جنایات جنگی (فبروری)

بتاریخ دوم فبروری ۲۰۱۶ میلادی در مناطق عمرخیل و شیرمحمد ولسوالی علی آباد ولایت قندوز در نتیجهء انداخت های توپچی عساکر داخلی یک زن و یک کودک به شهادت رسیده و و یک زن و مرد دیگر زخمی شدند. بتاریخ پنجم فبروری در منطقهء گناوی ولسوالی یحیی خیل ولایت پکتیکا، ملیشه های اربکی یک فرد […]

بتاریخ دوم فبروری ۲۰۱۶ میلادی در مناطق عمرخیل و شیرمحمد ولسوالی علی آباد ولایت قندوز در نتیجهء انداخت های توپچی عساکر داخلی یک زن و یک کودک به شهادت رسیده و و یک زن و مرد دیگر زخمی شدند.

بتاریخ پنجم فبروری در منطقهء گناوی ولسوالی یحیی خیل ولایت پکتیکا، ملیشه های اربکی یک فرد ملکی بنام حاجی مبین را در نتیجهء شدت لت و کوب به شهادت رساندند.

بتاریخ ۵ فبروری در قریهء تورکلی ولسوالی نکه  ولایت پکتیکا عساکر داخلی در هنگام یورش و چاپه، خانه های مردم را تلاشی کرده و تعدادی از افراد را لت و کوب و عده ای را نیز دستگیر و زندانی کردند.

بتاریخ ششم فبروری عساکر داخلی در هنگام چاپه در منطقهء نواقل ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار یک کودک و دو ملا امام را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ هفتم فبروری عساکر داخلی بر قریهء بند در ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار بر ساحات مسکونی مردمان ملکی هاوان فیر کردند که در نتیجه دو کودک به شهادت رسیده و یک خانم زخمی گردید.

بتاریخ هشتم فبروری نیروهای اشغالگر خارجی به همکاری اجیران داخلی در جریان عملیات شبانه در قریه های چنار و تمبیل ولسوالی خاکریز ولایت قندهار چاپه انداختند، بر خانه های مردم فیر کردند، باشندگان از ترس مجبور به فرار از خانه های خود گشتند، که در این هنگام هدف طیارهء بی پیلوت گردیدند و در نتیجه ۱۳ تن از هموطنان ملکی شهید گردیده و ۸ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ یازدهم فبروری د جریان عملیات شبانه اشغالگران خارجی که بر منطقهء شین جامع ولسوالی نادعلی ولایت هلمند انجام دادند ، ۴ تن از باشندگان منطقه را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ یازدهم فبروری بزرگان قومی ولایت بغلان در جریان نشستی در پایتخت کابل در مورد تلفاتی که در جریان عملیات حکومت کابل در مناطق بغلان مرکزی، دند غوری و دند شهاب الدین به مردمان ملکی و باشندگان محل وارد شده بودند، معلومات ارائه کردند، آنها گفتند که:” در عملیات نیروهای حکومتی ۱۲۵ تن از مردمان ملکی به شهادت رسیده اند که ۴۰ فیصد آنان را زنان و کودکان شامل میشود و ۶۵۰ تن دیگر زخمی شدند”. بزرگان قومی افزودند که عساکر حکومتی قصدا و هدفمندانه باغ ها و کشتزارهای مردم را به این بهانه که مخالفین در اینجا پنهان میشوند، ویران و تخریب می کنند.

همچنین در نشست مذکور بزرگان و متنفذین قومی بغلان گفتند که در این عملیات تا همین اکنون ۱۷ هزار خانواده مجبور بته ترک خانه و کاشانهء خود شده اند، آنها به حاضرین و شرکت کنندگان نشست تصاویری از قریه ها و خانه ها و مناطق عام المنفعه و مساجد که در جریان عملیات از سوی نظامیان دشمن ویران شده اند را نشان دادند و خواهان توقف هرچه عاجلتر این عملیات شدند، اما علی الرغم خواست تمام باشندگان منطقه این عملیات تا هم اکنون با شدت و تخریب کامل جریان دارد.

بتاریخ شانزدهم فبروری در قریه های عبدالله خیل، نوی قلعه و زره قلعه ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا عساکر داخلی به زور وارد خانه های مردم شده ، دروازه و دیوارها را شکستانده و تخریب کرده اند و باشندگان قریه ها را لت و کوب و شکنجه کرده و تعدادی را نیز بازداشت و زندانی کرده اند.

بتاریخ هفدهم فبروری نیروهای اشغالگر به همکاری عساکر داخلی در بازار منطقهء تنگی ولسوالی جلگه ولایت میدان وردگ بر یک شفاخانه که از سوی موسسهء سویدن حمایت و تمویل می گردید حمله کردند، چهار بیمار بستری در شفاخانه را به شهادت رسانده و داکتران و پرستاران شفاخانه را شکنجه و ازار دادند، همچنین انها مواد طبی ، ادویه و سامات آلات مهم شفاخانه را نیز تاراج کرده اند و به ساختمان شفاخانه نیز زیان وارد کرده اند.

بتاریخ هژدهم فبروری در منطقهء مملو ولسوالی سید آباد ولایت میدان وردگ عساکر داخلی یک کودک دوازده ساله بنام یاسر فرزند فضل ربی را به شهادت رساندند.

بتاریخ هژدهم فبروری در ساحهء ادیسی ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز عساکر داخلی بر ساحات مسکونی انداخت های سلاح ثقیله کرده اند که در نتیجه دو فرد ملکی به شهادت رسیده و یک تن دیگر زخمی شده است.

بتاریخ نوزدهم فبروری در منطقه سره بغل ولسوالی میوند ولایت قندهار عساکر داخلی یک کلینیک شخصی را منفجر ساخته و سه نفر را دستگیر و با خود برده اند.

بتاریخ بیستم فبروری باشندگان ولسوالی شلگر ولایت غزنی که تعداد آنها به صدها تن می رسیدو زنان نیز در این مظاهره شرکت کرده بودند بر علیه مظالم و وحشت های اربکی ها شعار میدادند. این مظاهره که در شهر غزنی انجا گردید، مردم می گفتند که اربکی ها بزور از انها پول گرفته و هر کس را دلشان بخواهد دستگیر کرده و لت و کوب و یا هم به قتل میرسانند، مظاهره کنندگان میگفتند که دیگر تحمل مظالم اربکی ها را ندارند و از حکومت میخواهند که هر چه عاجلتر اربکی ها را از مناطق انان بدور سازند.

بتاریخ بیست و ششم فبروری اشغالگران خارجی در جریان عملیات شبانه در نزدیک بازار عصمت ولسوالی نادعلی ولایت هلمند پنج تن از هموطنان ملکی را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ بیست و هفتم فبروری در منطقهء لام ولسوالی خاکریز ولایت قندهار نیز نیروهای اشغالگر خارجی ۵ تن از باشندگان ملکی را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ بیست و هفتم فبروری در منطقهء یکه توت در ساحهء انگوت نزدیک مرکز ولایت سرپل دو تن از قومندانان اربکی بنام های جمعه خان و سیف الدین از سوی مجاهدین به قتل رسیدند، بعد از این حادثه اربکی ها دو تن از دوکانداران در محل را به شهادت رسانده اند و درگیری بین مردم و اربکی ها صورت گرفته است که منجر به مرگ و زخمی شدن ۲۰ تن از مردم ملکی بشمول زنان و کودکان شده است. علاوه بر ان اربکی ها خانه ها تعدادی از مردم را منفجر کرده و بعضی از خانه ها را آتش زده اند.

بتاریخ بیست و هشتم فبروری در قریهء سیری ولسوالی مروره ولایت کنر در نتیجهء فیر و انداخت های هاوان عساکر داخلی ۴ کودک زخمی گردیده و یکتن به شهادت رسیده است.

مأخذ :[رادیوی بی بی سی، آزادی = آژانس اسلامی افغان = ویب سایت های خبریال، لر و بر = نن تکی آسیا و بینوا]

images