جنایات جنگی (دسمبر)

بتاریخ اول ماه دسمبر سال ۲۰۲۰ میلادی طیارات حکومتی مسجد و مدرسه قریه حاجی در ولسوالی خواجه عمری ولایت غزنی را بمباردمان کردند که در نتیجه به مسجد و مدرسه مذکور زیان وارد گردید. بتاریخ اول دسمبر عساکر حکومتی از بیس کته قروق در ولسوالی اشکمش ولایت تخار، ساحات مسکونی اطراف را هدف فیر هاوان […]

بتاریخ اول ماه دسمبر سال ۲۰۲۰ میلادی طیارات حکومتی مسجد و مدرسه قریه حاجی در ولسوالی خواجه عمری ولایت غزنی را بمباردمان کردند که در نتیجه به مسجد و مدرسه مذکور زیان وارد گردید.

بتاریخ اول دسمبر عساکر حکومتی از بیس کته قروق در ولسوالی اشکمش ولایت تخار، ساحات مسکونی اطراف را هدف فیر هاوان قرار دادند که در نتیجه یک کودک شهید و دو تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ اول دسمبر نیروهای حکومتی ساحات مسکونی در مناطق دیوانه ورخ و اخندزاده در ولسوالی دهراود ولایت ارزگان را هدف انداخت هاوان قرار دادند که در نتیجه ۳ زن شهید و ۶ تن دیگر بشمول کودکان خردسال زخمی شدند.

بتاریخ اول دسمبر عساکر داخلی یک کودک دختر را در منطقه دیکه لنگ، نهرسراج – ولسوالی گرشک ولایت هلمند به شهادت رساندند.

بتاریخ ۳ دسمبر در فیر هاوان عساکر حکومتی که بر ساحات مسکونی در منطقه دو بندی نهرسراج – ولسوالی گرشک ولایت هلمند اصابت کرد، یک زن شهید و ۳ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۳ دسمبر عساکر حکومتی در جریان چاپه بر ساحات سرآسیاب و ینگی ولسوالی قیصار ولایت فاریاب، دروازه های خانه را شکستانده، یک فرد ملکی را شهید و یکتن دیگر را زخمی نمودند.

بتاریخ ۵ دسمبر ملیشه های اربکی، حاجی سیدخان یکتن متنفذ قومی را در قریه فقیرخیل ولسوالی آله سای والایت کاپیسا به شهادت رساندند.

بتاریخ ۶ دسمبر در فیر و انداخت توپچی قوای حکومتی بر منطقه استامینگ ولسوالی امام صاحب ولایت قندوز یک زن و یک مرد شهید و زیان های مالی سنگین به مردم منطقه وارد گردید.

بتاریخ ۶ دسمبر طیارات حکومتی یک مسجد در قریه سیدان ولسوالی خوگیانوی ولایت غزنی را بمباران کردند که در نتیجه بخشی از مسجد تخریب شد، یکتن باشنده قریه شهید و ۳ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۶ دسمبر عساکر کمپاین، یک فرد ملکی بنام خالد که بتازگی از دوبی آمده بود را در منطقه خلبسات ولسوالی علیشیر ولایت خوست از موتر پیاده نموده و بعدا به شهادت رساندند.

بتاریخ ۹ دسمبر در بمباردمان طیارات حکومتی، یک حویلی در منطقه لوندیان ولسوالی دهراود ولایت ارزگان تخریب گردید که منجر به شهادت یک فرد ملکی و زخمی شدن ۲ تن دیگر شد.

بتاریخ ۱۰ دسمبر اشغالگران، خانه های مردم ملکی در منطقه لاکوخیل ولسوالی ژری ولایت قندهار را بمباران کردند که منجر به شهادت ۱۰ تن از هموطنان ملکی شد.

بتاریخ ۱۰ دسمبر در فیر و انداخت های بی هدف اربکی ها در منطقه نمرهای ولسوالی گرزوان ولایت فاریاب یک فرد ملکی زخمی و فرزندش شهید شد.

بتاریخ ۱۰ دسمبر عساکر حکومتی در جریان چاپه بر خانه های مردم ملکی در منطقه شیغزوی ولسوالی ارغستان ولایت قندهار، شمار زیادی از باشندگان منطقه را لت و کوب و تهدید نموده و ۲ فرد ملکی را به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۰ دسمبر اربکی ها یک فرد ملکی را در بازار ولسوالی شیندند ولایت هرات به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۱ دسمبر عساکر حکومتی بر قریه سه درخت در ولسوالی فیض آباد ولایت  جوزجان هاوان فیر کردند که منجر به شهادت یک فرد ملکی و زخمی شدن ۲ تن دیگر شد.

بتاریخ ۱۲ دسمبر عساکر حکومتی بر ساحات مسکونی در مربوطات ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان هاوان فیر کردند که در نتیجه یک فرد ملکی شهید و خانه اش تخریب شد.

بتاریخ ۱۲ دسمبر در فیر و انداخت توپچی عساکر داخلی بر منطقه زاره پمپ در ولسوالی خان آباد ولایت قندوز یک جوان شهید شد.

بتاریخ ۱۲ دسمبر قوای حکومتی قریه سبزی در منطقه ناگهان ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار را بمباران کردند که در نتیجه این بمباردمان کورکورانه شمار زیادی از خانه های مردم ملکی تخریب و بشمول زنان و کودکان ۱۳ تن از هموطنان ملکی شهید و تعدادی نیز زخمی شدند.

بتاریخ ۱۳ دسمبر عساکر داخلی خانه های مردم ملکی در منطقه اسلام آباد ولسوالی علیشنگ ولایت لغمان را با توپ دی سی مورد حمله قرار دادند که در نتیجه ۵ کودک شهیدو زخمی شدند.

بتاریخ ۱۳ دسمبر عساکر حکومتی، مولوی غلام سخی صاحب خطیب مسجد جامع مرکزی ولسوالی جوین ولایت فراه را از خانه اش بیرون کرده و شهید نمودند.

بتاریخ ۱۵ دسمبر اربکی ها یک فرد ملکی ( ماهی فروش) را پیش روی خانه اش در منطقه آب بازان ولسوالی گرشک ولایت هلمند به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۵ دسمبر طیارات حکومتی مقبره ولی الله مشهور (ملا نوح بابا رحمه الله) در منطقه یرگتوی ولسوالی شلگر ولایت غزنی را بمباران کردند که در نتیجه ۶ تن از باشندگان ملکی شهید و زخمی شدند.

بتاریخ ۱۶ دسمبر عساکر حکومتی یک جوان را پس از شکنجه نمودن بر ماین نشانده و ماین را انفجار دادند و جوان را به شهادت رساندند. سال گذشته نیز عساکر در ولایت لوگر یک فرد ملکی را که پس از مسافرت طولانی از سعودی به خانه اش بازگشته بود، به همین شکل به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۶ دسمبر عساکر داخلی یک کودک را در منطقه تاسین ولسوالی ده یک ولایت غزنی به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۶ دسمبر عساکر حکومتی بر ساحات مسکونی در مربوطات ولسوالی دلارام ولایت نیمروز هاوان فیر کردند که در نتیجه ۲ فرد ملکی شهید و ۳ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۱۷ دسمبر عساکر داخلی بر موتر مسافرین ملکی در منطقه غلوغوندی ولسوالی نرخ ولایت میدان وردگ فیر کردند که در نتیجه یک فرد ملکی شهید و یکتن دیگر زخمی گردید.

بتاریخ ۱۷ دسمبر در نتیجه بمباردمان طیارات حکومتی بر قریه سندرزوی ولسوالی ارغستان ولایت قندهار ۸ تن از هموطنان ملکی شهید و زخمی شدند.

بتاریخ ۱۸ دسمبر در فیر هاوان عساکر داخلی بر قریه سیدان ولسوالی خاص ارزگان ولایت ارزگان یک زن شهید و یک کودک زخمی گردید.

بتاریخ ۱۸ دسمبر اشغالگران و عساکر داخلی در جریان چاپه بر مناطق منگل لگده، کوچیان قلعه و سندلی در ولسوالی خوگیانوی ولایت ننگرهار، دروازه های خانه ها را با بمب منفجر نموده و پول نقد او اجناس قیمتی را غارت کردند. همچنین ۲ تن از باشندگان ملکی منطقه را نیز با خود بردند.

بتاریخ ۲۱ دسمبر طیارات حکومتی یک مسجد جامع در منطقه دوشنبه مربوط پل علم مرکز ولایت لوگر بمباردمان کردند که مسجد و یک خانه نزدیک تخریب شد.

بتاریخ ۲۲ دسمبر در حمله درون اشغالگران بر منطقه شوز ولسوالی شیندند ولایت هرات ۲ فرد ملکی شهید شدند.

بتاریخ ۲۳ دسمبر عساکر داخلی بر یک خانه باشندگان ملکی در منطقه شوز ولسوالی شیندند ولایت هرات چاپه زدند، یک فرد ملکی را شهید و ۷ تن دیگر را دستگیر و زندانی کردند.

بتاریخ ۲۶ دسمبر در جریان چاپه عساکر کماندوی داخلی بر قریه حاجیان در ولسوالی قره باغ ولایت کابل یک فرد ملکی را شهید و یک تن دیگر را دستگیر و با خود بردند.

بتاریخ ۲۶ دسمبر عساکر داخلی یک کودک را در قریه ورسک ولایت منوری ولایت کنر شهید کردند.

بتاریخ ۲۷ دسمبر عساکر داخلی یک جوان که در حال آبیاری زمینش در قریه طاوس خیل ولسوالی ارغنداب ولایت زابل بود، به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۷ دسمبر عساکر صفر دو  در جریان چاپه در مربوطات ولسوالی رودات ولایت ننگرهار ۲ فرد ملکی را به شهادت رساندند.

بتاریخ ۳۰ دسمبر در انداخت های توپچی قوای حکومتی بر ساحات ملک حضرت و دره سیدان در ولسوالی گیزاب ولایت دایکندی، ۲ تن داکتران محلی و ۳ تن از باشندگان ملکی شهید و شماری از خانه ها تخریب گردید.

بتاریخ ۳۱ دسمبر عساکر کمپاین یک موتروان بنام محمدعظیم را پیش روی خانه اش در منطقه متون مربوط مرکز ولایت خوست به شهادت رساندند. همچنین عساکر مذکور یک متعلم بنام نصرت الله را از خانه اش در منطقه خانی خور ولسوالی صبری، بیرون کرده و به شهادت رساندند.

بتاریخ ۳۱ دسمبر نیروهای ضربتی (کمپاین) یک فرد ملکی بنام عبدالمحمد را در قریه کرزی ولسوالی گردی سیری ولایت پکتیا شهید کردند. یک روز پیش از این واقعه نیز عساکر مذکور یک نوجوان را که مشغول کار برمه در قریه اش بود، به شهادت رساندند.

مأخذ:[رادیوی بی بی سی، آزادی = آژانس اسلامی افغان، پژواک= ویب سایت های تول افغان، لروبر، نن تکی آسیا]