جنایات جنگی (اکتوبر)

بروز اول ماه اکتوبر سال ۲۰۱۶میلادی در مروبطات ولسوالی چرخ ولایت لوگر عساکر داخلی بر مناطق مسکونی انداخت کردند که در نتیجه بشمول یک زن و مرد دو کودک و دو دختر شهید شدند. در اول اکتوبر در منطقه شش قلعه از مربوطات ولسوالی سید اباد ولایت میدان وردگ در نتیجه انداخت هاوان عساکر داخلی […]

بروز اول ماه اکتوبر سال ۲۰۱۶میلادی در مروبطات ولسوالی چرخ ولایت لوگر عساکر داخلی بر مناطق مسکونی انداخت کردند که در نتیجه بشمول یک زن و مرد دو کودک و دو دختر شهید شدند.
در اول اکتوبر در منطقه شش قلعه از مربوطات ولسوالی سید اباد ولایت میدان وردگ در نتیجه انداخت هاوان عساکر داخلی یک کودک شهید و یک زن زخمی گردید.
بتاریخ ۲ اکتوبر در رویدادی مشابه در مربوطات ولسوالی چرخ ولایت لوگر در فیر توپخانه ای عساکر داخلی ۴ تن از هموطنان ملکی شهید شدند.
بتاریخ ۵ اکتوبر رسانه ها ویدیویی را نشر کردند که در آن مردمان ملکی در حال انتقال زخمی ها نشان داده می شوند در ویدیو مردم می گویند که اینجا منطقه باغ شرکت شهر قندوز است و این افراد در حملات و بمباران طیارات حکومتی کشته و زخمی شده اند. تعداد شهداء و زخمی های این رویداد ۲۰ تن اعلام شده است.
بتاریخ ۵ اکتوبر اشغالگران خارجی به همکاری عساکر داخلی در منطقه سنگر سرای ولسوالی کامه ولایت ننگرهار بر خانه های مردم چاپه زدند که در جریان آن دروازه ها را منفجر کرده اجناس قیمتی را دزدیده و ۴ تن از باشندگان ملکی که اعضای یک فامیل و باهم برادر بودند را به شهادت رسانده و تعداد کثیری را دستگیر و زندانی کردند.
بتاریخ ۸ اکتوبر در قریه موسی خیل ولسوالی گیرو ولایت غزنی عساکر داخلی در حملات توپخانه ای یک فرد ملکی را شهید و ۵ تن دیگر را زخمی کردند.
بتاریخ ۱۲ اکتوبر عساکر داخلی در ولسوالی جلگه ولایت میدان وردگ بر موتر امبولانس یک شفاخانه ملکی فیر کردند که منجر به شهادت یک زن و زخمی شدن ۳ تن بشمول دریور امبولانس گردید.
بتاریخ ۱۲ اکتوبر در منطقه امام خورد از مربوطات مرکز ولایت سرپل ملیشه های اربکی در انتقال قتل یک قومندان خود یک فرد ملکی و ۱ کودک ۱۲ ساله را به شهادت رساندند.
بتاریخ ۱۶ اکتوبر در منطقه سموزو ولسوالی زرمت ولایت پکتیا اشغالگران خارجی بر منطقه چاپه انداخته و دروازه های حولی ها را با بمب منفجر کردند و در هنگام تلاشی ۵ تن از باشندگان ملکی را دستگیر و با خود بردند.
بتاریخ ۱۶ اکتوبر عساکر داخلی در منطقه افغانیه از مربوطات ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا بر یک موتر مسافرین ملکی فیر کرددن که دریور موتر به شهادت رسید و ۳ تن از مسافرین موتر زخمی شدند.
بتاریخ ۱۷ اکتوبر در ساحه بلیخیل ولسوالی موسی خیل ولایت خوست عساکر داخلی بر ساحه چاپه زده و بعد از تلاشی اجناس قیمیت و پول نقد را غارت کرده مردمان ملکی را لت وکوب نموده و یکتن را به شهادت رساندند و ۲ تن دیگر را دستگیر و با خود بردند.
بتاریخ ۱۹ اکتوبر راپورهایی به نشر رسید که در مناطق کنجک و کاریز ولسوالی چهلگزی در ولایت فاریاب ملیشه های تحت قومانده عبددلرشید دوستم ۵۰ باب خانه باشندگان مظلوم منطقه ار آتش زده حریق کرده اند.
بتاریخ ۲۰ اکتوبر در قریه زوکی ولسوالی زازی اریوب ولایت پکتیا ملیشه های اربکی بر خانهای مردمان ملکی در ساحه یورش برده و هشت تن از باشندگان که با انها خصومت داشتند را دستگیر و زندانی کردند.
بتاریخ ۲۰ اکتوبر در منطقه کال قلعه از مربوطات ولسوالی بالابلوک ولایت فراه عساکر داخلی دو فرد ملکی بنام های نبی جان و جبیب را دستگیر و با خود به قرارگاه شان برده اند که بعدا یکتن را در انجا به شهادت رسانده و دیگر را به شدت شکنجه کرده اند.
بتاریخ ۲۰ اکتوبر در منطقه توغی در ساحه باباجی از مروبطات لشکرگاه مرکز ولایت هلمند اشغالگران خارجی به همکاری اجیران داخلی بر ساحه چاپه انداخته و ۳ تن از افراد ملکی را دستگیر و با خود برده اند.
بتاریخ ۲۱ اکتوبر در قریه های ولی قلعه و سیدان ولسوالی خوگیانی ولایت غزنی عساکر داخلی در انداخت هایی که بسوی ساحات مسکونی داشتند ۷ تن از مردمان ملکی بشمول زنان و کودکان زخمی شدند.
بتاریخ ۲۲ اکتوبر اشغالگران خارجی در قریه پچیر ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار در حمله درون چهار تن بشمول ملک مسعود را به شهادت رساندند.
بتاریخ ۲۴ اکتوبر ملیشه های اربکی در منطقه غلبیان ولسوالی گرزیوان ولایت فاریاب به یک خانه بمب دستی انداختند که منجر به شهادت یک خانم و زخمی شدن ۲ کودک گردید.
بتاریخ ۲۶ اکتبور در قریه بند ولسوالی ارغنداب ولایت زابل در نتیجه انداخت های هاوان عساکر داخلی که بر خانهء یکی از باشندگان ملکی بنام عبدالرحمن اخندزاده اصابت کرده است ۲ زن شهید و ۳ تن دیگر زخمی شده اند.
بتاریخ ۲۷ اکتوبر اشغالگران خارجی به همکاری عساکر داخلی در منطقه مرک خیل ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار بر ساحات مسکونی چاپه زدند که در جریان آن بین طالبان و اشغالگران جنگ صورت گرفت که متعاقب آن اشغالگران تمام منطقه را بمباران کردند که منجر به شهادت و زخمی شدن ۳۰ تن از باشندگان ملکی در محل گردید.
بتاریخ ۲۸ اکتوبر رسانه ها خبر دادند که قومندان امنیه ولسوالی قره باغ غزنی دو تن از شاگردان لیسه سلطان محمود غزنوی بنامهای حمیدالله و فدا محمد را به شهادت رساند. مردمان ملکی به رسانه های گفته اند که پولیس مربوط قومندان امنیه اول هر دو شاگرد را اختطاف کرده و بعد از شکنجه به شهادت رسانده اند و بعدا اجسادشان را به زیر یک پل انداخته اند.
بتاریخ ۳۰ اکتوبر در ساحه سسو ولسوالی پشترو ولایت فراه عساکر داخلی در هنگام چاپه ۱۰ تن از هموطنان ملکی که محاسن سفیدان نیز جزئ انها هستند را دستگیر و زندانی کردند.
بتاریخ ۳۰ اکتوبر در منطقه درویشان از مروبطات شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان ۳۵ تن از هموطنان ملکی بشمول کودکان و موی سفیدان در حالی از سوی طیارات اداره کابل هدف قرار گرفته و بمباران شدند که یکروز قبل عساکر موجود در قرارگاه بعد از چند مدت محاصره به مجاهدین تسلیم شدند و مجاهدین عساکر و تجهیزات موجود در قرارگاه را تخلیه کردند و روز بعد مردم قریه های اطراف به محل امده بودند که هلیکوپترهای رژیم کابل انها را بمباران کرده و بشمول کودکان و موی سفیدان ۳۵ تن را که افراد ملکی بودند به شهادت رساندند.
ماخذ: ( رادیوی بی بی سی، آزادی، آژانس اسلامی افغان، پژواک ، ویب سایت های خبریال، لر و بر ، نن تکی اسیا و بینوا)