جنایات جنگی (آپریل)

بتاریخ اول ماه آپریل ۲۰۱۷ میلادی عساکر داخلی در منطقهء باباجی از مربوطات مرکز ولایت هلمند چاپه انداختند، یک خانه و یک شفاخانه را با بمب منفجر کردند، ۱۰ تن از هموطنان که اکثریت شان کودکان بوده اند را شهید کردند. حادثهء مذکور و تلفات مردم ملکی را مقامات هلمند نیز تائید کردند. همچنین بتاریخ […]

بتاریخ اول ماه آپریل ۲۰۱۷ میلادی عساکر داخلی در منطقهء باباجی از مربوطات مرکز ولایت هلمند چاپه انداختند، یک خانه و یک شفاخانه را با بمب منفجر کردند، ۱۰ تن از هموطنان که اکثریت شان کودکان بوده اند را شهید کردند. حادثهء مذکور و تلفات مردم ملکی را مقامات هلمند نیز تائید کردند.

همچنین بتاریخ نخست آپریل قوت های اشغالگر به همکاری عساکر داخلی در منطقهء کندوخیل ، چنار غوندی ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا چاپه زدند ، ۹ تن از باشندگان ملکی را شهید و زخمی کردند و یک زن و یک مرد را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ دوم آپریل عساکر داخلی در بازار چنارتو ولسوالی شاولیکوت ولایت قندهار چاپه زدندف بسیاری از دوکان ها، تانک تیل و موترها را سوزاندند.

بتاریخ ۲ اپریل در منطقهء جوخرمن ولسوالی شیندند ولایت هرات ملیشه های اربکی بر یک موتر کاستر ملکی فیر کردند، که در نتیجه یکتن شهید گردید و مابقی افراد را اربکی ها با خود بردند.

بتاریخ ۳ اپریل در جریان فیر عساکر داخلی درمنطقهء نزدیک مرکز ولسوالی دره بوم ولایت بادغیس یکتن زخمی و یک کودک شهید گردید.

بتاریخ ۷ آپریل بزرگان و متنفذین قومی در ولایت ارزگان در اعتراض به بمباران انداخت ها توپچی مناطق مسکونی از سوی اشغالگران و عساکر داخلی گردهم آمدند، آنها به رسان ها گفتند که تاکنون در این نوع حملات دها تن بشمول زنان و کودکان شهید و زخمی شده اند. براساس راپور رادیوی آزادی ؛ مقامات حکومتی ولایت ارزگان نیز پذیرفته اند که در جریان یک هفته انجام عملیات ۲۰ تن از باشندگان ملکی کشته و زخمی شده اند.

بتاریخ ۸ اپریل در نزدیکی مرکز شهر مهترلام ولایت لغمان عساکر داخلی تحت قومندانی شریف پل ارتباطی بین مهترلام و علیشنگ را با بمب منفجر و تخریب کردند، قومندان مذکور این پل را به این بهانه تخریب کرد که طالبان از ان برای رفت و امد استفاده می کنند.

بتاریخ ۸ اپریل در منطقهء مرکزی ولسوالی آله سای ولایت کاپیسا در فیر و انداخت های عساکر داخلی سه تن از افراد ملکی شهید شدند.

بتاریخ ۱۵ اپریل در ساحهء پسته مزار ولسوالی صیاد ولایت سرپل عساکر داخلی در انداخت های توپچی سه تن از افراد ملکی را شهید کردند.

بتاریخ ۱۵ اپریل در نتیجهء فیر و انداخت های توپخانه ای عساکر داخلی که بر ساحات مسکونی در قریهء غندو ولسوالی شلگر ولایت غزنی اصابت کرد، یک فیر نیز بر خانهء یک فرد ملکی بنام محمد نظیر اصابت کرد که دو تن از زنان و دو کودک شهید شدند و سه کودک زخمی شدند.

بتاریخ ۱۵ در منطقهء مرکزی ولایت پکتیا ملیشه های اربکی دو تن از هموطنان ملکی را بر ماین نشانده و انها را منفجر کرده و به شهادت رساندند، پس از آن باشندگان ملکی منطقه در عکس العمل به این ظلم و وحشت اعتراض کردند و شعارهایی بر ضد حکومت سر دادند.

بتاریخ ۱۶ اپریل در جریان انداخت های هاوان از سوی عساکر داخلی بر منطقهء شیدگان ولسوالی تگاب ولایت بدخشان دو کودک شهید و یک زن و دو کودک دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۱۷ عساکر داخلی یک فرد ملکی را در مربوطات ولسوالی المار ولایت فاریاب به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۹ اپریل در بازار ولسوالی فراه رود ولایت فراه عساکر داخلی به سرپرستی قومندان خدایداد ۵۰ تن از دوکانداران را دستگیر و لت و کوب کردند و عده ای را زندانی و یکتن را شهید کردند.

بتاریخ ۲۱ اپریل در مناطق تیلوکه و الچین از مرکز ولایت قندوز عساکر داخلی و اشغالگران پس از چندین روز عملیات در هنگام خروج از منطقه مواد کیمیاوی به شکل بمب های دستی را استعمال کردند که در نتیجه تعدادی از باشندگان منطقه مسموم شدند. قابل یادآوری است که استعمال مواد کیمیاوی و بایولوجیکی در کنوانیسیون جینوا و حقوق بشر جنایات جنگی شمرده می شود.

بتاریخ ۲۴ اپریل در قریهء سرحوضه از مربوطات ولسوالی سرحوضه ولایت پکتیکا ملیشه های اربکی دو فرد ملکی را شهید کردند، باشندگان محل در عکس العمل به این جنایت اربکی ها دست به اعتراض زدند و اجساد شهداء را به شهر شرنه مرکز ولایت انتقال دادند و در انجام مظاهره کردند، اما عساکر داخلی بر اعتراض کنندگان با سلاح گرم فیر کردند که ۱۵ تن از مظاهره کنندگان زخمی شدند.

بتاریخ ۲۷ آپریل عساکر داخلی بر قریهء باروگی ولسوالی سرکانو ولایت کنر بمباری کردند، در این بمباری یک فرد ملکی بنام راضی گل و خانمش به شهادت رسیدند.

بتاریخ ۲۷ اپریل در منطقهء پیرخ خیل در ساحهء وزیر ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار اشغالگران خارجی با همکاری عساکر داخلی بر خانه های باشندگان ملکی چاپه زدند، دروازه های خانه ها را شکسته و مردم را شکنجه و لت و کوب کردند و یک فرد ملکی را نیز به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۹ اپریل در منطقهء یخچال از مربوطات نهر سراج ولسوالی گرشک ولایت هلمند اشغالگران و عساکر داخلی بر منطقه چاپه زدند و خانهء یک باشندهء ملکی و موتر را آتش زده و یک فرد ملکی را نیز شهید کردند.

مأخذ: [رادیوی بی بی سی، ازادی = ،افغان اسلامی اژانس ،پژواک = ویب سایت های خبریال، لراوبر، نن ټکی اسیا و بینوا]