اعلامیه کمیسیون تعلیم وتربیه وتحصیلات عالی امارت اسلامی افغانستان

بسم الله الرحمن الرحیم قال الله تعالی : اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ (۱) خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ (۲) اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ (۳) الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (۴) عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ (۵) سورهالعلق و قال رسول الله صلى الله علیه وسلم: ( مَنْ یُرِدِ اللَّهُ بِهِ خَیْرًا یُفَقِّهْهُ فِی الدِّینِ ) .متفق علیه. از ارشاد […]

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی : اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ (۱) خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ (۲) اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ (۳) الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (۴) عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ (۵) سورهالعلق

و قال رسول الله صلى الله علیه وسلم: ( مَنْ یُرِدِ اللَّهُ بِهِ خَیْرًا یُفَقِّهْهُ فِی الدِّینِ ) .متفق علیه.

از ارشاد فوق الهی و هدایت نبوی به وضاحت آشکار میگردد که تعلیم ، پرورش، تربیه و آموزش دین آن نیازمندی بنیادی انسان است که در زمان خلقت وپیدایش وی باهم به وجود می آید.

زندگی انسان دو پهلو دارد ، دنیوی و اخروی ، که بخاطرتنظیم وتنسیق هردو پهلو نیاز به دانش وعلم است، تا انسان بتواند در زندگی دنیوی خویش بخاطر مرفوع ساختن نیازمندی وبه دست آوردن ضرورت های بنیادی بادرنظرداشت زمان ، محل و شرائط سهولیات را فراهم نماید و در زندگی اخروی که آخرین منزل انسان و زندگی جاویدان است ، خود را به آن اهداف برساند که سعادت، خوشبختی و کامگاری نهایی وی در آن نهفته است، پس آن به تعلیم ، فراگرفتند و آموختن نیاز دارد ، از همین جا است که دین مقدس اسلام بخاطرکامیابی هردو پهلوی زندگی انسان وبخاطر مساعد ساختند زندگی آرام به فراگری ، تعلیم و آموزش تاکید می کند مثلیکه می فرماید: (فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ )

امارت اسلامی افغانستان بخاطر به دست آوردن همین هدف، در ضمن پالیسی های همه جانبه اسلامی خویش بخاطر پیشبرد پالیسی تعلیمی کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی را به کار گماشته است ، تا پالیسی تعلیمی و تحصیلی امارت اسلامی را در پرتو رهنمودهای درخشنده دین مقدس اسلام تعقیب ، تطبیق وبه پیش ببرد.

و بخاطر مشخص نمودن استقامت های کاری و تعیین حدود صلاحیت های این کمیسیون، با درنظرداشت شرائط و حالت کنونی کشور ، یک لائحه (طرزالعمل) را که با (۱۰۱) ماده مشتمل است ترتیب نموده، تا در هدایات مواد همین لائحه وظائف خویش را انجام دهد.

پس کمیسیون تعلیم وتربیه وتحصیلات عالی به تمام ملت مجاهد و همه هموطنان خود اعلان می نماید که :

۱ــ کمیسیون تعلیم وتربیه وتحصیلات عالی امارت اسلامی طوریکه درعمل ثابت نموده، برخلاف تبلیغات دشمنان اسلام، به تعلیم، آموزش وتربیه کاملا متعهد می باشد و از هر چیز به آن اهمیت زیاد میدهد.

۲ــ این کمیسیون به همه ادارات تعلیمی، برابر است دینی باشد مثلا مدارس دینی، دارالحفاظ ها، مدارس دیهاتی ، دارالایتام ها ، آن تاحد تخصص ، و یا عصری باشد مثلا مکاتب ابتدائیه ، متوسطه ، لیسه ها وپوهنتونها، و ادارات آموزش های مسلکی وتحصیلات عالی ، در داخل و خارج کشور در چهارچوب امکانات خود رشد میدهد.

۳ــ کمیسیون تعلیم وتربیه وتحصیلات عالی، همانگونه که از عنوانش هویدا میگردد، مسئولیت نظارت، کنترول و مراقبت مؤسسات تحصیلات عالی را برعهده دارد، درهمه مراکز که مؤسسات مذکور در آن وجود دارد، در آنجا مسئولین تعیین شده این کمیسیون مؤظف هستند، که استادان ، محصلین و سائر منسوبین این مؤسسات میتوانند به آنها در تماس شوند و به شماره ها و آدرس های ذیل ارتباط گیرند.

۴ ــ به منظور ارتقای بیشتر ادارات مذکور اگر کسی از هموطنان عزیز بخواهد کدام اداره شخصی را فعال نماید، کمیسیون تعلیم وتربیه وتحصیلات عالی از چنین اقدام قدردانی نموده وبه آنها همکاری لازم می نماید.

۵ ــ به منظور ارتقا کیفیت و مطابق نمودن با معیارهای مسلکی همه ادارات تعلیمی، کمیسیون تعلیم وتربیه وتحصیلات عالی مشوره ها ، نظریات و پیشنهادات ارزنده و مفید علماء دینی، استادان ومتخصصین علوم مسلکی را به پیشانی کشاده می پذیرد و از آن قدردانی میکند.

۶ــ کمیسیون تعلیم وتربیه وتحصیلات عالی از همه هموطنان خود میخواهد تا به مبناء مسئولیت دینی و میهنی خویش فرزندان ملت خود را در هرجا که هستند به ادارات تعلیمی تشویق و سوق کنند، به خصوص درمناطق روستایی زمینه آموزش وتعلیم را برای آنها فراهم نمایند.

۷ــ کمیسیون تعلیم وتربیه وتحصیلات عالی در هر ولایت مسئول تعلیمی ولایتی و در هر ولسوالی مسئول تعلیمی ولسوالی (مدیر) دارد، که همه پلانها و پروگرام های تعلیمی کمیسیون از طریق آنها عملی میگردد، هموطنان عزیز میتوانند در امور تعلیمی به آنها روابط خود را برقرارنمایند.

ذیلاً آدرس ایمیل وشماره های تماس با کمیسیون تعلیم وتربیه وتحصیلات عالی به شما تقدیم میگردد.

 

تیلفون : ( ۰۷۰۷۳۶۴۳۱۱)   و ( ۰۷۰۴۰۹۱۷۴۳)

 

آدرس ایمیل: [email protected]

 

شماره مخابره: