موقف امارت اسلامی در مورد تبادلۀ اسیران

امارت اسلامی افغانستان برای آزادی مجاهدین اسیر خود از هر راه ممکن استفاده می کند که یکی از آن راه ها تبادلۀ اسیران است . امارت اسلامی در تشکیلات خود کمیسیونی برای تنظیم و آزادی اسراء دارد که علاوه از اسرای مجاهدین،  در مورد اسیران دشمن نیز فعالیت می کند .با نظر به اهمیت تبادلۀ […]

امارت اسلامی افغانستان برای آزادی مجاهدین اسیر خود از هر راه ممکن استفاده می کند که یکی از آن راه ها تبادلۀ اسیران است .

امارت اسلامی در تشکیلات خود کمیسیونی برای تنظیم و آزادی اسراء دارد که علاوه از اسرای مجاهدین،  در مورد اسیران دشمن نیز فعالیت می کند .با نظر به اهمیت تبادلۀ اسراء ، امارت اسلامی علاوه بر تنظیم لائحه کمیسیون نامبرده ، برای تبادلۀ اسراء، اصول و اساس نامۀ خاصی نیز مرتب نموده است که از روی آن ، تبادله میان هردو طرف بطور یقینی و مطمئن می تواند انجام بگیرد .

اینکه دشمن چند روز پیش در مورد امکان تبادله اسیران خود در ولایت فاریاب با والی سابق امارت اسلامی  برای ولایت فاریاب جناب قاری صلاح الدین ( فک الله اسره ) سخنانی را اظهار داشته است ، این اظهارات از حقیقت بسیار بدور و تبلیغات خالی است .

حقیقت این است که دشمن تا کنون بر تبادلۀ اسیران هیچ باوری ندارد و نه هم تا کنون در این مورد تلاشی کرده است ، بطور مثال چند تن از افراد دشمن که در تاریخ ۳ قوس سال ۱۳۹۴ هـق در واقعه سقوط هلی کاپتر به دست مجاهدین به اسارت در آمدند، مجاهدین به توسط متنفذین و سفید ریشان منطقه آمادگی خویش را برای تبادله آنان اظهار نمودند اما طرف مقابل در این مورد به این خاطر آمادگی نشان نمی دهد که اختیاری ندارد و یا هم زندگی و آزادی افراد مربوط به این اداره برای شان اهمیت ندارد .

همچنین مسئولین امارت اسلامی با تعدادی از اداره های بی طرف جهانی در مورد تبادله اسیران سخنان توضیحاتی و مقدماتی را انجام داده اند و در چوکات اصول ، آمادگی خویش را برای تبادله ابراز داشته اند .

اینک اکنون از طریق این اعلامیه ، بار دیگر می خواهیم نشان دهیم که امارت اسلامی در چوکات و چارچوب اصول خود ، بر تبادلۀ اسیران باور مند است و برای آغاز این جریان آمادگی کامل خویش  را اظهار می دارد . والسلام .

قاری محمد یوسف احمدی سخنگوی امارت اسلامی افغانستان

۱۴۳۷/۶/۱۴هـ ق

 ۱۳۹۵/۱/۴هـ ش ــ ۲۰۱۶/۳/۲۳م