سلسلهء غزوات (۸)

سریه سعد وقاص رضی الله عنه ۱ ـ نیروهاى دو طرف الف ـ مسلمانان : یک گزمه(گشتى) جنگی متشکل از بیست مرد از مهاجران ، به فرماندهى سعد وقاص رضی الله عنه . ب ـ مشرکان : کاروان تجارى قریش با حمایت شمارى از افراد غیر مشهور. ۲ ـ هدف رسیدن به محل (خرّار) براى تهدید راه تجارى قریش میان مکه […]

سریه سعد وقاص رضی الله عنه
۱ 
ـ نیروهاى دو طرف
الف ـ مسلمانان : یک گزمه(گشتى) جنگی متشکل از بیست مرد از مهاجران ، به فرماندهى سعد وقاص رضی الله عنه .
ب ـ مشرکان : کاروان تجارى قریش با حمایت شمارى از افراد غیر مشهور.
۲ ـ هدف
رسیدن به محل (خرّار) براى تهدید راه تجارى قریش میان مکه و شام .
۳ ـ نتایج
سـعـد وقـاص رضی الله عنه  مـوفـق بـه رسـیـدن به کاروان نشد و آن را از دست داد. زیرا جاسوسان قریش از بـیـرون آمـدن مـسـلمـانـان بـسوى خودشان آگاه گشته پیش از غافلگیر شدن به سرعت از آنجا گذشتند.
غزوه وَدّان  (غزوه اَبْواء)
۱ 
ـ نیروهاى طرفین
الف ـ مـسـلمـانـان : یک گزمه(گشتى) جنگی مـتـشـکـل از دویـسـت سـوار و پـیـاده بـه فـرمـانـدهـى رسول الله صلی الله علیه وسلم ) .
ب ـ مشرکان : نیرویى از قریش و بنى ضَمْره .
۲ ـ هدف 
رسـیـدن بـه (ودّان ) بـراى تـهـدیـد راه تـجـارى قـریـش مـیان مکه و شام ، و هم پیمان شدن با قبایل مسلط بر این راه .
۳ ـ نتایج
نـیـروهـاى اسـلامـى به وَدّان رسیدند، اما با قریش برخورد نکردند، بلکه با بنى ضَمْره به فرماندهى فَخْشِىّ بن عَمرو ضَمْرِى (رئیس بنى ضَمْره ) دیدار کردند. در این دیدار با بستن یک پـیـمـان کـتـبـى متعهد شدند که از حمله به یکدیگر خوددارى ورزند؛ و بنى ضَمره پذیرفت که نیرویى را علیه پیامبر صلی الله علیه وسلم بسیج نکند و با دشمنانش همدست نشود.
غزوه بُواط
۱ 
ـ نیروهاى طرفین
الف ـ مسلمانان : یک گزمه(گشتى) جنگی متشکل از دویست سوار و پیاده به فرماندهى پیامبر خدا(صلی الله علیه وسلم) .
ب ـ مـشـرکـان : کـاروان تـجـارى قریش با پشتیبانى صد سوار و پیاده به فرماندهى اُمَیّه بن خَلَف جُمَحى .
۲ ـ هدف
رسیدن به بواط از ناحیه کوه رَضوى بر سر راه تجارتی قریش میان مکه و شام .
۳ ـ نتایج
نیروهاى اسلامى به (بواط) رسیدند. اما جاسوسان قریش از خروج این نیروها آگاه شدند و بر سـرعـت حـرکـت کـاروان خـود افـزوده بـیراهه را در پیش گرفتند. به این ترتیب کاروان از چنگ مسلمانان گریخت و رسول خدا(صلی الله علیه وسلم) به سلامت به مدینه بازگشت .
مسلمانان نزدیک به یک ماه در (بُواط) باقى ماندند.
غزوه ذُوالعُشَیْره
۱ 
ـ نیروهاى طرفین
الف ـ مـسـلمـانـان : یک گزمه(گشتى) جنگی مـتـشـکـل از دویـسـت سـوار و پـیـاده بـه فـرمـانـدهـى رسول خدا(صلی الله علیه وسلم) .
ب ـ مـشـرکـان : بـنـى مـُدْلِج و هـم پـیـمـانـهـاى آنـان از بنى ضَمْره و کاروان تجارى قریش به فرماندهى ابوسفیان .
۲ ـ هدف .
رسـیـدن بـه جـایـى بـه نـام (عُشَیْره ) در منطقه (یَنْبُعْ) بر سر راه تجارى قریش میان مکه و شام ، به منظور تفاهم با قبایل و قدرت نمایى مسلمانان در برابر مشرکان .
۳ ـ نتایج
مسلمانان مدت یک ماه را در (عُشیره ) ماندند و با بنى مُدْلِج و هم پیمانهایشان توافقنامه هایى را امـضـا کـردنـد، امـا کـاروان قـریـش راه عـُشـیـره را نپیمود و گریخت ؛ و مسلمانان بدون درگیرى بازگشتند