خوارج

چرا به آن‌ها خوارج می‌گوییم!/بخش هفتم

صفات خوارج زمان

صفت شانزدهم

از دیگر صفات خوارج، تکیهٔ‌شان بر جدل، رسانه، خطبه‌های پُرجوش و خروش و گمراه‌کردن مردم از واقعیت است. ابن عباس -رضی‌الله‌عنه- می‌فرماید: «کان فی جمله الخوارج لدد -أی جدل- واحتجاج وکثره خطباء وشعراء». از اوصاف خوارج این است که در کلام‌شان جدل و به چالش‌کشی زیاد است. در میان خوارج، شاعر و سخن‌ور نیز زیاد است، چنان‌که در اوایل ظهور خوارج این عصر (داعش) همه دیده بودیم که با تبلیغات طوفانی‌شان، رسانه‌ها و تمام افکار جهانی را درنوردیده، همه را متوجه خود کرده بودند. داعش به‌خاطر همین تبلیغات پرچوشی که داشت، از اقصی نقاط جهان بیشتر جوانان جذباتی را که در مورد داعش از منظر شریعت اسلامی معلومات کافی نداشتند، جذب خود کرده بود.

 

صفت هفدهم

مورد تفتیش قراردادن عقاید مردم از صفات خوارج است. ابراهیم بن حسین می‌گوید: «مورد تفتیش قراردادن عقاید مردم از اوصاف خوارج است». وی می‌گوید: ملهب کسی را نزد خوارج فرستاد تا نظرشان را در مورد دو شخصی بپرسد که به قصد پیوستن به آن‌ها از دیار خود هجرت کردند، اما یکی از آن‌ها در میان راه، جان خود را از دست داده است و دیگری به نزدشان رفته و او را مورد امتحان قرار داده‌اند، ولی وی در امتحان موفق نشده است.

برخی از آن‌ها گفتند: آن کسی که در امتحان ما موفق نشده است، تا زمانی که به موفقیت نرسد، کافر است، و دیگری که در میان راه، جان خود را از دست داده، رستگار بوده و در بهشت است. برخی دیگر از آن‌ها نیز گفتند: هر دو کافراند؛ چون امتحان ما و موفقیت در آن لازمی است.

این مطلب خود، دال بر تفتیش عقاید مردم از سوی خوارج است که یکی از صفات بارز و برجستهٔ‌‌ خوارج عصر (داعش) نیز می‌باشد.

 

صفت هجدهم

زیبایی کلام و زشتی کردار، در طول تاریخ، یکی از صفات بارز خوارج بوده است. پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- می‌فرماید: «یحسنون القیل ویسیئون الفعل ویدعون إلی کتاب الله ولیسو من کتاب الله فی شیء؛ کلام‌شان زیبا و کردارشان بد و ناروا است. به سوی خدا دعوت می‌دهند؛ ولی دعوت‌شان در دایرهٔ کتاب خدا، قرار ندارد».

برای اثبات صفت مذکور در خوارج این عصر (داعش)، کافی است به سخنان عدنانی -سخن‌گوی داعش- توجه کنید که می‌گفت: «ای آمریکا! ما علیه تو خروج کرده‌ایم، و آمده‌ایم تا تو را نابود کنیم، و ای فلان و فلان، با شما چنین و چنان می‌کنیم».

اما همین که گوش و هوش خود را از صدای عدنانی، برمی‌گردانیم، می‌بینیم که در میدان عمل، عکس آن‌چه شعار می‌دهند، انجام می‌دهند، که نابودی مدارس دینی، سازمان‌دهی انفجارات در کشورهای اسلامی، به شهادت‌رساندن علمای مشهور و زبدهٔ جهان اسلام، اختلاف‌افکنی در صفوف مجاهدین در هر گوشه‌وکنار جهان اسلام، از جملهٔ کارهای‌شان در میدان عمل می‌باشند.

به‌خاطر همین اعمال‌شان است که علما می‌فرمایند: سخنان‌شان زیبا؛ ولی کردارشان زشت و ناروا است. پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- می‌فرمایند: «یجیء أقوام فی آخر الزمان یتکلمون بالحلق لا یجاوز حلوقهم؛ در آخر‌الزمان، کسانی خواهند آمد که از حق سخن می‌گویند؛ ولی سخن‌شان از حلقوم‌شان پایین نمی‌رود. (فقط حرف می‌زنند؛ اما در عمل چیزی ندارند).