جنایات جنگی (جنوری)

بتاریخ ۳ ماه جنوری سال ۲۰۱۷ میلادی در منطقهء ارباب قلعه ولسوالی قره باغ ولایت غزنی عساکر داخلی یک محصل بنام سیدالرحمن ولد عبدالرحمن را شهید کردند، براساس گفته های ورثای شهداء، او برای رخصتی به خانه اش امده بود که چهار روز بعد عساکر او را دستگیر کردند و پس از مدتی جسدش در […]

بتاریخ ۳ ماه جنوری سال ۲۰۱۷ میلادی در منطقهء ارباب قلعه ولسوالی قره باغ ولایت غزنی عساکر داخلی یک محصل بنام سیدالرحمن ولد عبدالرحمن را شهید کردند، براساس گفته های ورثای شهداء، او برای رخصتی به خانه اش امده بود که چهار روز بعد عساکر او را دستگیر کردند و پس از مدتی جسدش در حالی یافت شد که اثار شکنجه بوضوح روی بدنش دیده میشد.

بتاریخ ۳ جنوری در منطقهء مکتب بند تیمور ولسوالی میوند ولایت قندهار نیروهای اشغالگر خارجی و عساکر داخلی بر منطقه چاپه انداختند، دو فرد ملکی را شهید کرده و دو تن دیگر را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ ۵ جنوری عساکر داخلی در ساحهء غوندی موسی زوی در ولسوالی شاجوی ولایت زابل یک ریش سفید بنام عبدالسلام کاکا را شهید کردند، همچنین دو روز قبل نیز عساکر در منطقهء مذکور یک کودک ده ساله فرزند شیر محمد را شهید کرده بودند.

بتاریخ ۵ جنوری در منطقهء لنده خیل پاس صبر در ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار در جریان انداخت های هاوان عساکر داخلی که بر ساحات مسکونی اصابت کرد، دو کودک خردسال شهید گردیده و یک تن دیگر زخمی شد.

بتاریخ ۷ جنوری در ساحهء بسرام از مربوطات مهترلام مرکز ولایت لغمان در فیرهای هوایی عساکر داخلی یک فرد ملکی شهید گردید.

بتاریخ ۷ جنوری رسانه ها خبر دادند که: در نتیجهء عملیات عساکر داخلی در ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا، صدها خانواده مجبور به کوچ کردن شدند، نجیب الله رحیمی یکتن از بزرگان قومی گفته است که ۴۵۰ خانواده در سرمای زمستان مجبور به ترک خانه و کاشانهء خود شده و اکنون شب و روزها را بدون سرپناه بسر می کنند.

 

بتاریخ ۹ جنوری در مربوطات ولسوالی زرمت ولایت پکتیا، در فیر و انداخت های عساکر داخلی یک فرد ملکی شهید و سه تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۱۱جنوری نیروهای عساکر داخلی در منطقهء خیرآباد ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز عملیاتی را راه اندازی کردند که در جریان آن ۱۰ تن از هموطنان ملکی را زخمی و ۳ تن دیگر بشمول کودکان را شهید کردند، همچنین عساکر وحشی تعدادی از خانه ها و وسایل نقلیه باشندگان را حریق کرده و تعدادی از خانه ها را توسط بلدوزر تخریب کرده اند.

 

بتاریخ ۱۲ جنوری اشغالگران خارجی و عساکر داخلی در منطقهء جوی نمبر ۲۶ ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار چاپه انداختند، در هنگام تلاشی در خانهء  حاجی حضرت ۴ کودک و ۳ مهمان را شهید کرده و ۶ تن از اعضای خانواده اش را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ ۱۲ جنوری در منطقهء کوره گز از مربوطات مرکز ولایت فراه عساکر داخلی ۲۴ تن از باشندگان منطقه را به همکاری با طالبان دستگیر و زندانی کردند.

بتاریخ ۱۲ جنوری در ساحهء افغانیه از ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا، در فیر و انداخت های سلاح های ثقیله که بر ساحات مسکونی اصابت کرد، ۲ فرد ملکی شهید و ۳ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۱۲ جنوری ملیشه های اربکی یک مدرسه دینی در منطقهء خمبیل از مربوطات حوزه هشتم شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان را آتش زدند، در این آتش سوزی مدرسه تعداد زیادی از قرآن کریم، کتب دینی و مواد درسی سوزانده شده است.

بتاریخ ۱۵ جنوری عساکر داخلی سه تن از استادان و دو تن از متعلمین را در ولسوالی خان آباد ولایت قندوز دستگیر و زندانی کردند.

بتاریخ ۱۶ جنوری عساکر داخلی بر منطقهء فارم چهارم ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار فیر و انداخت های هاوان کردند، که یک مرمی هاوان در ساحهء شینواری بر یک خانه اصابت کرده که منجر به شهادت یک زن گردید.

 

بتاریخ ۱۷ جنوری در ولسوالی نیش ولایت قندهار، نیازو قومندان ملیشه های اربکی به یک مدرسه رفته و یک طالب العلم را در نتیجهء شدت لت و کوب به شهادت رسانده است.

 

بتاریخ ۲۰ جنوری در قریهء سورکلی از مربوطات مرکز ولایت فراه، پولیس از موتر خود بر کودکانی که در یک محل جمع بودند بم دستی انداخته  که منجر به شهادت دو کودک و زخمی شدن یک کودک دیگر گردیده است، عبدالروف کاکای کودک کشته شده گفته است که کودکان مشغول چراندن گوسفندان بودند که عساکر پولیس چنین جنایتی را انجام داده اند. او خواهان محاکمه نمودن قاتلین کودکان شده و انرا یک عمل نابخشودنی گفته است.

 

بتاریخ ۲۲ جنوری (توخی) رئیس شفاخانه ملکی در ولایت ارزگان به رسانه ها گفته بود: از ولسوالی چوره ۱۴ تن را به شفاخانه آوردند، که همگی افراد ملکی بودند که در بمباران نیروهای هوایی زخمی شده بودند، مشخص نیست چه تعداد در نتیجهء این بمباران کشته شده اند.

بتاریخ ۲۶ جنوری در منطقهء سلام باز ولسوالی نوزاد ولایت هلمند نیروهای اشغالگر خارجی به همکاری عساکر داخلی بر منطقه چاپه انداختند که در جریان آن ۳ تن از باشندگان ملکی را شهید و ۲ تن دیگر را زخمی کردند.

 

بتاریخ ۲۹ جنوری عساکر داخلی در قریهء ده ولسوالی سرکانو ولایت کنر در نتیجهء فیر و انداخت های هاوان یک فرد ملکی بنام شایسته گل و یک خانم و یک کودک زخمی و یک کودک دیگر شهید گردید.

 

مأخذها:[رادیویی بی بی سی، ازادی = آژانس اسلامی افغان، پژواک = ویب سایت های خبریال، لراوبر= نن تکی اسیا= و بینوا=]