جنایات جنگی ( آپریل)

بتاریخ چهارم آپریل سال ۲۰۱۶ میلادی، عساکر داخلی در قریهء پسینه ولسوالی شلگر ولایت غزنی یک فرد ملکی بنام یوسف را در خانه اش به شهادت رساندند. بتاریخ پنجم آپریل آژانس اسلامی افغان خبر داد که مروت قومندان نیروهای خاص در هنگام حمله و یورش بر یک خانه در قریهء یلگی منطقهء متون در نزدیکی […]

بتاریخ چهارم آپریل سال ۲۰۱۶ میلادی، عساکر داخلی در قریهء پسینه ولسوالی شلگر ولایت غزنی یک فرد ملکی بنام یوسف را در خانه اش به شهادت رساندند.

بتاریخ پنجم آپریل آژانس اسلامی افغان خبر داد که مروت قومندان نیروهای خاص در هنگام حمله و یورش بر یک خانه در قریهء یلگی منطقهء متون در نزدیکی شهر خوست دو زن را به شهادت رسانده و دو زن و یک مرد را زخمی کرد، قاتل (مروت) قومندان آن دسته از ملیشه هایی است که بنام نیروی کمپاین شهرت دارد، این ملیشه ها از جانب اشغالگران ایجاد شده و از سوی آنان تمویل میشوند. قابل یادآوری است که فیض الله عبرت قومندان امنیهء خوست نیز رویداد مذکور را تائید کرده است.

بتاریخ هفتم آپریل نیروهای اشغالگر در حملهء طیارهء بی پیلوت در ولسوالی گومل ولایت پکتیکا یک متنفذ قومی را همراه با ۱۹ تن از هموطنان ملکی به شهادت رساند، براساس گفته های مردمان محل افراد مذکور در سه موتر سوار بودند که برای حل خصومت بین دو قوم و میانجیگری آنها می رفتند که شکار حملهء اشغالگران قرار گرفتند.

بتاریخ هفتم آپریل در نزدیکی مارکیت ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار اشغالگران بر موتر ملکی حمله کردند که در نتیجه یک عالم دین مولوی عبدالسلام و پیر قمر الدین به شهادت رسیده و سه فرد دیگر زخمی شدند.

بتاریخ نهم آپریل عساکر داخلی در منطقهء کته خیل از مربوطات مرکز ولایت قندوز بر منازل مسکونی چاپه زده و در هنگام تلاشی منازل ، پول نقد و اموال قیمتی را دزدیده و ۱۰ تن از افراد ملکی را نیز دستگیر و زندانی کردند.

بتاریخ دوازدهم آپریل در منطقهء بسرام از مربوطات شهر مهترلام مرکز ولایت لغمان در نتیجهء فیر و انداخت های هاوان که بر یک مکتب در آن نزدیکی اصابت کرده است، دو متعلم مکتب شهید و سه تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ دوازدهم آپریل عساکر اسپیشل فورس داخلی در منطقهء ساگی ولسوالی خاکریز ولایت قندهار چاپه انداخته و ملا امام منطقه را شهید و ۱۲ تن دیگر از اهالی منطقه را دستگیر و زندانی ساختند.

بتاریخ سیزدهم آپریل ملیشه های اربکی در منطقهء قطربلاق ولسوالی امام صاحب ولایت قندوز یک موتر سراچه را هدف قرار داده و دو تن از سرنشینان آنرا شهید و ۴ تن دیگر را زخمی ساختند.

بتاریخ سیزدهم آپریل اشغالگران خارجی به همکاری نیروهای داخلی در منطقهء حیدرآباد ولسوالی گرشک ولایت هلمند ۱۶ تن از هموطنان ملکی را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ چهاردهم آپریل عساکر پوستهء سینگ در شهر قلات مرکز ولایت زابل یک فرد ملکی بنام عبدالغنی را دستگیر به پوسته برده و در بعداً در نزدیکی پوستهء شان به شهادت رساندند.

بتاریخ شانزدهم آپریل نیروهای اشغالگر با همکاری اجیران داخلی  در سلسلهء عملیات شبانه در مربوطات ولسوالی خروار ولایت لوگر ۱۰ تن افراد ملکی را شهید کرده و دو تن دیگر را دستگیر و با خود بردند.

براساس گفته های شاهدان عینی نظامیان اشغالگر و اجیران داخلی آنان در یک خانه ۷ تن از افراد یک خانواده بشمول زنان و کودکان را تیرباران کردند، همچنین در جریان این عملیات اشغالگران خارجی و اجیران داخلی سه تن دیگر را در در دو خانوادهء همجوار به شهادت رسانده اند.

بتاریخ شانزدهم آپریل ملیشه های وحشی اربکی ها در انتقام هلاکت قومندان خود یک کودک دوازده ساله بنام ناصر جان را در منطقهء گرانی ولسوالی بالابلوک ولایت فراه به شهادت رساندند.

بتاریخ هفدهم آپریل در جریان عملیات و یورش های شبانه در مناطق ویانی و لندی کاریز ولسوالی شاه ولیکوت ولایت قندهار بر خانه های مردم چاپه زده و وسایط نقلیهء مردم را سوزانده و دو تن از افراد ملکی را دستگیر کرده و زندانی نمودند.

بتاریخ بیستم آپریل در ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز عساکر داخلی در حمله و فیرهای توپخانه ای که بر مناطق مسکونی در منطقه اصابت کرده بود، دو زن شهید گردیده و شش تن دیگر بشمول زنان و کودکان به شهادت رسیده اند.

بتاریخ بیستم آپریل در جریان بمباران مناطق مسکونی و حملات توپخانه ای از سوی نیروهای داخلی بر مرکز ولسوالی یمگان ولایت بدخشان انجام دادند که منجر به تخریب چهار حولی و شهادت یک زن و دو کودک شده اند و دو زن زخمی شده اند.

بتاریخ بیستم آپریل در منطقهء نهر صوفی ولسوالی چهاردرهء ولایت قندوز در حملات توپخانه ای عساکر داخلی یک فرد ملکی به شهادت رسیده و یکتن دیگر زخمی گردیده است.

بتاریخ بیستم آپریل عساکر داخلی بر ساحات مسکونی در قلعهء جر ولسوالی گرزیوان ولایت فاریاب حملات توپ دیسی انجام داده اند که منجر به شهادت یک کودک ده ساله گردید.

بتاریخ بیست و یکم آپریل عساکر داخلی در قریهء نور ولسوالی صبری ولایت خوست در جریان عملیات و یورش های شبانه ۳ تن از اعضای یک خانواده شهید گردیده و یک دختر زخمی گردید، همچنین عساکر داخلی در این عملیات ۸ تن دیگر را دستگیر و زندانی کردند، این رویداد تلفات ملکی را نیز آغان جان ولسوالی صبری نیز تائید کرده است.

بتاریخ بیست و دوم آپریل در ولسوالی های آقچه و مردیان ولایت جوزجان تفنگ سالاران جنرال دوستم درهنگام تلاشی خانه های مردم اجناس قیمتی و زیورات را دزدیده و مردم را لت و کوب و شکنجه کرده اند، که دستان یه کودک نیز شکسته شده است علاوتاً آنان ۵ تن از باشندگان ملکی را دستگیر و با خود برده اند.

بتاریخ بیست و چهارم آپریل اربکی ها در ولسوالی سید کرم ولایت پکتیا یک معلم بنام خیالی مرجان را در مکتب مسک کاریز به شهادت رساندند.

بتاریخ بیست و نهم آپریل در قریهء ضابط ولسوالی گیلان ولایت غزنی ملیشه های اربکی یک موی سفید شصت ساله بنام محب الله را به شهادت رساندند.

بتاریخ سی ام آپریل سخنگوی ولایت هلمند “عمر زواک” به رسانه ها گفت که در جنوب هلمند در حملات موشکی نیروهای امنیتی دو کودک شهید شدند.

ماخذها: { رادیوی بی بی سی، آزادی، / آژانس اسلامی افغان، پژواک، و ویب سایت های خبریال، لر و بر، نن تکی آسیا و بینوا}.