اظهارات سخنگوی امارت اسلامی در مورد تکمیل مرحله اول/۱۳۵ روز پس از امضای توافقنامه

اینکه مرحله اول یعنی ۱۳۵ روز توافقنامه دوحه میان امارت اسلامی و امریکا تکمیل شده، ما نکات ذیل را درین مورد ابلاغ می داریم : – طبق حکم توافقنامه، کاهش نیروها و تخلیه پنج پایگاه ها از سوی ایالات متحده امریکا و متحدین خارجی آن، یک گام خوب و مثبت است. – در مدت یاد […]

اینکه مرحله اول یعنی ۱۳۵ روز توافقنامه دوحه میان امارت اسلامی و امریکا تکمیل شده، ما نکات ذیل را درین مورد ابلاغ می داریم :
– طبق حکم توافقنامه، کاهش نیروها و تخلیه پنج پایگاه ها از سوی ایالات متحده امریکا و متحدین خارجی آن، یک گام خوب و مثبت است.
– در مدت یاد شده، تاخیر در تکمیل شرط اول توافقنامه یعنی پروسه رهایی زندانیان، جای تاسف است، و سبب تاخیر در مذاکرات بین الافغانی و صلح سرتاسری شده است. تا اکنون باید بر علاوه از زندانیان لیست پنج هزار نفری، زندانیان باقی مانده نیز رها می شدند.
– لاینحل ماندن موضوع لیست سیاه بزرگان امارت اسلامی نیز جای نگرانی است، که باید درین مورد جدا غور صورت بگیرد و گام های عملی برداشته شود.
پس از امضای توافقنامه، هیچ حمله‌ای از سوی مجاهدین امارت اسلامی بر نیروهای خارجی ثبت نشده است، که این بیان گر متعهد بودن امارت اسلامی به مندرجات توافقنامه است.
– با اینکه در توافقنامه به صراحت نوشته شده است که بیرون از ساحه جنگ، هرگونه حرکات نظامی متوقف می باشد، اما متاسفانه، از سوی نیروهای امریکای و همکاران شان در ۱۳۵ روز گذشته، وقت به وقت مناطق غیر جنگی بمبارد شده است، از قوای عملیاتی اداره کابل در اثنای تعرض حمایت شده و طیارات نیروهای اداره کابل از سوی پیلوتان امریکایی به کار برده شده و بر مردم ملکی، مجاهدین و تاسیسات عامه بمباردمان صورت گرفته است.
– امریکایی ها و همکاران شان تنها در ده روز گذشته در لوگر، بادغیس، میدان وردک، غزنی، زابل، ارزگان، هلمند و قندهار دست به حملات زیادی درون و بمباردها زده و نیز دو بار چاپه زده اند، که سرپیچی علنی از توافقنامه و بر انگیختن مجاهدین به حملات بزرگ شده می تواند. امارت اسلامی این همه حملات را تقبیح نموده، هر چه زود تر خواهان توقف آن است.
حمله دیروزی در ولایت سمنگان و همچنان شدت یافتن جنگ در بعضی ساحات دیگر، واکنش به عملیات های آغاز شده از سوی اداره کابل و حمله خونین و وحشیانه بر مردم ملکی در سنگین، هلمند بوده است، لهذا این را عمل نه، بلکه عکس العمل گفته می توانیم.
– امارت اسلامی یکبار دیگر بر امریکا و جهت های مربوطه صدا می کند که تکمیل و تعمیل زودتر توافقنامه دوحه در فایده تمام جهت هاست‌. باید ازین فرصت به میان آمده استفاده سالم شود، پروسه با موانع و تاخیر دچار نشود و گذاشته نشود که وضعیت بیشتر به سوی بی باوری، خطرات و مشکلات برود.
جهت امریکایی باید یک حلقه خاص کوچک را فرصت ندهد که آب را گِل آلود کرده ماهی بگیرد. اینجا باید به مصالح، نظرات و خواسته های تمام ملت احترام شود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی
۲۳/۱۱/۱۴۴۱ ه ق
۲۴/۴/۱۳۹۹ ه ش – ۱۴/۷/۲۰۲۰م