جنایات جـنگی (آپریل)

بتاریخ ۵ آپریل ۲۰۱۵ میلادی در نزدیکی مرکز ولسوالی آچین ولایت ننگرهار ، بر یک موتر کرولای ملکی عساکر پولیس داخلی فیر کردند که در نتیجه دو فرد ملکی شهید گردیده و یکتن دیگر زخمی گردید. بتاریخ ۷ آپریل در منطقهء پیرکوتی ولسوالی ارگون ولایت پکتیکا، در فیر اربکی ها دو تن از هموطنان ملکی […]

بتاریخ ۵ آپریل ۲۰۱۵ میلادی در نزدیکی مرکز ولسوالی آچین ولایت ننگرهار ، بر یک موتر کرولای ملکی عساکر پولیس داخلی فیر کردند که در نتیجه دو فرد ملکی شهید گردیده و یکتن دیگر زخمی گردید.
بتاریخ ۷ آپریل در منطقهء پیرکوتی ولسوالی ارگون ولایت پکتیکا، در فیر اربکی ها دو تن از هموطنان ملکی زخمی شده و یکتن دیگر شهید گردید.
بتاریخ ۸ آپریل در منطقهء کامتلی ولسوالی ناری ولایت کونر در نتیجهء انداخت فیرهای هاوان یک فرد ملکی شهید گردید.
بتاریخ ۱۲ آپریل در منطقهء حسن خیل ولسوالی احمد خیل ولایت پکتیا، در فیر مرمی های هاوان عساکر داخلی یک فرد ملکی شهید گردیده و شش تن دیگر زخمی شدند.
براساس راپور آژانس اسلامی افغان بتاریخ ۱۴ آپریل در اطراف ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا جنگ بین طالبان و عساکر حکومتی صورت گرفت، در جریان درگیری یک مرمی هاوان عساکر اجیر بر منزل یکی از باشندگان محل اصابت نمود که منجر به کشته و زخمی شدند ۱۵ تن از افراد ملکی گردید، در حادثهء مذکور ۴ طفل، ۲ زن و ۲ مرد به شهادت رسیده و ۷ تن دیگر زخمی شدند، مرمی هاوان بر منزل سمیع الله در قریهء سین زی اصابت نموده که قربانیان رویداد نیز اعضای خانوادهء او هستند.
بتاریخ ۱۵ آپریل در منطقهء زیلاله ،  در بازار گرم آبه ولسوالی چرخ ولایت لوگر، در نتیجهء فیر عساکر داخلی یک زن به شهادت رسیده و ۳ طفل زخمی شدند.
بتاریخ ۲۱ آپریل در مربوطات ولسوالی شهر صفا در ولایت زابل عساکر داخلی در جریان عملیات ۱۲ تن از افراد ملکی که یکتن از آنان دیوانه بود را دستگیر کرده و زندانی کردند.
بتاریخ ۲۳ آپریل در قریهء مرجان ولسوالی دایچوپان ولایت زابل عساکر داخلی در حملات توپخانه ای خود تلفات جانی و مالی سنگینی به باشندگان محل وارد کرده اند که در آن یک زن به شهادت رسیده و ۵ تن بشمول زنان و اطفال زخمی شدند.
بتاریخ ۲۴ آپریل در قریهء پاتخیل ولسوالی شاه جوی ولایت زابل اربکی ها سه تن از متنفذین قومی بنام های ملا عبدالله، حاجی عزیزخان و علی حیدرخان را سوار موتر کرده و توسط ماین انفجار دادند.
بتاریخ ۲۵ آپریل در ساحهء جمالخیل منطقهء شبار ولسوالی شاه جوی ولایت زابل عساکر داخلی بعد از قتل یکتن از مامورین خود در منطقه ، برای انتقام یک کودک ده ساله را به شهادت رسانده و همچنین در ساحهء شش گاو بر منازل مسکونی فیرهای هاوان نمودند که منجر به زخمی شدن یک زن و دو کودک گردید
بتاریخ ۲۶ آپریل عساکر اجیر داخلی بر قریهء سپینی غوندی در مرکز قلات ولایت زابل حمله نمودند که در جریان بازگشت  دو فرد ملکی را دستگیر و با خود بردند.
بتاریخ ۲۷ آپریل رسانه ها خبر دادند که: در جریان عملیات نیرهای داخلی بنام خنجر در ولسوالی های مقر، گیلان و ناوه در ولایت غـــزنی به باشندگان ملکی تلفات سنگین وارد گردیده است. در خبر از قول باشندگان ملکی در ساحه گفته شده است که عساکر اردو، پولیس و اربکی ها باشندگان محل بشمول زنان و کودکان را بزور از خانه هایشان بیرون می کنند، و به بهانهء تلاشی منازل ، اجناس قیمتی و پول نقد را از انها می دزدند، وحتی تعدادی از خانه ها را نیز تخریب کرده اند، در خبر از قول شاهدان عینی گزارش شده است که در جریان این عملیات دها باب حولی از باشندگان را نیروهای حکومتی تخریب کرده اند و مردم را به اتهام همکاری با طالبان مجبور به ترک و کوچ کردن ، کرده اند.
بتاریخ ۲۸ آپریل در منطقهء نهرسراج ولسوالی گرشک ولایت هلمند بعد از جنگ عساکر داخلی با طالبان ، عساکر داخلی شروع به پرتاب و فیر هاوان نمودند که در نتیجه ۶ تن ار افراد ملکی شهید گردیدند.
بتاریخ ۲۹در قریهء خانی ولسوالی شلگر ولایت غــــزنی در فیر مرمی های هاوان عساکر داخلی که بر منازل مسکونی اصابت نمود، دو زن و دو کودک زخمی شدند.
بتاریخ ۳۰ آپریل در منطقهء گل تیپه در ولسوالی امام صاحب ولایت قندوز در بمباری اشغالگران خارجی شش تن از هموطنان ملکی بشمول زنان و کودکان زخمی شدند و به مردم خسارات مالی نیز وارد شده است.
 
مأخذ :[رادیوی بی بی سی ،ازادی = ،افغان اسلامی اژانس ،پژواک ،خبریال  ویب سایت های ،لراوبر= ،نن ټکی اسیا=وبینوا=]