جنایات جنگی (آگست)

در اول ماه اگست سال جاری (۲۰۱۶ م) عساکر داخلی در ولایت میدان وردگ یک معلم به نام محمد شفیق وقتی به قتل رساندند که چند مدت پیش از ولسوالی نرخ به مرکز این ولایت کوچ کرده بود. بتاریخ ۲ ماه آگست عساکر داخلی در ولایت کاپیسا ولسوالی تگاب در ساحه جویبار خانه های مردم […]

در اول ماه اگست سال جاری (۲۰۱۶ م) عساکر داخلی در ولایت میدان وردگ یک معلم به نام محمد شفیق وقتی به قتل رساندند که چند مدت پیش از ولسوالی نرخ به مرکز این ولایت کوچ کرده بود.

بتاریخ ۲ ماه آگست عساکر داخلی در ولایت کاپیسا ولسوالی تگاب در ساحه جویبار خانه های مردم ملکی زیر گلوله باری هاوان قرار دادند که در آن دو زن زخمی شدند

بتاریخ ۳ ماه اگست, در فیر هاوان عساکر داخلی دو تن از مردم ملکی در ولایت پکتیا ولسوالی څمکنی ساحه لواړه شهید شدند.

بتاریخ ۴ ماه اگست در ساحه ناوه ولسوالی میزان ولایت زابل عساکر داخلی خانه های مردم را زیر گلوله هاوان قرار داد که در آن یک طفل شهید و دو طفل دیگر زخمی شدند.

به تاریخ ۵ ماه اگست در قریه نظروال ولسوالی شلگر ولایت غزنی در فیر هاوان عساکر داخلی دو طفل شهید و دو زن زخمی شدند.

بتاریخ ۷ ماه اگست در مربوطات ولسوالی ورغاب ولایت بادغیس عساکر داخلی ۳ کلومتر دور از پوسته خود در قریه جیخوجی خانه های مردم ملکی را زیر هاوان قرار داد که از اثر آن سه ۳ مردمی ملکی شهید و ۶ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۸ ماه اگست در مربوطات ولسوالی سپیری ولایت خوست در قریه ای غورمی اده, بوزی و تنیخیل چاپه (عملیات شبانه) انجام داده و بعد با طالبان برخورد کرده که دراین حمله سه فرد ملکی در فیر اسلحه های ثقیله عساکر شهید شده و شش فرد دیگر به شدت زخمی شده است, و همچنان تعداد دیگر از ساکنین قریه را عساکر با خود به حیث زندانیان برده.

بتاریخ ۱۲ اگست سال روان در قریه مناری ولسوالی خوشامند ولایت پکتیکا در بامباردمان متجاوزین ۱۳ فرد ملکی شهید شدند, بمبارد بالای خانه داکتر وریشمین صورت گرفته که به شمول نامبرده ۱۳ فرد از خانواده اش شهید شده است. مردم محل به اژانس اسلامی باختر گفته که ” همه ای افراد قتل شده مردم ملکی هستند که در آن اطفال و زنان نیز شامل هستند” و همچنان منسوبین و مامورین ولایتی گفته که ” در حمله ذکر شده همه تلفات به مردم ملکی وارد شده”.
بتاریخ ۱۲ ماه اگست در مربوطات ولسوالی جلگه ولایت میدان وردگ در قریه احمد خیل عساکر یک فرد را به نام مستوخان که در کشت و کرونده خود مصروف کار بود شهید ساخته.

بتاریخ ۱۳ ماه اگست قریه دامنکوه مربوط ساحه زرغون شهر ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر توسط عساکر داخلی زیر فیر هاوان قرار داده شده که در آن یک طفل به نام سیدجان همراه یک زن شهید شدند.

بتاریخ ۱۵ ماه اگست در ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار در ساحه ای ۲۸ نمبر ویاله شش فرد ملکی در فیر اربکی ها زخمی شدند.

بتاریخ ۱۵ ماه اگست ۵ فرد ملکی از یک خانواده, در نزدیک بازار ولسوالی دهنه غوری ولایت بغلان توسط بمباردمان طیاره های حکومتی شهید شدند که در آن اطفال و زن ها شامل هستند.

در ۱۵ ماه اگست قریه سلطانخیل ولسوالی سید آباد میدان وردگ زیر فیر هاوان عساکر قرار گرفته شد که در آن پسر کاکا میراحمد شهید شده و برادر زاده (زن) آن جراحت برداشته است.

بتاریخ ۱۷ ماه اگست در ولایت ننگرهار ولسوالی چپرهار قریه هدیاخیل عساکر متجاوز به همراهی عساکر داخلی  در وقت عملیات شبانه (چاپه) هفت فرد ملکی را با خود برده و زندانی ساخته.

بتاریخ ۱۸ ماه اگست, در قریه ریس عبدالله ولسوالی ارچی ولایت قندز عساکر متجاوز به همراهی عساکر داخلی بالای خانه های مردم ملکی عملیات شبانه (چاپه) انجام داده, خانه های شان را تلاشی و مردم را لت و کوب نموده و همچنان هفت فرد ملکی را زندانی ساخته.

به تاریخ ۱۹ ماه اگست در نزدیک مرکز ولسوالی حصارک ولایت ننگرهار در بمبارمان قوات نیروی دولتی به اکثر مردم ملکی تلفات جانی رسیده.

بتاریخ ۱۹ ماه اگست در ساحه یتیم قریه سجانیواو ولسوالی چهار دره ولایت کندز از اثر بمباردمان و فیر اصلحه های ثقیله دو فرد ملکی شهید شده و یک زن جراحت برداشته است.

بتاریخ ۲۰ ماه اگست در نزدیک مرکز ولایت میدان وردگ در قریه خروتی یک مرد و یک زن از اثر فیر های ثقیله عساکر شهید شده و همچنان یک طفل زخمی شده است.

بتاریخ ۲۰ ماه اگست در نزدیک قریه سیسی ولسولی سید آباد ولایت میدان وردگ بالای اینجنیران که در ساحه پایه های برق را میساختند توسط عساکر محل حمله شده و یک اینجنیر شهیده شده و یک دیگر زخمی شده است.

بتاریخ ۲۰ ماه اگست در ساحه چشمه تلخ ولسوالی داشکمش ولایت تخار عساکر داخلی بالای خانه های مردم ملکی فیر هاوان نموده و در اصابت آن یک زن و دو اطفال زخمی شده است.

بتاریخ ۲۲ ماه اگست در قریه پیرو ولسوالی قره باغ ولایت غزنی کاکا محمد ایاز و پسرش در اصابت مرمی هاوان که توسط عساکر داخلی بالای خانه های مردم ملکی فیر شده بودند شهید شده.

بتاریخ ۲۲ ماه اگست در ساحه وزیر مانده ولسوالی گرشک ولایت هلمند ۳ سه فرد ملکی به شمول ملاامام توسط عساکر متجاوز در وقت عملیات شبانه زندانی شده.

بتاریخ ۲۹ ماه اگست در مربوطات ساحه لوی کنم ولایت قندز عساکر متجاوز به همراهی عساکر داخلی بالای خانه های مردم ملکی عملیات شبانه انجام داده که دروازه های شان را انفجار داده, مردم ملکی را لت و کوب, دارایی و هستی شان را غارت نموده و در اخیر ۱۳ فرد را به شمول ملاامام قریه باخو زندانی برده.

بتاریخ ۳۱ اگست در ساحه ملرغی مربوط مرکز ولایت قندز چهار فرد ملکی در فیر توپ دیسی عساکر داخلی شهید شده و بعد از واقعه مردم محل بر ضد دولت مظاهره نموده و خواستار سزا عاملین این قضیه بودند.

گرفته شده از: { از رادیو بی بی سی, آزادی=اژانس اسلامی افغان, پژواک= خبریال ویب پانه, لراوبر=نن تکی اسیا و بینوا}