند.

بتاریخ هفدهم جولای در مربوطات مرکز ولایت قندوز و در منطقهء کلته تای در انداخت ها و فیرهای توپخانه ای عساکر داخلی بشمول یک کودک سه تن از افراد ملکی زخمی شدند.

بتاریخ هفدهم جولای در مربوطات ولسوالی اجرستان ولایت دایکندی بعد از درگیری بین طالبان و نیروهای حکومتی ، طیارات حکومت بر منطقه بمباردمان نمودند که بنا به گفته های شاهدان عینی در این بمباری ها در قریهء عباس خیل یک زن شهید و سه کودک زخمی شدند.

و همچنین در منطقهء محمد خیل در خانوادهء فضل آغا دو زن زخمی گردیده و دو زن دیگر به شهادت رسیدند.

بتاریخ نوزدهم جولای در نزدیکی شهر شرنه مرکز ولایت پکتیکا کارکنان امنیت ملی یکتن از افراد ملکی بنام قسمت ولد غفار باشندهء سه گانهء خیر کوت از موتر پیاده کرده و در نتیجهء لت و کوب به شهادت رساندند.

بتاریخ نوزدهم جولای در منطقهء طوطو ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار در حملهء درون نیروهای اشغالگر خارجی یک فرد ملکی بنام عبدالکبیر به شهادت رسید.

بتاریخ نوزدهم جولای در منطقهء قرغان تیپه ولسوالی امام صاحب ولایت قندوز ملیشه های اربکی بر موتر مسافرین فیر کردند که در نتیجه یک کودک  همراه مادرش و دریور موتر به شدت زخمی شدند.

بتاریخ بیست و یکم جولای در منطقهء تنگی وزیر ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار در انداخت های هاوان عساکر داخلی در ساحهء پیرونو یک فرد ملکی بنام حاجی همیشه گل شهید گردیده و دو زن و یک کودک زخمی شدند.

بتاریخ ۲۲ جولای در منطقهء انچو ولسوالی سید خیل ولایت پروان عساکر مشترک بر مراسم جنازه حملات توپخانه ای انجام دادند که در حمله ۹ تن از هموطنان ملکی شهید و ۳۰ تن دیگر زخمی شدند، همچنین عساکر ۲۰ تن از مردمان ملکی را دستگیر و زندانی کردند.

بتاریخ بیست و دوم جولای در منطقهء کرسوخور ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار در جریان انداخت های هاوان عساکر داخلی که بر ساحات مسکونی اصابت کرده بود، تعدادی خانه تخریب و یک زن و یک کودک به شهادت رسیده و بشمول کلان یک خانواده بنام خیر محمد یک کودک دیگر نیز زخمی گردید.

بتاریخ بیست و سوم جولای در منطقهء نورخیل ولسوالی درقد ولایت تخار در انداخت های توپخانه ای عساکر داخلی ۵ تن از هموطنان ملکی شهید و ۳ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ بیست وسوم جولای در مربوطات ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار در نتیجهء فیرهای سلاح های ثقیله هفت تن از مردمان ملکی منطقه شهید و زخمی شدند.

بتاریخ بیست و سوم جولای در منطقهء میا صاحب ولسوالی حصارک ولایت ننگرهار در انداخت های هاوان عساکر داخلی دو کودک زخمی و یک مرد شهید شد.

بتاریخ بیست و چهارم جولای در انداخت های و فیرهای سلاح های ثقیله و توپخانه ای حکومت مشترک در منطقهء گلدرهء ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار یک مرد و همسرش همراه با دو کودکش زخمی شده و همچنین در قریهء شولانی یک میزائیل بر خانهء نوح جان اصابت کرده است که منجر به شهادت یک زن و زخمی شدند دو کودک خردسال شده است.

بتاریخ بیست و پنجم جولای اشغالگران در جریان عملیات شبانه در منطقهء بوری ولسوالی شاه ولیکوت ولایت قندهار دو فرد ملکی را به شهادت رسانده و تعداد کثیری را دستگیر و زندانی کردند.

بتاریخ بیست و هشتم جولای نیروهای اشغالگر به همکاری عساکر داخلی در جریان عملیات شبانه در قریهء تریلی ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار چاپه انداختند که در هنگام تلاشی باشندگان را شکنجه و و لت و کوب کردند و ۵ تن را دستگیر و با خود برده زندانی کردند.

بتاریخ سی ام جولای در قریهء سرخ ولسوالی آقچهء ولایت جوزجان ملیشه های اربکی دو فرد ملکی را گرفتار و به شهادت رسانده و از خانه های مردم اجناس قیمتی و موترسایکل را بزور برده اند.

بتاریخ سی و یکم جولای در قریهء میا صاحب ولسوالی حصارک ولایت ننگهار و منطقهء وزیر ولسوالی خوگیانی اشغالگران خارجی با همکاری عساکر داخلی در هنگام عملیات شبانه و تلاشی خانه ها مردم را شکنجه و لت و کوب کرده اند به اموال آنها آسیب رسانده و ۴ تن بشمول معلم نواب را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ سی و یکم جولای در منطقهء اسماعیل خیل ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک یک فرد ملکی بنام وکیل فرزند اکبر را عساکر محل به شهادت رساندند.

ماخذها:{ رادیوی بی بی سی، آزادی؛ پژواک، آژانس اسلامی افغان؛ ویب سایت های خبریال، لر و بر ، نن تکی آسیا و بینوا}