خاطره ای از مدرسۀ یوسف علیه السلام

هرگاه رمضان فرا می‎‏رسد به‌خصوص بیست‎‏ویکم این ماه خجسته، از خوشحالی در پوست خود نمی‏‎گنجم و خاطرۀ نچندان دور اما از شیرین‎‏ترین خاطرات زندگی‎‏ام در ذهنم متجلی می‏‎گردد. آری؛ زندان مملوء از خاطرات خوب و شیرین است اما به شرطیکه فرد مؤمن و مجاهد  از اوقات خود هرجا که هست، به بهترین نحو استفاده نماید… […]

هرگاه رمضان فرا می‎‏رسد به‌خصوص بیست‎‏ویکم این ماه خجسته، از خوشحالی در پوست خود نمی‏‎گنجم و خاطرۀ نچندان دور اما از شیرین‎‏ترین خاطرات زندگی‎‏ام در ذهنم متجلی می‏‎گردد.

آری؛ زندان مملوء از خاطرات خوب و شیرین است اما به شرطیکه فرد مؤمن و مجاهد  از اوقات خود هرجا که هست، به بهترین نحو استفاده نماید…

سخن به‎‏درازا نکشد خلاصه این‌که بعد از حدود ده ماه تلاش و زحمت در چنین روزی یعنی در روز سه شنبه ۲۱ رمضان المبارک ۱۴۳۱هـ.ق برابر با ۹ شهریور ۱۳۸۹ هـ.ش با توفیق خداوند بزرگ توانستم سی‎‏جزء قرآن کریم را در زندان مرکزی پل‏چرخی کابل، در بلاک چهار پیش استاد دل‏سوز و بسیار مهربان، استاد عزیزم جناب قاری ممتاز احمد بگرامی – حفظه الله تعالی – حفظ نمایم.

خداوند متعال را هزاران بار شکر می‎‏گویم که با تمام مشکلاتی‏‎که در زندان بود از عهده‎‏ی این کار بر آمدیم، مسلماً زندان سراپا مشکلاتی دارد اما به‎‏هرحال برای کسانی‎‏که هدف‏‎شان واضح و روشن است، هیچ‏‎گاه مشکل نخواهد بود.

ازاین‎‏رو دشمنان کینه توز باید درک کنند نباید با به زندان انداختن لشکریان محمدی صلی الله علیه وسلم شادمانی کنند همان‏گونه که شیخ الاسلام علامه ابن تیمیه رحمه الله چه خوب می‎‏فرماید: «دشمنانم با من می‏‎خواهند چکار بکنند، (اگه من‎‏را محبوس نگهدارند) اسارت‎ام خلوت است، مرگ‎ام شهادت است، جلاوتن شدن از سرزمین‎ام سیاحت است، باغ و بستانم در سینه‎ام هست، از من (هیچ‎‏گاه) جدا نمی‎‏شود».

و نابجا نخواهد بود که در اینجا یاد و مذاکره‎ای از دو برادر بزرگوارم بشود نخست شهید حافظ احمد کردی رحمه الله و دیگر حافظ علی‎‏شاه حفظه الله که یکی رقیب بنده ودیگری مشوق بنده در حفظ کردن بود.

حافظ علی‏‎شاه می‏‎گفت: کوشش کن و تنبلی به خود راه نده تو می‏‎توانی حافظ قرآن مجید بشوی، و اما شهید احمد کردتبار – از نوادگان سلطان صلاح الدین ایوبی رحمه الله- با من رقابت بسته بود اگرچه او از من بعدتر به کلاس آمد اما به هرحال بنده در روز سه‏‎شنبه به تاریخ ۹/۶/۱۳۸۹ هـ.ش موفق به اتمام حفظ کلام الله شدم وآن مرحوم در روز پنج‏شنبه ۲۵/۶/۱۳۸۹ هـ.ش. فلله الفضل والمنه.

اما چون‏که او انسانی مخلص و با تقوایی بود – نحسبه کذلک والله حسیبه-  خداوند او را برای دیدارش برگزید و اما ما…

زندگی‌نامه و خاطراتی از آن شهید بزرگوار را می‎توانید در کتاب ما « من نجوم الإسلام فی بلاد الأفغان» ص: ۲۳۵ مطالعه نمایید.

اللهم اجعل أعمالنا صالحه ولوجهک خالصه، ولاتجعل فیها حظاً لأحد.

✍? سعد الله بلوچ
۲۱ رمضان المبارک ۱۴۳۷ ه.ق