پیام تبریکی عالی قدر امیرالمؤمنین شیخ الحدیث مولوی هبه الله آخندزاده – حفظه الله – به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر

بسم الله الرحمن الرحیم إن الحمد لله نحمده ونستعینه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سیئات أعمالنا من یهده الله فلا مضل له ومن یضلل فلا هادی له وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله. قال الله عزوجل فی محکم کتابه: إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُّبِینًا […]

بسم الله الرحمن الرحیم

إن الحمد لله نحمده ونستعینه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سیئات أعمالنا من یهده الله فلا مضل له ومن یضلل فلا هادی له وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله.
قال الله عزوجل فی محکم کتابه: إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُّبِینًا (۱) لِّیَغْفِرَ لَکَ اللَّـهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِکَ وَمَا تَأَخَّرَ وَیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَیَهْدِیَکَ صِرَاطًا مُّسْتَقِیمًا (۲) وَیَنصُرَکَ اللَّـهُ نَصْرًا عَزِیزًا (۳) الفتح .

به مردم مؤمن و مجاهد افغانستان، مجاهدین سنگر و تمام مسلمانان جهان!
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته!
فرا رسیدن عید سعید فطر را برای همه شما، از صمیم قلب تبریک می گویم. الله متعال روزه ها، تراویح و تمام عبادات شما را قبول نماید.
الله متعال شهادت شهدا را قبول فرماید، مجاهدین و ملت مجاهد ما را در بدل خدمات و تکالیف شان اجرهای بی پایان عطا نماید و برای زخمیان شفای عاجل وبه زندانیان نجات و آزادی نصیب گرداند.
برای خانواده ها، اقربا و اولادهای شهدا از خداوند متعال صبر جمیل، اجر جزیل و نایل شدن به آرمان های مقدس شان را استدعا دارم.

هموطنان مؤمن!
می خواهم موقف و اهداف امارت اسلامی را، در مورد حالات و جریانات جاری کشور، برای شما ابراز نمایم.
۱ : جهاد ما به هدف رضای خداوند متعال، آزادی کامل کشور و حاکمیت نظام خالص اسلامی در کشور انجام یافته است. قربانی های مردم و مجاهدین، و تحمل زحمات، تکالیف و مشکلات آن ها در راستای جهاد، از کسی پنهان نیست. پس به خاطر تحقق اهداف مذکور و جلوگیری از فتنه ها و خطرات، از همه هموطنان به خصوص از تمام مسئولین و سنگرداران امارت اسلامی می خواهم که به اهداف اصلی شان جداً متوجه بوده، صف و قوت شان را قوی تر، یکپارچگی و اطاعت شان را محکم تر و ساختار اداری شان را منظم تر بسازند.
۲ : چون امارت اسلامی خانه مشترک همه هوطنان ما است و به خاطر تحقق آرمان ها و قربانی های چهل ساله مشغول مبارزه می باشد، باید تمام علمای کرام، روحانیون، استادان، متنفذین قومی، نویسندگان، شاعران، ادیبان و همه شخصیت های با رسوخ، برای حاکمیت نظام خالص اسلامی در کشور، صلح، بازسازی، یکپارچگی و افغانستان مستقل، همکاری بیشتر نمایند، تمام توان خود را به خرج دهند، ماحول، شاگردان و متعلقین شان را از حقائق آگاه و از تاریخ پر افتخار شان باخبر بسازند، با بدبینی ها، تعصبات، اختلافات، فساد اخلاقی و هر آن چیزی مبارزه نمایند که به دین مقدس، وحدت کشور و استقلال ما زیان می رساند. این شخصیت های با درک، باید برای تشخص اسلامی افغانستان، جهاد، مبارزه برای حق و بیداری نسل آینده، بیشتر دست به کار شوند. تا روحیه قربانی ها به خاطر حفظ ارزش های اسلامی و ملی در کشور، قوی تر و محکمتر گردد.
۳ : روابط سیاسی امارت اسلامی با کشورهای جهان و منطقه نسبت به گذشته بسیار گسترش یافته است. موقف و پالیسی امارت اسلامی برای آن ها واضح گردیده و بر اساس آن، فضای باور و اعتماد به میان آمده است. ما از روی پالیسی خود می خواهیم با کشورهای اسلامی روابط برادرانه، با همسایه های خود حسن همجواری و با تمام کشورهای جهان و منطقه روابط سودمند را محکم تر بسازیم، تا در بخش رفاه اقتصادی، امنیت و زندگی مشترک منطقوی و جهانی، مسئولیت های لازم انجام شده باشد. از کشورهای دیگر نیز امیدوار برداشتن چنین گام ها هستیم.
۴ : جهت ها و اشخاصی که پس از پایان اشغال، در مورد نظام آینده نگرانی دارند، امارت اسلامی یکبار دیگر به همه اطمینان می دهد که پالیسی انحصار طلبانه ندارد، حقوق هر کسی اعم از مرد و زن تامین خواهد شد، کسی احساس محرومیت و محکومیت نخواهد کرد و به تمام آن بخش ها رسیدگی می شود که برای رفاه، نیرومندی و آبادی جامعه نیاز است، همه این کارها در پرتو شریعت مقدس به پیش برده خواهد شد. ان شاء الله تعالی
۵ : بعضی حلقات که بنا بر پلان های داده شده از سوی حلقات استخباراتی بیرونی، به خاطر رسیدن به اهداف شوم و قدرت می خواهند با استفاده از زبان، قوم، مذهب و عناوین دیگر، اختلافات و تعصبات را بر انگیخته، یکپارچگی کشور را با تهدید و خطر مواجه بسازند، باید بدانند که ملت افغانستان و امارت اسلامی اجازه این گونه اعمال را نمی دهد و چنانکه در گذشته، کشور را از همچو خطرات نجات داده بود، باز هم توانایی ان را دارد که از همچو حالت جلوگیری کند ان شاء الله، پس بهتر خواهد بود که عاملان چنین کارها، سر به گریبان فرو برده دیگر با اعمال و افکار نادرست، این ملت را با مشکلات مواجه نه سازند.
۶ : امضای توافقنامه تاریخی با ایالات متحده امریکا و پایان اشغال در نتیجه آن، پیروزی بزرگ امارت اسلامی و ملت مجاهد افغانستان به شمار می رود و اگر به گونه صادقانه عملی شود، به نفع تمام جهت ها است. امارت اسلامی به توافقنامهء امضا شده با امریکا متعهد است و از جهت مقابل هم می خواهد بر تعهدات خود محکم بماند و نگذارد که این فرصت حیاتی ضایع گردد. عملی شدن این توافقنامه، می تواند برای کشور ما و امریکا وسیله پایان جنگ، و سبب آمدن صلح و تطبیق نظام اسلامی در کشور ما باشد.
به مقامات امریکایی می گویم، برای کسی باید اجازه ندهید که توافقنامه انجام یافته میان ما و شما را، که به سطح جهانی پذیرفته شده است، با موانع، تاخیر و بالاخره به ناکامی و شکست مواجه سازد. در این توافقنامه همه چیز به گونه واضح تحریر گریده، چهارچوب خوبی را به نفع هردو ملت و حل مشکلات به میان می اورد، که باید به گونه کامل عملی شود. بیایید در راستای تعمیل این توافقنامه به پیش برویم، تا راه برای خروج نیروهای شما و صلح و آرامی در افغانستان و منطقه هموار گردد.
۷ : زندانیان در محابس اداره کابل در شرایط سخت و با مشکلات زندگی می کنند. نهادهای بشری، مؤسسات خیریه و شخصیت های گوناگون باید درین مورد احساس مسئولیت نمایند و هر چه زودتر برای مصئونیت و رهایی زندانیان گامهای لازم برداشته شود.
۸ : افراد ایستاده در صف مخالف، اگر از مخالفت دست بردارند، از طرف ما برای آن ها عفو عمومی است. از همه آن ها می خواهیم از این عفو، استفاده سالم نمایند، از مخالفت دست بکشند و در برابر صلح سرتاسری و حاکمیت نظام اسلامی در کشور، که آرمان ملیون ها شهید، زخمی، معیوب، یتیم، بیوه و افغان های رنج دیده است، موانع ایجاد نکنند.
۹ : امارت اسلامی در مورد تلفات ملکی در کشور نگرانی جدی دارد. به همین اساس، کمیسیون جداگانه ای را برای حفظ زندگی مردم ملکی و زیان نه رسانیدن به آن ها، توظیف نموده است، تا در اثنای جنگ از سوی مجاهدین به مردم ملکی ضرر نه رسد. اگر خدای نخواسته همچو کدام حادثه ای رخ می دهد، به گونه جدی تعقیب و برسی می شود و افراد مقصر مجازات خواهد شد.
اما از طرف جهت مقابل، مردم و خانه های ملکی به گونه مکرر مورد بمباردمان و حملات قرار می گیرند، که این عمل دردناک است. درین مورد دربخش بشری از جهت های داخلی و خارجی خواهانیم که برای جلوگیری از تلفات مردم ملکی، گامهای مؤثری بردارند.
۱۰ : بیماری کرونا وبای جهانی است. این گونه ابتلاها، از سوی الله متعال زمانی بر انسان ها نازل می شود، که سرپیچی از دین پروردگار، فطرت و معیارهای انسانی به اوج خود برسد. ما باید از خداوند متعال مغفرت بخواهیم، بر اعمال خود بازنگری کنیم، احکام پروردگار را ترک نه نماییم و زندگی خود را مطابق با رهنمودهای اسلامی عیار سازیم، تا از عذاب و آزمون مهلک نجات یابیم.
برای کنترول بیماری مذکور، به کمیسیون صحت امارت اسلامی هدایت داده شده است که تا حد توان سعی نماید، تا سهولت های طبی را برای مردم فراهم کند و هر چه در توان دارد، ازان دریغ نه ورزد. توصیه ما برای هموطنان خود اینست که به خاطر نگهداری ازین بیماری، تدابیر شرعی و صحی را در نظر بگیرند، تا خدا نخواسته متضرر نشوند.
به سازمان ها و مؤسسات صحی جهانی صدا می کنیم که با هموطنان ما برای جلوگیری از این بیماری، کمک بیشتر نمایند و وسایل لازم را در اختیار شان بگذارند. امارت اسلامی در بخش انتقال و توزیع شفاف مواد کمکی، آماده هر نوع همکاری با مؤسسات است.
۱۱ : به تمام مجاهدین امارت اسلامی هدایت می دهم که در این شرایط حساس، با مردم خود ترحم، شفقت و مهربانی داشته باشند. سبب آزار و اذیت هیچکسی نگردند، مرتکب ظلم و تکبر نشوند، از قدرت و امکانات شان برای آزار و اذیت مردم استفاده نکنند، از هر گونه امتیاز خواهی، جاه طلبی و تفوق جداً خودداری نمایند و هر افغان را برادر خود دانسته و از وی قدردانی کنند.
در پایان، تذکر می دهم که درین شب و روزهای مبارک عید، هموطنان ما به سبب ویروس کرونا با مشکلات شدید رو برو هستند، امکانات کار و مزدکاری برای مردم بی چاره و فقیر میسر نیست، برادران تجار ما و آنانی که امکانات مالی در اختیار دارند، باید بر مساکین شفقت کنند و بر خانواده های شهدا، ایتام، بیوه زنان و عزیزان شهدا توجه خاص داشته باشند و از همکاری و همدردی شان با مردم بی بضاعت دریغ نه نمایند. والسلام

زعیم امارت اسلامی امیرالمؤمنین شیخ الحدیث مولوی هبه الله آخندزاده
۲۷/۹/۱۴۴۱هـ ق
۳۱/۲/۱۳۹۹هـ ش ــ ۲۰۲۰/۵/۲۰م