جنایات جـنـگی ( مارچ)

بتاریخ ۲ ماه مارچ ۲۰۱۵ میلادی در ساحهء وای کوندی منطقهء جلاله در ولسوالی غازی اباد ولایت کـنر در نتیجهء فیر میزائیل و مرمی های هاوان ، دو کودک به شهادت رسیدند. بتاریخ ۲ مارچ در قریهء شارگی ولسوالی نهرشاهی ولایت بلخ قوتهای خارجی به همکاری عساکر داخلی بر منازل مسکونی چاپه انداختند که در […]

بتاریخ ۲ ماه مارچ ۲۰۱۵ میلادی در ساحهء وای کوندی منطقهء جلاله در ولسوالی غازی اباد ولایت کـنر در نتیجهء فیر میزائیل و مرمی های هاوان ، دو کودک به شهادت رسیدند.

بتاریخ ۲ مارچ در قریهء شارگی ولسوالی نهرشاهی ولایت بلخ قوتهای خارجی به همکاری عساکر داخلی بر منازل مسکونی چاپه انداختند که در نتیجهء چاپه و تلاشی منازل علاوه بر اینکه زیانها و خساراتی به مردم وارد کرد، دو تن از باشندگان ملکی را دستگیر و با خود بردند.
بتاریخ ۱۰ مارچ در منطقهء کنسک ولسوالی بالابلوک ولایت فراه در فیر و انداخت های توپخانه ای عساکر داخلی یک فرد ملکی به شهادت رسیده و دو تن دیگر به شدت زخمی شدند.
بتاریخ ۱۱ مارچ در نتیجهء ظلم و وحشت ملیشه های اربکی در قریهء غبرگون ولسوالی شولگر ولایت غزنی یک فرد ملکی بنام عمر را از تراکتور خود پائین کرده و به شهادت رساندند.
بتاریخ ۱۴ مارچ عساکر اجیر داخلی یک فرد ملکی بنام عبدالحکیم را در قریهء فنی ولسوالی گیرو در ولایت غزنی به شهادت رساندند.
بتاریخ ۱۷ مارچ بعد از درگیری بین طالبان  با عساکر داخلی و اربکی ها در قریهء میوند و سره بغل در ولسوالی میوند ولایت قندهار ، اربکی ها دو فرد ملکی را گرفتار و به شهادت رساندند، بر اساس گفته های شاهدان عینی عساکر اجیر از منطقه اجناس و وسائل ملکی مردم و باشندگان از قبیل ۲۰موتر سایکل، ۵ عراده موتر، ماشین آلات برما و تعداد کثیری از شمسی( آئینه های خورشیدی) را غارت کردند
بتاریخ ۱۹ مارچ در منطقهء گرماغه ، ولسوالی چرخ ولایت لـوگـر در نتیجهء فیر عساکر داخلی ۳ کودک به شهادت رسیدند.
بتاریخ ۲۳ مارچ در منطقهء قاضی قلعه در نزدیکی مرکز ولایت غزنی در فیر و انداخت مرمی های هاوان توسط عساکر اجیر داخلی ۵ تن از کودکان که در یک میدان بازی مشغول کرکیت بودند، شهید گردیدند و ۷ هفت تن دیگر زخمی شدند. در اعتراض به رویداد مذکور مردم ملکی در ولایت غـزنـی مظاهراتی را انجام دادند و اجساد قربانیان را تا شام آنروز در مقابل مقام ولایت گذاشته بودند. مظاهره کنندگان خواهانان محاکمهء عاملین این رویداد بودند.
بتاریخ ۲۶ مارچ باشندگان ولسوالی چرخ ولایت لوگر و ولسوالی اندر ولایت غزنی به رسانه ها گفتند که : عساکر اردو، پولیس و ملیشه های اربکی باشندگان ملکی را بنام عملیات مورد آزار و اذیت قرار میدهند، به خانه هایشان به بهانه های مختلف داخل میشوند، اجناس قیمتی، پول نقد و افراد را دستگیر و با خود میبرند و بعدا در بدل پول آزادشان می کند، مردم از حکومت میخواهد که جلو خودسریهای نیروهای نظامی و ملیشه ها را بگیرند و یا آنان را به مراکزشان بفرستد.
بتاریخ ۲۶ مارچ در نتیجهء فیر و انداخت مرمی های هاوان که بر یک خانه در منطقهء علی قلعه در ولسوالی ده یک ولایت غـزنـی اصابت کرد، ۴ چهارتن از اعضای یک خانواده بشمول دو کودک شهید گردیده و دو کودک و چهار زن دیگر زخمی شدند.
بتاریخ ۲۹ مارچ  مردم ملکی در شهر غزنی و در مقابل دفتر والی راهپیمائی اعتراضی انجام دادند، مردم میگفتند که : در ولسوالی های ده یک و اندر عساکر داخلی در جریان عملیاتشان تاکنون بیشتر از ۷۰ تن از مردم ملکی و باشندگان محل را شهید و زخمی کرده اند، قابل یاآوری است که مقامات ولایت غـزنـی این ادعای مردم را تائید کرده و گفته است که این مسئله مربوط ما نمیشود و نیروهای اردو از مسئولین خود هدایت میگیرند.
بتاریخ ۲۹ مارچ  رسانه ها راپورهایی را به نشر سپردند که : نیروهای امنیتی داخلی در جریان عملیات ذوالفقار در ولسوالی سنگین ولایت هلمند صدها باب منزل و خانه های مردم ملکی و باشندگان محل را تخریب و ویران کرده است، شاهدان عینی به رسانه های گفتند که در قسمت پائین ولسوالی به امتداد ده کلیومتر منازل و حولی های مردم توسط بلدوزر تخریب گردید و انها صرف توانستند خود را از خانه هایشان بیرون کرده و مابقی وسائل در زیر خاک دفن شدند. مردم تعداد منازل تخریب شده و موقعیت انان را به شرح ذیل بیان کرده اند.
حاجی نعمت الله ، پیروزو ،حاجی ظاهر شیله، چمنان ، قریهء حاجی عبدالرحمن ، احمدزو،قریهء حاجی میرا جان  ،قریهء حاجی شاغاسی اکا ،قریهء حاجی محمد گل ،قریهء حاجی خدایداد ،حاجی گل شیله ،حاجی حمید اکا شیله ،حاجی گل بابا شیله ،حاجی درانی شیله ، شکر شیله ،قریهء  حاجی رحم الدین ،قریهء حاجی ملاصمد  ،قریهء حاجی لالی اغا ،قریهء سره موسی جان  ،دو قریه در پائین بریشناکوت و تعدادی از قریه ها و خانه های دیگر که تعداد انان به بیش از هزار ۱۰۰۰ باب منزل میرسد را توسط بلدوز ویران ساختند.
طبق گفته های مردم و باشندگان محل که انها تا پایتخت کابل و قندهار رفته و شکایات خود را به مقامات سپرده اند اما تاکنون کسی به فریاد انان رسیدگی نکرده است.
بتاریخ ۳۰ مارچ در منطقهء سرده ولسوالی شلگر ولایت غـزنـی در نتیجهء فیر و انداخت مرمی های هاوان که بر منزل مسکونی اصابت کرد، یک فرد ملکی شهید و چهار تن دیگر زخمی شدند.
بتاریخ ۳۰ ماه مارچ عساکر داخلی بر مناطق لوره و خنجای ولسوالی سیدآباد در میدان وردگ چاپه انداختند که در جریان تلاشی خسارات زیادی به مردم وارد کرده و همچنین چهار تن از اهالی محل را نیز دستگیر و با خود بردند.
 
مأخذها :[رادیوی بی بی سی ،ازادی = ،افغان اسلامی اژانس ،پژواک ،خبریال ویب سایت ،لراوبر= ،نن تکی اسیا=وبینوا=]