گزارش کاری روزانه کمیته‌های کمیسیون عالی رسیدگی به مشکلات مهاچرین

روز: شنبه تاریخ ۱۱/۵/۱۴۴۵ هـ. ق، مطابق ۴/۹/۱۴۰۲ هـ. ش تورخم (خط فرضی دیورند(: کمیته‌ی ثبت، تثبیت و استقبال: امروز در تورخم (۲۴۲) خانواده و (۱۱۶۲) تن ثبت و بایومتریک گردیده است. همچنان به تعداد (۶۰) خانواده ثبیت گردید که (۵۲) خانواده آن مهاجرین و باقی مانده (۸) خانواده دیگر غیر مهاجرین تثبیت گردیده است. […]

روز: شنبه
تاریخ ۱۱/۵/۱۴۴۵ هـ. ق، مطابق ۴/۹/۱۴۰۲ هـ. ش
تورخم (خط فرضی دیورند(:
کمیته‌ی ثبت، تثبیت و استقبال:
امروز در تورخم (۲۴۲) خانواده و (۱۱۶۲) تن ثبت و بایومتریک گردیده است.
همچنان به تعداد (۶۰) خانواده ثبیت گردید که (۵۲) خانواده آن مهاجرین و باقی مانده (۸) خانواده دیگر غیر مهاجرین تثبیت گردیده است.
کمیته‌‌ی ترانسپورت و انتقال:
امروز (۳۲) خانواده که تعداد مجموعی افراد آن (۱۷۸) تن می‌شود، توسط (۱۴) عراده وسایط نقلیه‌ی مختاف النوع به ولایت‌‌های کابل و ننگرهار مصؤن انتقال شده است و برای این خانواده‌ها مبلغ (۱۳۴۵۰۰) افغانی برای کرایه داده شده است.
برای انتقال مهاجرین از تورخم الی کمپ‌ مربوطه (۱۵) عراده وسایط نقلیه‌ی مختلف النوع استخدام شده بود که بطور مجموعی (۳۳) دوره کرده است.

کمیته‌ی خدمات و امور صحی:
کمیته‌ی خدماتی در کمپ عمری به (۱۰۲۰۰) مهاجرین غذا و آب معدنی به سر وقت توزیع کرده است.
مسوولان مخابرات و تکنالوژی معلوماتی که در چارچوب این کمیته فعالیت می‌نمایند، به تعداد (۹۳۰) عدد سیم‌کارت‌ها بطور رایگان به مهاجرین بازگشته توزیع کرده است.
همچنان (۹۰۰) کمپل، (۵۰۰) بسته آب معدنی، (۵۵۰) جوره بوت و جمپرهای زنانه و مردانه، (۵۵۰) بسته مواد غذایی و (۲۰۰) عدد فرش که از طرف نهادهای خیریه کمک شده بود، به مهاجرین مستحق توزیع گردیده و همچنان به مقدار (۱۴۰ هزار) لیتر آب تصفیه شده نیز توضیع شده است.
تا این لحظه در کمپ عمری به تعداد (۹۶۸۴۳) مریضان خدمات صحی ارایه شده است که در این جمله (۱۴۲۳۹) مریضان اسهال، (۷۰) مریضان سرخکان، (۱۱۷) تن مریضان دینگی، (۶۹۹۸) مریضان پوست، (۷۰۷۵) مریضان روانی و (۸۵۱۳) تن زنان حامله دار شامل بودند.
به همین اساس به تعداد (۷۶۹۵) تن واکسین شده، (۱۳۹۰۶) اطفال زیر سن پنج سال به هدف سؤ تغذی سکرینینگ شده که از این جمله (۷۱۸) طفل سؤ تغذی شدید و (۲۸۹۸) دیگر آن تا حدی سؤ تغذی بود او همچنان (۱۳۹) مریضان ملاریا تداوی و ادویه‌ی رایگان برایشان داده شده است.
میته‌ی اشتغال‌زایی برای مهاجرین:
کمیته‌ی اشتغال‌زایی برای مهاجرین امروز (۳) تن دارای سند بکلوریا، (۱) دارای سند فوق بکلوریا، (۱) تن دارای سند لیسانس ، (۳) تن فارغان، (۴) تن عالمان دین، (۳۴۴) تن غریبکار و (۶۳) تن افراد مسلکی و حرفه‌ای که تعداد مجموعی آن‌ها (۴۱۸) تن می‌شوند، ثبت کرده است.
همچنان برای (۳۴۹) هموطنان در مورد ماین‌های منفجر ناشده، نظافت، حفظ کودک و در باره‌ی افغانستان آگاهی عامه داده شده است و همچنان به هدف سلامتی روانی پروگرام‌های ویژه‌ی تفریح و ورزش برایشان راه‌اندازی شده است.
همچنان (۵) تن جوانان از کمپ عمری در ولایت‌ها با خانواده‌هایشان یک‌جا شده است و در همین کمپ (۴) تن دختر به خانواده‌های شان تسلیم داده شده است.

کمیته‌ی اطلاعات و آگاهی عامه:
در کمپ عمری و نقاط مختلف خط فرضی دیورند نشست‌های با مهاجرین بازگشته برگزار گردید و در مورد طی مراحل برایشان معلومات داده شد.
برای فرادی که از خط دیورند عبور می‌کنند، آگاهی ‌لازم داده شد تا در زمان برگشت با استفاده از نام مهاجرین امتیازات را نگیرند که در صورت تخلف با برخورد قانونی روبرو خواهند شد.
با هماهنگی با دفتر (آی او ایم) (۱۵۰) برگه‌ی مهاجرت به مهاجرین تویع گردید.
همچنان (۶) طفل به خانواده‌هایشان سپرده شده است و بیش از ۲۰ اسناد و تذکره‌های مفقودی به مالکان شان سپرده شده است.

کمیته‌ی تنظیم مساجد و آموزش:
آگاهی عامه و برای افراد بازگشته از سوی این کمیته در کمپ عمری جریان دارد و در محل سکونت تبلیغات اصلاحی به آن‌ها جریان دارد.
در عین زمان در مورد اعمار مساجد در این کمپ ها یاد آوری شد تا مهاجرین به گونه‌ی محفوظ نمازهای خود را با جماعت ادا نمایند و بیان های اصلاحی بطور منظم ترتیب شوند.

کمیته‌ی زیست موقتی مهاجرین:
امروز در کمپ عمری مطابق نقشه (۱۰۰) خیمه‌ی جدید ایستاد شدند، ساحه آب پاشی شد و به واسطه‌ی (۸) تانکر در (۱۳۲) ذخیره های آب، آب انداخته شدند.

سپین بولدک (خط فرضی دیورند):
کمیته‌ی ثبت، تثبیت و استقبال:
در سپین بولدک (۳۹۴) خانواده که تعداد مجموعی افراد آن (۲۶۴۷) تن می‌شوند، ثبت گردید.
از این جمله (۲۳۲) خانواده که تعداد مجموعی افراد آن (۲۶۶۳) تن می‌شوند بخاطر کمک‌های لازم به (آی او ایم) و (۶۳) خانواده که تعداد مجموعی افراد آن (۳۸۴) تن می‌شوند و سلیپ‌های (یو ان ایچ سی آر) و کارت‌های (وی آر پی) با خود داشتند، به سازمان (یو ان اچ سی آر) معرفی شدند.
در سپین بولدک (۳۷۲) خانواده ثبت و بایومتریک گردیده است.
همچنان در این ساحه (۲) از زندانیان مرد نیز ثبت شده است.

کمیته‌ی ترانسپورت و انتقال:
از قندهار و ولسوالی سپین بولدک (۶۴) خانواده که تعداد مجموعی افراد آن (۵۸۴) تن می‌شوند توسط (۱۳) عراده وسایط نقلیه‌ی مختلف النوع به ولایت‌های قندهار، زابل، هرات و کابل انتقال شدند و به این خانواده‌ها (۸۳ هزار) افغانی برای کرایه داده شدند.

کمیته‌ی تنظیم امور مالی:
امروز کمیته تنظیم امور مالی در سپین بولدک با (۳۹۴) خانواده کمک کردند و برای هر خانواده ۱۰ هزار افغانی نقد داده شد.

کمیته‌ی اطلاعات و آگاهی عامه:
امروز هم بطور معمول به ده‌ها تن مهاجرین آگاهی عامه داده شدند و برای رسانه‌ها زمینه گزارش‌دهی نیز فراهم گردید.
در بخش آگاهی عامه در کمپ لیسه غازی عبدالله خان و کمپ باران برای مهاجرین در باره‌ی صبر و حوصله تبلیغ شد.
کمیته‌ی خدمات و امور صحی:
در سپین بولدک و شوراندام به (۶۲۰۰) مهاجرین بازگشته غذای چاشت و شب توزیع گردیده است.
امروز از سوی شفاخانه‌ی وزارت دفاع ملی، شفاخانه‌ی میرویس نیکه، نهاد صلیب سرخ، مؤسسه هیلت نت و تیم‌های صحی باران که در چارچوب کمیته‌ی خدمات و امور صحی فعالیت می‌نمایند، (۵۵۹) مریضان تداوی شدند، سکرینینگ (۱۲۷۸) تن شده، به (۲۲۳۰) مرد واکسین تطبیق شده است، (۴) نمونه ملاریا و (۵) نمونه کرونا گرفته شده است، به (۱۶۷) تن واکسین کرونا تطبیق شده است، (۲) مریضان رخصت شده است و (۶) مریضان دیگر بستر شده اند.
خدمات شهرداری، برشنا و آب رسانی نیز ارایه شده است.
کثافات کمپ سپین بولدک جمع آوری شده است و همچنان (۸۵۰۰۰) لیتر آب آشامیدنی رسانده شده است.
مسوولان مخابرات و تکنالوژی معلوماتی که در چاچوب کمیته‌ی خدمات فعالیت می‌نمایند از سوی شرکت‌های خصوصی (۹۶۱) عدد سیم‌کارت‌ها به (۸۷۹) تن مهاجرین برگشته توزیع گردیده است.
مواد غذایی، کمپل، خیمه و دیگر مواد به اندازه نیازمندی به آن‌ها آماده شده است.

پکتیکا (خط فرضی دیورند):
کمیته‌ی ثبت، تثبیت و استقبال:
امروز (۱) خانواده در انگور اده ثبت شده است.

کمیته‌ی ترانسپورت و انتقال:
امروز (۱) خانواده از انگور اده الی کمپ و از کمپ الی ولسوالی‌ مربوطه انتقال شده و مبلغ (۱۰۰۰۰ هزار افغانی) از سوی کمیته‌ی تنطیم امور مالی برایشان داده شد.
کمیته‌ی خدمات و امور صحی:
تیم‌های صحی وزارت صحت عامه و وزارت دفاع ملی که در چارچوب کمیته‌ی خدمات و امور صحی فعالیت می‌کنند، در انگور اده و شرنه (۱۰۸) مریضان تداوی کرده اند و به (۱۷) تن دیگر واکسین‌های گوناگون تزریق شده است.
امرو‌ز در انگور اده به (۵۵) تن و در تری به (۴۲) مهاجرین و اعضای کمیته‌ها غذای صبح، چاشت و شب داده شد.
مسوولان مخابرات و تکنالوژی معلوماتی که در چارجوب کمیته‌ی خدمات فعالیت می‌نمایند، (۶) عدد سیمکارت‌ها را به مهاجرین توزیع کرده است.

کمیته‌ی اطاعات و آگاهی عامه:
از سوی این کمیته به مهاجرین بازگشته در مورد امنیت، خدمات بخش‌های دیگر آگاهی عامه داده شد.

نیمــــــروز

کمیته‌ی ثبت، تثبیت و استقبال:
در ۲۴ ساعت گذشته در ولایت نیمروز (۲۷) خانواده که تعداد افراد شان (۱۰۵) تن می‌شوند و (۹۴۲) مجردین آمده اند و از سوی مسوولان ثبت گردید، که از این جمله (۲۶) خانواده که تعداد مجموعی افراد آن (۹۶) تن می‌شوند در جمع مجردین و (۸۲) تن دیگر برای کمک‌های نقدی و غیر نقدی به دفتر (آی او ایم) معرفی گردید.
کمیته‌ی خدمات و امور صحی:
برای مهاجرین تازه بازگشته در باره‌ی صحت و آگاهی عامه معلومات ارایه شدند.
دارالانشأ کمیسیون عالی رسیدگی به مشکلات مهاجرین