جنایات جنگی (جولای)

بتاریخ ۴ جولای سال ۲۰۱۷ میلادی در منطقۀ قلعه دادو ولسوالی قره باغ ولایت غـزنی، عساکر محلی بر باشندگان ملکی فیر کردند که یک فرد ملکی شهید و یکتن دیگر زخمی شد. بتاریخ ۱۰ جولای در مربوطات ترینکوت مرکز ولایت ارزگان، اشغالگران بر باشندگان محلی بمباری کردند که ۹ تن بشمول ۴ زن و ۵ […]

بتاریخ ۴ جولای سال ۲۰۱۷ میلادی در منطقۀ قلعه دادو ولسوالی قره باغ ولایت غـزنی، عساکر محلی بر باشندگان ملکی فیر کردند که یک فرد ملکی شهید و یکتن دیگر زخمی شد.

بتاریخ ۱۰ جولای در مربوطات ترینکوت مرکز ولایت ارزگان، اشغالگران بر باشندگان محلی بمباری کردند که ۹ تن بشمول ۴ زن و ۵ مرد شهید شده و خانه هایشان ویران شدند.

بتاریخ ۱۱ جولای رسانه ها خبر دادند که عساکر داخلی در جریان عملیات در قریه بتو ولسوالی درزاب ولایت جوزجان ۸ تن از باشندگان ملکی را شهید کردند و ۱۳ تن دیگر را زخمی نمودند. بنابر گفته های شاهدان عینی: عساکر هر کس را که می دیدند بر آنها فیر می کردند.

بتاریخ ۱۱ جولای در مناطق میچی و سربی ولسوالی صبری ولایت خوست، عساکر داخلی انداخت های هاوان کردند که در نتیجه آن ۲ تن از باشندگان ملکی شهید و ۶ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۱۲ جولای رسانه ها خبر دادند که نیروهای هوایی اشغالگران بر منطقه مهرآباد از مرکز شهر ترینکوت در ولایت ارزگان، بمباری کردند که یک خانه در منطقه تخریب و ۴ زن شهید و یکتن دیگر زخمی گردید.

بتاریخ ۱۳ جولای اشغالگران خارجی با همکاری عساکر داخلی بر منطقه لور درویشان در نزدیکی شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان چاپه زدند، در جریان چاپه تعدادی از باشندگان را هدف حمله قرار داده اند که بر اساس راپورها ۹ تن از هموطنان ملکی شهید و ۲۵ تن دیگر زخمی شده اند.

بتاریخ ۱۴ جولای عساکر داخلی در قریه باروگی ولسوالی سرکانو ولایت کنر ۳ تن از اعضای یک خانواده را شهید و ۲ کودک خردسال را زخمی کردند. همچنین یک خانم و دو کودک یک باشندهء ملکی دیگر بنام کشمالو را نیز زخمی کردند.

 بتاریخ ۱۵ جولای در بمباران هوایی نیروهای اشغالگر در نزدیکی هوتل پامیر در مرکز ولایت قندوز یک مکتب بصورت کامل تخریب گردید. همچنین در مناطق اورتبلاقو و دو بلوله خانه های مردم ملکی را بمباران کردند که زیان های جانی و مالی سنگینی به باشندگان ملکی وارد گردید. ارقام دقیق تلفات ملکی در دسترس نیست.

بتاریخ ۱۶ جولای عساکر داخلی بر قریه خوژه خیل  در ولسوالی اجرستان ولایت دایکندی انداخت های هاوان کردند که در نتیجه آن یک فرد ملکی شهید و یک زن زخمی گردید.

بتاریخ ۱۷ جولای در منطقه خوجه ولایت بادغیس عساکر داخلی در انداخت های ثقیله که بر ساحات مسکونی اصابت کرد ۲ فرد ملکی شهید و ۵ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۱۷ جولای در منطقه موتان خان ولسوالی گیرو ولایت غزنی در فیر توپخانه ای عساکر داخلی ۳ زن شهید شدند.

بتاریخ ۲۳ جولای اشغالگران خارجی در منطقه شهاب الدین بدری در ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک ۸ تن از باشندگان ملکی شهید شدند.

بتاریخ ۲۴ جولای در جریان مراسم فاتحه خوانی در هسکه مینه ولایت ننگرهار، اشغالگران خارجی بر این مراسم بمباری کردند که ۴۰ تن از باشندگان ملکی شهید و زخمی شدند.

بتاریخ ۲۵ جولای عساکر داخلی در منطقه کوهسین ولسوالی سیدکرم ولایت پکتیا یک فرد ملکی را گرفتار و عقب تانک بستند و به حدی شکنجه کردند که شهید شد.

بتاریخ ۲۵ جولای عساکر داخلی در مربوطات ولسوالی خان آباد ولایت قندوز بر ساحات مسکونی بمباری کرده و انداخت های توپخانه ای انجام دادند که ۶ تن از باشندگان ملکی شهید و زخمی شدند.

بتاریخ ۲۵ جولای در منطقه زیمنیو ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک عساکر داخلی یک فرد ملکی را هنگام آبیاری زمینش شهید کردند و یکتن دیگر را نیز زخمی نمودند.

بتاریخ ۲۶ جولای در فیر و انداخت های سلاح های ثقیله و توپخانه ای عساکر داخلی در منطقه بین سربند و بند برق در ولسوالی گرشک ولایت هلمند یک فرد ملکی شهید و یک زن زخمی گردید.

بتاریخ ۲۷ جولای در مربوطات ولسوالی سید کرم ولایت پکتیا عساکر داخلی یک فرد ملکی را شهید و یک شاگرد مکتب را زخمی کردند.

بتاریخ ۲۸ جولای در نتیجه فیر و انداخت توپخانه ای عساکر داخلی در ولسوالی غورماج ولایت بادغیس ۶ تن از باشندگان ملکی شهید و زخمی شدند.

بتاریخ ۲۹ جولای عساکر داخلی  سه فرد ملکی را در فراه رود ولایت فراه شهید و ۳ تن دیگر را زخمی کردند.

بتاریخ ۴ جولای روزنامه های میل آنلاین و سندی میل چاپ لندن در یک راپور تفصیلی از قتل و کشتار نیروهای خاص سلطنتی انگلستان در جریان حضورشان در افغانستان پرده برداشت و با استناد به سخنان افسران و اسناد موجود نوشت که نیروهای نخبه سلطنتی بریتانیا در بسیاری اوقات در جریان عملیات  در ولایت هلمند، افغان های ملکی را به قتل می رساندند و در کنارشان سلاح و تفنگچه می گذاشتند و تصویر برداری می کردند تا نشان دهند که گویا طالبان مسلح را کشته اند. آنها همچنین راپور عملیات های خود را دستکاری و جعل می کردند.

لینک ترجمه راپور را به هر دو زبان دری و انگلیسی در اینجا مطالعه کنید

مأخذ :[رادیوی بی بی سی، آزادی = ،افغان اسلامی اژانس ،پژواک = ویب سایت های ،خبریال ، لراوبر= ،نن ټکی آسیا=وبینوا=]