اطلاعیه و مژده کمیسیون دارالافتاء مرکزی، مجالس فقهی و تخصصات امارت اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم شاخه‌ی اداره‌ی تخصصات علامه ابن العابدین الشامی رحمه‌الله تحت اشراف کمیسیون دارالافتاء مرکزی، مجالس فقهی و تخصصات امارت اسلامی افغانستان در ولسوالی سنگین ولایت هلمند آغاز می‌گردد و از سال پیش‌روی تعلیمی درس‌های افتاء و قضاء به شیوه‌ی مسلکی دران خوانده می‌شود. نصاب جامع دوساله برای آن ترتیب داده شده، که […]

بسم الله الرحمن الرحیم

شاخه‌ی اداره‌ی تخصصات علامه ابن العابدین الشامی رحمه‌الله تحت اشراف کمیسیون دارالافتاء مرکزی، مجالس فقهی و تخصصات امارت اسلامی افغانستان در ولسوالی سنگین ولایت هلمند آغاز می‌گردد و از سال پیش‌روی تعلیمی درس‌های افتاء و قضاء به شیوه‌ی مسلکی دران خوانده می‌شود. نصاب جامع دوساله برای آن ترتیب داده شده، که از سوی استادان ماهر و ورزیده‌ی این فن و علمای برجسته و با تجربه تدریس می گردد. جای، اعاشه، اباته و ضروریات دیگر از طرف اداره فراهم می‌شود.

داخله: ان‌شاء‌الله از تاریخ ۱۴ شوال المکرم ۱۴۴۲ ه‌ق مصادف با ۵ جوزا ۱۴۰۰ ه‌ش و ۲۶ می ۲۰۲۱ میلادی شروع می‌شود.

افتتاح: درس‌ها از روز دوشنبه ۲۶ شوال المکرم مصادف با ۱۷ جوزا و ۷ جون آغاز می‌شود. ان‌شاء‌الله

فضلای که اراده‌ی داخله دارند با شماره‌های ذیل تماس بگیرند:
۰۰۹۳۷۴۷۹۸۶۹۹۱ – ۰۰۹۳۷۹۵۳۰۱۵۳۸

شرایط داخله:

  • ۱ : تنها کسانی در این تخصص داخله گرفته می‌توانند که از یک مدرسه معلوم دینی به درجه امتیازی سند فراغت بدست آورده باشد و در پهلوی آن، در علم فقه و علم اصول فقه قابلیت خوبی داشته باشد. همچنان صلاحیت نویسندگی خوب و انشا داشته باشد.
  • ۲ : برای کسیکه در تخصص داخله می‌گیرد لازم است از مدرسه‌ی که فارغ شده، تصدیق نامه‌ی کیفیت تعلیمی و اخلاقی خود را از مهتمم یا ناظم آن مدرسه با خود بیاورد.
  • ۳ : تنها برای کسی که آماده‌گی قوی برای سپری نمودن مدت تخصص (یعنی عزم پایان رساندن تخصص را) داشته باشد داخله داده می‌شود و یک عالم بزرگ دینی تضمین بکند که آنکس مدت تخصص را تکمیل می‌کند.
  • ۴ : برای داخله، از کتاب‌های ذیل امتحان تقریری گرفته می‌شود :
    صحیح البخاری، بیضاوی یا جلالین، هدایه کامل، نورالانوار یا حسامی، شرح العقائد، مختصر المعانی، مقامات حریری، سلم العلوم و میبذی. نیز امتحان استعداد املا و انشا نیز گرفته می شود.
  • ۵ : کسانی که به شرائط فوق الذکر آماده باشند و در امتحان داخله اشتراک بکنند و داخله داده شوند، با آن ها بر علاوه از اعاشه و اباته یک اندازه پول نقدی نیز کمک می گردد.
  • ۶ : تقسیم اوقات مشاعل شاگردان تخصص مثل دیگر طلبا نمی باشد، بلکه بجز اوقات استراحت، نماز و طعام، دیگر تمام وقت خود را در درس تخصص، مطالعه و تمرین افتاء صرف می کنند.
  • ۷ : شاگردان تخصص مکلف هستند که در پایان هر سه ماه کتاب های شامل درس و مطالعه تخصص را امتحان می دهند.
  • ۸ : برای شاگردان تخصص در سال اخیر، از سوی کمیسیون دارالافتاء مرکزی، مجالس فقهی و تخصصات امارت اسلامی موضوعات و عناوین انتخاب می گردد و هر شاگرد در موضوع و عنوان جداگانه مقاله می نویسد.
  • ۹ : در پایان، برای شاگردان کامیاب اسناد (شهادت‌نامه‌ی) معتبر و معیاری تخصص در افتاء و قضاء داده می شود.