گزارش کاری روزانه‌ا‌ی کمیته‌ها کمیسیون عالی رسیدگی به مشکلات مهاجران

  روز: یک‌‌شنبه تاریخ: ۱۲/۵/۱۴۴۵ ھ ق، مطابق ۵/۹/۱۴۰۲ ھ ش   تورخم ( خط فرضی دیورند)   کمیته‌ی ثبت، تثبیت و استقبال: امروز در تورخم (۱۸۲) خانواده که تعداد آن‌ها به (۱۰۲۰) تن می‌رسد، ثبت و بایومتریگ شدند. به همین ترتیب (۶۷) خانواده شناسایی، که از آن جمله ۶۰ خانواده مهاجر و بقیه ۷ […]

 

روز: یک‌‌شنبه

تاریخ: ۱۲/۵/۱۴۴۵ ھ ق، مطابق ۵/۹/۱۴۰۲ ھ ش

 

تورخم ( خط فرضی دیورند)

 

کمیته‌ی ثبت، تثبیت و استقبال:

امروز در تورخم (۱۸۲) خانواده که تعداد آن‌ها به (۱۰۲۰) تن می‌رسد، ثبت و بایومتریگ شدند.

به همین ترتیب (۶۷) خانواده شناسایی، که از آن جمله ۶۰ خانواده مهاجر و بقیه ۷ خانواده‌ای دیگر غیر مهاجر می‌باشند.

 

کمیته انتقال و ترانسپورت؛

امروز ۵۹ خانواده که تعداد افراد آن به (۳۱۵) تن می‌رسد، توسط ۱۷ عراده موتر‌های مختلف‌النوع به ولایت‌های ننگرهار و کابل به گونه‌ای مصؤون انتقال و به‌خانواده‌های فوق مبلغ (۲۹) هزار افغانی برای کرایه توزیع شد.

برای انتقال مصؤون مهاجران از خط فرضی دیورند الی کمپ مربوطه ۱۱ عراده موتر‌های مختلف‌النوع امارتی استخدام شده بود؛ که همه‌ی آن‌ها ۱۱ مرتبه دور زدند.

 

کمیته‌ی خدمات و امور صحی:

برای (۱۰ هزار و ۲ صد ) تن از مهاجران کمپ عمری تورخم از سوی کمیته خدمات، غذا و آب تصفیه‌شده در زمان مناسب توزیع شد.

به تعداد ۷۵۴ عدد سمیکارت (که دارای دقایق و انترنت رایگان می‌باشد) به گونه‌ای رایگان از سوی مسؤولان مخابرات و تکنالوژی معلوماتی کمیته خدمات برای مهاجران برگشت‌کننده توزیع شد، تا در موقع نیاز از آن‌ها استفاده کنند.

کمک‌های مادی بنیاد‌های خیریه‌یی مختلف: (۹۰۰) عدد کمپل، ۵۰۰ بسته آب‌معدنی، ۵۵۰ جفت بوت‌ها و جمپر‌های مردانه و زنانه، ۵۵۰ بسته مواد غذایی، ۲۰۰ تخته فرش برای مهاجران مستحق آن توزیع و مقدار ۱۴۰ هزار لیتر آب پاک هم آماده شد.

تا کنون برای ۹۶هزار و ۸۴۳ تن از مریضان در کمپ عمری تورخم خدمات صحی ارایه شده، که در آن جمله ۱۴ هزار و ۲۳۹ تن مریضان مبتلا به اسهالات،۷۰ بیمار مشکوک به سرخکان، ۱۱۷ بیمار مشکوک به دینگی، ۶ هزار و ۹۹۸ بیمار مبتلا به امراض جلدی، ۷ هزار و ۵۰ بیمار ان روانی و ۸ هزار و ۵۱۳ تن زنان باردار شامل بودند.

به همین ترتیب ۷ هزار و ۶۹۵ تن واکسین شدند، ۱۳ هزار و ۹۰۶ کودک پایین‌تر از پنج‌سال از سوء تغذیه سکرنینګ شدند، که آن جمله ۷۱۸ کودک به سؤ تغدیه‌ی شدید، ۲ هزار ۸۹۸ کودک به سوء تغذیه حاد و ۱۳۹ کودک دیگر مبتلا به ملاریا مبتلا بودن که درمان آنان به گونه‌ای رایگان صورت گرفت.

 

کمیته‌ی کاریابی برای مهاجران:

کمیته کاریابی برای مهاجران امروز در تورخم، ۴ تن که دارای سند بکلوریا، ۲ تن دارای سند فوق بکلوریا، ۳ تن حافظان، ۳۱۰ تن غریبکار و ۷۲ تن افراد حرفه‌یی و مسلکی را ثبت کردند و در کل تعداد آن‌ها به ۳۹۱تن می‌رسد.

برای ۵۲۵ تن از مهاجران در مورد ماین‌های منفجرناشده، نظافت، نگهدار از اطفال و افغانستان؛ آگاهی داده شد و به منظور سلامت روانی آنان برنامه‌ی سرگرمی نیز راه‌اندازی شد.

۳ کودک گم‌شده نیز در کمپ عمری به خانواده‌های‌شان تسلیم داده شد.

 

کمیته‌ی اطلاعات و آگاهی عامه:

در بخش‌های مختلف کمپ عمری و خط فرضی دیورند با مهاجران برگشت‌کننده نشستی برگزار و برای آنان در مورد ثبت، تثبیت و طی‌مراحل کردن‌ آن معلومات ارایه شد.

برای چند تن در مورد خط فرضی دیورند نیز معلومات داده شد.

که با استفاده از نام مهاجران امتیاز به دست نیاورند، اگر کسی دست‌گیر شود، با آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

صد‌ها اعلامیه مهاجرت در هماهنگی با دفتر (ای، او، ام) میان مهاجران توزیع شد.

۱۴ کودک گم‌شده دوباره به خانواده‌های آن‌ها، بیشتر از بیست اسناد ناپدید شده و تذکره‌های تابعیت دوباره به مالکان آن‌ها تسلیم داده شد.

 

کمیته‌ی تنظیم مساجد و آموزش‌ها:

در کمپ عمر ی تورخم، کمیته‌ی تنظیم مساجد و آموزش‌ها در حال آگاهی‌دهی عمومی برای مهاجران است و بیان‌های اصلاحی نیز صورت گرفته است.

در عین حال اعضای این کمیته درکنار سایر باز‌سازی‌ها در مورد ساخت مساجد نیز صحبت کرده اند، تا مهاجران نماز‌های خود را به گونه‌ی محفوظ در مساجد و با حماعت اداء کنند، و بیانیه‌های اصلاحی نیز به طور مظنم ارایه شود.

کمیته مسکونه مؤقت مهاجران:

 

امروز در کمپ عمری طبق نقشه، ۳۲ خیمه برپا شد، تمام ساحات آب‌پاشی و به وسیله ۸ تانکر آب در ۱۳۲ تانکر آب ریخته شد.

 

 

سپین بودلک ( خط فرضی دیورند)

 

کمیت‌ی ثبت، تثبیت و استقبال:

در ساحه سپین‌بولک ۳۶۰ خانواده که تعداد آن‌ها به ۱۳ صد ۵ تن می‌رسید، ثبت شد.

از این میان ۲۱۰خانواده که تعداد آن‌ها به یک هزار و ۵۵ تن می‌رسید، به منظور کمک‌های لازم یه دفتر (ای، او، ام)، ۵۰ خانواده که تعداد آن‌ها به ۲۵۰تن می‌‌رسید و برگه‌ها و کارت‌های ( یو، ان، اچ، سی، آر) و (وی‌، آر، پی) را دارا بودند، به سازمان ( یو، ان، اچ، سی، آر) معرفی شدند.

۲ بیمار قیدیان نیز ثبت و ۲ طفل بی‌سرپرست به ارگان (ام پی او) معرفی شدند.

 

کمیته‌ی ترانسپورت و انتقال:

 

۱۱۴ خانواده که تعداد آن‌ها به ۵۸۴ تن می‌رسید از ولسوالی سپین‌بولدک ولایت کندهار به وسیله ۱۳ عراده موتر‌های مختلف‌النوع به ولایت‌های کندهار، زابل، ارزگان، فراه و کابل فرستاده شدند و برای این خانواده‌ها مبلغ یک صدو ۴۴ هزار افغانی برای کرایه داده شد.

 

کمیته مالی تنظیم امور مالی:

 

امروز از سوی کمیته‌ی تنظیم امور مالی برای ۲۵۱ خانواده در خط فرضی دیورند، ولسوالی سپین‌بولدک کمک نقدی شد و برای هر خانواده مبلغ ۱۰ هزار افغانی توزیع شد.

کمیته اطلاعات و آگاهی عامه:

امروز هم مانند گذشته، برای ده‌ها مهاجر برگشت‌کننده آگاهی عامه و معلومات ارایه شد.

هم‌چنان زمینه گزارشٰ‌ برای رسانه‌ها مساعد شد. در بخش آگاهی عامه هر چاشت و شام در کمپ لیسه غازی عبدالله خان و کمپ قلعه باران در مورد صبر و تحمل بیانیه داده شد.

 

کمیته‌ی خدمات و امور صحی:

 

برای ۶ هزار و ۲ صد تن از مهاجران برگشت‌کننده ازطرف چاشت و شام در ولسوالی سپین‌بولدک و خوراندام غذا توزیع شد.

امروز از سوی وزارت دفاع ملی، شفاخانه میرویس نیکه، سره‌میاشت، موسسه‌ی هیلت نیت و تیم‌های صحی باران تحت چوکات کمیته خدمات و امور صحی، ۵۵۹ بیمار تداوی شدند.

هم‌چنان ۱۲۷۸ تن سکریننګ شدند، ۲هزار و ۲۳۰ تن واکسین شدند، ۴ نمونه ملاریا و ۵ نمونه کرونا اخذ شد، برای ۱۶۷ تن واکسین کرونا تطبیق شد، ۲ بیمار مرخص و ۶ تن دیگر نیز بستری شدند.

در بخش‌های شاروالی، برق، ترافیک، آب‌رسانی و دیگر بخش‌ها نیز خدماتی صورت گرفته است.

کثافات سپین‌بولدک جمع‌آوری و دور انداخته شد، ۸ هزار و ۵ صد لیتر آب پاک نیز آماده شد.

امروز به تعداد ۸۷۹ عدد سیمکارت از سوی مسؤولان مخابرات و تکنالوژی معلوماتی تحت چوکات کمیته خدمات و ۹۶۱ عدد سیمکارت از سوی شرکت‌های خصوصی میان مهاجران توزیع شد.

 

به اندازاه نیاز برای مهاجران خیمه، کمپل، مواد خوراکی و دیگر اشیای مورد نیاز فراهم شد.

 

پکتیکا( خط فرضی دیورند)

 

کمیته ثبت، تثبیت و استقبال:

امروز در خط فرضی دیورند ساحه هده‌ی انگور ولایت پکتیکا یک خانواده ثبت شد.

 

کیمته ترانسپورت و انتقال:

 

امروز ۲ خانواده از هده‌ی انگور به ولسوالی‌های مربوطه‌ی خودشان انتقال شدند و از سوی کمیته مالی نیز برای آنان مبلغ ده ده هزار افغانی نیز داده شد.

 

کمیته خدمات و امور صحی،

تحت چوکات کمیته خدمات و امور صحی، از سوی وزارت دفاع ملی و تیم‌های کمکی وزارت صحت عامه، ۵۲ بیمار در هده‌ی انگور تداوی و برای ۵ تن واکسین‌های مختلف تطبیق شد.

امروز برای ۳۱ تن از مهاجران در هده انگور از سوی کمیته خدمات، غذای صبح، چاشت و شب توزیع شد.

 

امروز به تعداد ۸ عدد سیمکارت از سوی مسؤولان مخابرات و تکنالوژی معلوماتی کمیته خدمات برای مهاجران برگشت‌کننده توزیع شد.

از سوی کمیته خدمات و امور صحی برای مهاجران برگشت‌کننده مکان بود‌وباش و وسایل مورد نیاز فراهم شد.

 

کمیته اطلاعات و آگاهی عامه:

از سوی کمیته اطلاعات و آگاهی عامه برای مهاجران برگشت‌کننده در مورد نظام تعلیمی و آینده عالی فرزندان شان معلومات ارایه شده.

 

زابـــــــــــــــــــل ( خط فرضی دیورند)

کمیته ثبت، تثبیت و استقبال:

امروز در ولایت زابل ۲خانواده که تعداد آن‌ها به ۲۰ تن می‌رسید از شملزو به بخش‌های مختلف ولایت زابل انتقال شدند و از سوی کمیته مالی برای آن‌ها مبلغ ۳ هزار و ۶۰۰ افغانی برای کرایه داده شد.

 

 

نیمــــــروز

کمیته‌ی ثبت، تثبیت و استقبال:

 

در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷ خانواده که تعداد آن‌ها به ۹۷ تن می‌رسد، و یک هزار و ۷۰۶ تن افراد مجرد از طریق راه ابریشم وارد کشور و از سوی مسؤولان ثبت شدند، از این میان ۱۶ خانواده که تعداد‌ آن‌ها به ۶۴ تن می‌رسد و ۱۱۱ تن از مجردان به مظنور کمک‌های نقدی و غیر نقدی به (ای او ام) معرفی شدند.

 

کمیته خدمات و امور صحی:

برای مهاجران برگشت‌کننده در بخش‌های صحی و آگاهی عامه خدماتی ارایه شد.

هــــــــــــرات

 

کمیته ثبت، تثبیت و استقبال:

 

امروز در بندر اسلام قلعه ولایت هرات ۱۴ خانواده که تعداد آن به ۲۹تن می‌رسید ثبت و راجستر شدند و پس از طی‌مراحل ثبت، به دفتر مالی معرفی شدند.

 

کمیته خدمات و امور صحی:

امروز در بندر اسلام قلعه از سوی مسؤولان مخابرات و تکنالوژی معلوماتی کمیته خدمات، ۲۰ عدد سیمکار در میان مهاجران توزیع شد.

 

دارلانشاء کمیسیون عالی رسیدگی به مشکلات مهاجران