جنایات جنگی (جنوری)

بتاریخ سوم جنوری سال ۲۰۱۶ میلادی در قریهء شیخ آکا ولسوالی خوگیانی ولایت  غزنی ملیشه های اربکی یک کودک ده ساله فرزند بارک الدین را به شهادت رساندند. بتاریخ پنجم جنوری باشندگان ولسوالی زرمت ولایت پکتیا به رسانه ها خبردادند که در حملات جداگانهء فیرهای هاوان عساکر داخلی که بر ساحات مسکونی در مناطق سهاکو […]

بتاریخ سوم جنوری سال ۲۰۱۶ میلادی در قریهء شیخ آکا ولسوالی خوگیانی ولایت  غزنی ملیشه های اربکی یک کودک ده ساله فرزند بارک الدین را به شهادت رساندند.

بتاریخ پنجم جنوری باشندگان ولسوالی زرمت ولایت پکتیا به رسانه ها خبردادند که در حملات جداگانهء فیرهای هاوان عساکر داخلی که بر ساحات مسکونی در مناطق سهاکو اصابت کرد منجر به شهادت یک مرد و زن و زخمی شدن چندین کودک گردید.

بتاریخ ششم جنوری در منطقهء ادرنگ ساحهء بندچال از مربوطات مرکز ولایت سرپل عساکر داخلی فیرهای هاوان کردند که در نتیجه یک زن شهید و خانه اش تخریب گردید.

بتاریخ نهم جنوری در منطقهء غوندی وزیران، حیدرآباد ولسوالی گرشک ولایت هلمند، عساکر اشغالگر و اجیران داخلی مشترکا بر ساحهء مذکور چاپه انداختند که دو مهمان در یک خانه را به شهادت رساندند  و دو تن دیگر را دستگیر کردند.

بتاریخ دهم جنوری در قریهء نورخیل ولسوالی درقد ولایت تخار در نتیجهء فیر و انداخت های مرمی های هاوان عساکر داخلی یک مرد و یک زن به شهادت رسیدند.

بتاریخ دهم جنوری در منطقهء دولت زی ولسوالی زرمت ولایت پکتیا در اثر اصابت مرمی توپ دیسی سه کودک و یک جوان زخمی شدند.

بتاریخ دوازدهم جنوری ملیشه های اربکی در قریهء محکم ولسوالی شلگر ولایت غزنی یک فرد ملکی بنام مومن خان را از خانه اش بیرون کرده و اول گوش هایش را بریده و بعد از آن او را به شهادت رساندند.

بتاریخ سیزدهم جنوری در قریهء نابرهو ولسوالی گیلان ولایت غزنی اشغالگران خارجی به همکاری اجیران داخلی بر منطقه چاپه زدند که در نتیجه پنج تن از مردمان ملکی شهید گردیده و دو تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ چهاردهم جنوری عساکر داخلی بر مناطق مسکونی در ساحهء گلداد خیل ولسوالی زرمت ولایت پکتیا فیرهای هاوان انجام دادند که منجر به شهادت یک مرد و یک زن و زخمی شدن یک زن و دو کودک گردید.

بتاریخ هژدهم جنوری در جریان حملات توپخانه ای عساکر داخلی در منطقهء چهار راهی الوزی ولسوالی برکی برک ولایت لوگر ده تن از هموطنان ملکی زخمی شدند.

بتاریخ بیست وچهارم جنوری در منطقهء سورمی ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار در نتیجهء انداخت های سلاح ثقیلهء عساکر داخلی که بر ساحات مسکونی اصابت کرد، منجر به شهادت یک زن و یک کودک گردید.

بتاریخ بیست و هفتم جنوری در قریه های مختلف (خوشحال، مرادی، اتل و غوتانو) در ولسوالی شلگر ولایت غزنی ملیشه های اربکی خانه های مردم و باشندگان منطقه را تلاشی کرده و مردم را شکنجه و لت و کوب کردند، همچنین پول نقد و اجناس قیمتی را نیز ربودند.

بتاریخ بیست و هشتم جنوری در مربوطات ولسوالی غازی آباد ولایت کنر در جریان انداخت های هاوان عساکر داخلی یک کودک به شهادت رسیده و تعداد کثیری زخمی شدند.

بتاریخ بیست و هشتم جنوری در نتیجهء عملیات عساکر داخلی در ولسوالی خوگیانو ولایت غزنی دو فرد را به شهادت رسانده و پنج تن دیگر را زخمی کردند.

بتاریخ بیست ونهم جنوری در مناطق گدای قلعه و ینگی قلعه ولسوالی خواجه موسی ولایت فاریاب در جریان فیر و انداخت های هاوان عساکر داخلی یک زن به شهادت رسیده و بشمول یک مرد دو کودک نیز زخمی شدند.

بتاریخ بیست و نهم جنوری در ساحهء مالمند ولسوالی سنگین ولایت هلمند عساکر اشغالگر خارجی در نتیجهء چاپه یک فرد ملکی را دستگیر و با خود بردند.

همچنین در هفتهء اخر ماه جنوری تعداد کثیری از باشندگان ولایت بغلان به رسانه ها و مطبوعات شکایت کردند که در جریان عملیات اخیر عساکر داخلی خانه ها، مساجد و قریه های آنان را هدفمندانه هدف قرار داده و تخریب می کند، بطور خاص باشندگان ولسوالی دند غوری شکایت داشتند که عساکر داخلی با استفاده از سلاح های ثقیله بر خانه های آنان فیر و انداخت می کنند که در نتیجه زیان های جانی و مالی به آنان وارد شده است.

 

مأخذها :[رادیوی بی بی سی  و آزادی = ،افغان اسلامی اژانس ،پژواک =  ویب سایت های خبری، خبریال و لراوبر= نن ټکی اسیا= و بینوا=]