اطلاعیه کمیسیون صحت امارت اسلامی در مورد کارشکنی‌های بعضی مؤسسات قراردادی صحی

در کشور ما، مردم با مشکلات زیادی مواجه هستند، اما مشکل صحی از مشکلاتی است که هموطنان ما را به گونه مداوم رنج می‌دهد و به مساعی خاص، توجه و هماهنگی زیادی کارمندان این بخش نیاز دارد. با تاسف باید بگوئیم که با این‌قدر مشکلات فراوان، برخی از آن مؤسسات قراردادی که تمام ارگان‌های مربوط […]

در کشور ما، مردم با مشکلات زیادی مواجه هستند، اما مشکل صحی از مشکلاتی است که هموطنان ما را به گونه مداوم رنج می‌دهد و به مساعی خاص، توجه و هماهنگی زیادی کارمندان این بخش نیاز دارد. با تاسف باید بگوئیم که با این‌قدر مشکلات فراوان، برخی از آن مؤسسات قراردادی که تمام ارگان‌های مربوط به صحت را بی‌ غم ساخته و از روی پروپوزل‌‌های تعیین شده با به دست آوردن بودجه کافی، تمام مسئولیت کارها را به‌دوش گرفته‌اند، اما باز هم آنچنانی که لازم و ضرورت است به کارها شانه نمی‌دهند و در مورد مسئولیت‌های شان سهل‌انگاری می‌کنند، اگر گاهی برای مجلس خواسته می‌شوند، به هدف فرار از مسئولیت بهانه‌های مختلفی می‌تراشند و این فرار از مسئولیت سبب می‌گردد که زمینه برای اختلاس مالی و فساد اداری همواره گردد، که این به تنهایی آن‌قدر مصیبت بزرگ است که تمام ارزش‌های جامعه را از بین می‌برد. بنابراین کمیسیون صحت دیگر این مشکل را نادیده گرفته نمی‌تواند و به هیچکسی اجازه نمی‌دهد که راه را برای اختلاس یا فساد اداری هموار کند. به همین اساس، به تمام آن مؤسسات خبر می‌دهد که به کمبودهای ذیل توجه نمایند و پس از تکمیل آن، به فعالیت‌های خود دوام بدهند:

  • اول: طبق قرارداد و پروپوزل، تمام پرسونل صحی و خدماتی را به گونه کامل استخدام کنند.
  • دوم: به تمام کلینک‌های مربوطه، آن ادویه و امکانات و لوازم طبی را بر وقت برسانند، که رساندن آن را به اساس پروپوزل و قرارداد به دوش گرفته و بودجه آن را به‌دست آورده‌اند.
  • سوم: کیفیت و کمیت ادویه چنانکه در پروپوزل به‌دوش گرفته شده عملی نشده است. لازم است که مسئولیت خود را بپذیرند و کیفیت و کمیت ادویه را مطابق معیار آماده بسازند، زیرا کاربرد ادویه بی‌کفایت بیماران را با تهدید مواجه ساخته و بیماری را مزمن می‌سازد.
  • چهارم: در صورت ریفر شدن بیماران، به تعهدات شان وفا نکرده‌اند. باید سیستم ریفر را فعال کنند و بیماران محتاج را به کلینیک‌های ریفر کنند که علاج شان دران ممکن باشد.
  • پنجم: معاشات داکتران، نرس‌ها و خدمه‌ی استخدام شده در کلینک‌ها و مراکز طبی رسانده نشده، که این کار باعث شده تا افراد متذکره کارهای شان را به درستی انجام ندهند و کلینک‌ها با فلج مواجه شوند.
  • ششم: در بخش ترمیم ساختمان کلینک‌ها و مراکز صحی، مسئولیتِ را که در قرارداد به‌دوش شان سپرده شده به گونه درست ادا نکرده اند، ترمیم ساختمان‌ها از مدت‌ها باقی مانده و اگر مراقبت جدی و ترمیم نشود اکثر کلینک‌ها با تخریب کامل مواجه اند، که باز ضرورت به تعمیر مجدد خواهد داشت.
  • هفتم: در مجموع، پول معین در اهداف تعیین شده خرج نشده‌است، در حالی‌که در راس قرارداد تعهد کرده‌اند و به اساس همان تعهد به آن ها اجازه داده شده‌که در ساحات زیر کنترول امارت اسلامی فعالیت کنند‌.
  • هشتم: برای تکمیل کمبودهای فوق الذکر با برخی مؤسسات قراردادی مکررا نشست ها هم صورت گرفته، اما با وعده‌های مکرر باز هم مکلفیت خود را انجام نداده‌اند.

بناء کمیسیون صحت امارت اسلامی انتظار دارد که تمام مؤسسات قراردادی تا نصف اپریل ۲۰۲۱ میلادی مسئولیت‌های شان را انجام دهند. اگر تا تاریخ تعین شده، مسئولیت‌های شان را بدانند، روش شان را تغییر دهند، بر تعهدات خود وفا و عمل کنند و مشکلات مردم در بخش صحت را درک کنند، می‌توانند به فعالیت‌های خود دوام بدهند و ما هم در هر بخش با آن ها همکاری می‌ نمائیم، و اگر تا مدت تعیین شده روش خود را تغییر ندهند و هنوز به تخلف و سهل‌انگاری دوام بدهند، کمیسیون صحت امارت اسلامی پس از بررسی کامل و ارزیابی همه جانبه، در برابر اینگونه مؤسسات تصمیم می‌گیرد، اگر خدا نخواسته مؤسساتی که به معیار برابر نباشند امکان دارد که سبب به تعویق افتادن فعالیت‌های شان گردد و به ارگان‌های عدلی امارت اسلامی معرفی شوند. والسلام

کمیسیون صحت امارت اسلامی افغانستان
۶/۸/۱۴۴۲هـ ق
۳۰/۱۲/۱۳۹۹هـ ش-ـ ۲۰۲۱/۳/۲۰م