جنایات جنگی (جنوری)

بتاریخ اول ماه جنوری سال ۲۰۲۱ میلادی عساکر کمپاین یک دریور ملکی را  در شاهراه خوست – کابل در منطقه قریه ورغه مربوط مرکز خوست به شهادت رساندند. بتاریخ ۴ جنوری درفیر و انداخت هاوان عساکر حکومتی که بر ساحات مسکونی در ولسوالی علیشنگ ولایت لغمان اصابت کرد، ۲ تن از شاگردان لیسه حضرت بلال […]

بتاریخ اول ماه جنوری سال ۲۰۲۱ میلادی عساکر کمپاین یک دریور ملکی را  در شاهراه خوست – کابل در منطقه قریه ورغه مربوط مرکز خوست به شهادت رساندند.

بتاریخ ۴ جنوری درفیر و انداخت هاوان عساکر حکومتی که بر ساحات مسکونی در ولسوالی علیشنگ ولایت لغمان اصابت کرد، ۲ تن از شاگردان لیسه حضرت بلال رضی الله عنه شهید و ۲ تن دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۵ جنوری عساکر کمپاین در جریان چاپه بر قریه تاندغرک در ولسوالی احمدآباد ولایت پکتیا، مردمان ملکی را آزار و اذیت نموده و ۲ تن از باشندگان قریه را به شهادت رساندند.

بتاریخ ۵ جنوری عساکر داخلی بر موتر ملکی در بازار ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب فیر کردند که در نتیجه بشمول دریور موتر ۳ فرد ملکی شهید شدند.

بتاریخ ۶ جنوری در بمباردمان اشغالگران بر ساحه مکتب بشران مربوط حوزه دهم لشکرگاه مرکز ولایت هلمند ۸ تن از باشندگان ملکی بشمول زنان و کودکان شهید و زخمی شدند.

بتاریخ ۸ جنوری در انداخت هاوان عساکر حکومتی بر ساحه مسکین آباد منطقه کچی مربوط مرکز ولایت لغمان، ۶ تن از زنان و کودکان زخمی شدند و یک زن در خانه مجاور شهید گردید.

بتاریخ ۱۰ جنوری عساکر حکومتی بازار روینجاب در ولسوالی راغستان ولایت بدخشان را هدف حملات توپچی قرار دادند که در نتیجه ۶۰ بابا دوکان حریق و تخریب شده و میلیون ها افغانی زیان به باشندگان ملکی منطقه وارد گردید.

بتاریخ ۱۰ جنوری عساکر حکومتی یک طالب العلم که باشنده قریه دلان در ولسوالی آب بند ولایت غزنی بود و بسوی مدرسه در منطقه بازگی قلعه می رفت، را به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۱ جنوری در حمله درون حکومت بر منطقه نکرخیل ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار یک فرد ملکی شهید شد.

بتاریخ ۱۱ جنوری طیارات حکومتی یک مسجد در قریه قلعه غچ مربوط مرکز ولایت غزنی را بمباران کردند که در نتیجه ۳ تن از نمازگزاران زخمی شده و به مسجد زیان رسیده است.

بتاریخ ۱۲ جنوری عساکر حکومتی در جریان چاپه بر ساحه زرغون شهر مربوط ولسوالی محمدآغه ولایت لوگر، دروازه های خانه ها را با بمب منفجر نموده، مردم را آزار و اذیت و شکنجه کرده و مولوی محمد نسیم خطیب مدرسه شمس المدارس را به شهادت رساندند و ۴ تن از باشندگان ملکی را زخمی نمودند.

بتاریخ ۱۳ جنوری عساکر(۰۲) در قریه بچی ولسوالی منوری ولایت کنر یک استاد مکتب ابتدایی را شهید کرده و شمار زیادی از باشندگان قریه را شکنجه نمودند.

بتاریخ ۱۴ جنوری در حملات توپخانه یی عساکر داخلی بر منطقه کاغ در ولسوالی گیزاب ولایت دایکندی یک زن شهید و ۲ کودک زخمی شدند.

بتاریخ ۱۴ جنوری عساکر داخلی (مولوی احمدالله) ملا امام قریه جرنامو در ولسوالی ناوه ولایت هلمند را شهید کرده و یک فرزندش را زخمی نمودند. همچنین در حمله درون اشغالگران یک تن باشنده ملکی شهید و یکتن دیگر زخمی گردید.

بتاریخ ۱۵ جنوری عساکر کمپاین بر خانه های ملکی در ولسوالی سپیره ولایت خوست چاپه زدند، ۴ تن از باشندگان ملکی را از خانه هایشان بیرون کرده و به شهادت رساندند.

بتاریخ ۱۶ جنوری در حملات هاوان عساکر حکومتی بر بازار اسلام قلعه در ولسوالی کهسان ولایت هرات ۸ تن از دوکانداران زخمی گردیدند و زیان مالی سنگینی به مردم منطقه وارد شد.

بتاریخ ۱۷ جنوری اربکی ها یک چوپان را در منطقه زالانه ولسوالی ساغر ولایت غور شهید کرده و یکتن همراهش را زخمی نمودند.

بتاریخ ۱۷ جنوری در فیر و انداخت هاوان عساکر حکومتی که بر ساحه قدوس آباد، اسلام قلعه ولسوالی کهسان ولایت هرات اصابت نمود، ۱۲ فرد ملکی شهید و زخمی شدند.

بتاریخ ۱۸ جنوری عساکر داخلی یک فرد ملکی بنام علاءالدین را در قریه شورجر مربوط مرکز ولایت جوزجان به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۰ جنوری در انداخت های هاوان عساکر حکومتی بر منطقه خلازی مربوط ولسوالی پلخمری ولایت بغلان ۸ تن از اعضای یک خانواده بشمول زنان و کودکان زخمی شدند و زیان های مالی زیادی به مردم وارد شد.

بتاریخ ۲۰ جنوری عساکر داخلی یک کودک خردسال را در ساحه بخمل کوچه ولسوالی امام صاحب ولایت قندوز به شهادت رساندند.

بتاریخ جنوری ۲۰ عساکر داخلی یک فرد ملکی را در مربوطات ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۰ جنوری در حملات توپچی عساکر حکومتی یک باشنده ملکی در قریه محمدرضا مربوط ولسوالی برکی برک ولایت لوگر را شهید و یکتن دیگر را زخمی نمود.

بتاریخ ۲۳ جنوری در انداخت های هاوان عساکر داخلی بر قریه اکاخیل ولسوالی پلخمری یک باشنده قریه شهید گردید.

بتاریخ ۲۴ جنوری یک فرد ملکی که باشنده قریه تاج در حوزه زاول ولسوالی شیندند ولایت هرات بود و خانمش را سوار موترسایکل نموده برای تداوی به کلینیک منطقه پوزی می برد، اربکی ها فرد مذکور را جلو همسرش به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۴ جنوری طیارات حکومتی موترهای ملکی را در شاهراه نیمروز- دلارام بمباران کردند که در نتیجه ۸ تن از مسافرین ملکی شهید و زخمی شدند.

بتاریخ ۲۵ جنوری عساکر داخلی یک فرد ملکی را در منطقه ملا عارفی ولسوالی لولاش ولایت فاریاب به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۵ جنوری عساکر کمپاین در جریان چاپه یک فرد ملکی بنام رحمت الله را در قریه ناکام ولسوالی صبری ولایت خوست را به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۵ جنوری طیارات حکومتی یک مسجد را در قریه امیرملوک ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز بمباران کردند که در نتیجه مسجد تخریب شد، اما زیان جانی به کسی وارد نشده است.

بتاریخ ۲۵ جنوری در فیر و انداخت عساکر داخلی بر ساحه پشتون آباد مربوط مرکز ولایت لوگر ۲ فرد ملکی شهید شدند.

بتاریخ ۲۷ جنوری عساکر حکومتی بر موتر کاستر مسافرین ملکی در شاهراه کابل – قندهار فیر کردند که در نتیجه ۸ تن از مسافرین شهید و یکتن دیگر زخمی شد.

بتاریخ ۲۷ جنوری عساکر داخلی ۲ فرد ملکی را در منطقه سالار ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردگ به شهادت رساندند.

بتاریخ ۲۷ جنوری نیروهای حکومتی قریه سلیمانخیل در ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ را بمباران کردند که در نتیجه ۳ تن از باشندگان ملکی شهید شدند.

بتاریخ ۲۷ جنوری عساکر داخلی در منطقه گنج ولسوالی رباط سنگی ولایت هرات یک زن و فرزندش را به شهادت رسانده و دو تن دیگر را زخمی نمودند.

بتاریخ ۲۸ جنوری نیروهای حکومتی یک دواخانه و یک باب دوکان را در قریه ترکی ولسوالی مقر ولایت بادغیس تخریب کرده و زیان های مالی سنگینی به مردم وارد نمودند.

بتاریخ ۲۹ جنوری در انداخت های توپ دیسی عساکر داخلی بر منطقه کهنه قول ولسوالی آبکمری ولایت بادغیس ۵ تن از باشندگان ملکی زخمی شدند.

بتاریخ ۲۹ جنوری در بمباران طیارات حکومتی یک حویلی در ساحه اوریاخیل مربوط دند شهاب الدین ولسوالی پلخمری ولایت بغلان تخریب شد که در نتیجه ۳ تن از باشندگان ملکی شهید و زخمی شدند.

بتاریخ ۲۹ جنوری طیارات حکومتی یک مسجد جامع در قریه نوآباد ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ را بمباران کردند که در نتیجه بخشی از مسجد تخریب شد.

بتاریخ ۳۰ جنوری اشغالگران و قوای حکومتی بر بازار ولسوالی فراه رود ولایت فراه چاپه زدند که در جریان چاپه اجناس قیمتی را غارت نموده و یک مکتب متوسطه و ۲۰ باب دوکان را تخریب کرده و وسایط نقلیه موجود در بازار را گلوله باران نمودند.

بتاریخ ۳۱ جنوری اربکی ها یک فرد ملکی را در بازار ولسوالی شیندند ولایت هرات به شهادت رساندند.

بتاریخ ۳۱ جنوری در حملات توپخانه یی عساکر حکومتی بر مربوطات مرکز ولسوالی آبکمری ولایت بادغیس یک زن شهید و ۲ کودک زخمی شدند.

بتاریخ ۳۱ جنوری عساکر حکومتی بر یک کلینیک صحی در منطقه هدیره ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار چاپه زدند و ۸ تن از داکتران و پرسونل کلینیک را دستگیر و زندانی کرده و وسایل طبی را از بین بردند. همچنین یکروز پیش از این رویداد طیارات حکومتی یک امبولانس را در دره بولان ولسوالی ارغنداب هدف قرار داد که یک بیمار در آن به شهادت رسید.

بتاریخ ۳۱ جنوری اربکی ها ۴ تن از باشندگان ملکی بشمول یک ملا امام را در منطقه میانده جوی ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات به شهادت رساندند.

مأخذها:[رادیوی بی بی سی، آزادی = آژانس اسلامی افغان، پژواک = ویب سایت های ټول افغان، لروبر= نن ټکی آسیا=]